Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp for dummies


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Det ser så koselig ut med tarp! (spesielt i Monsen - filmene...) Men har ærlig talt aldri slått opp en, eier ingen heller men har forstått det slik at man klarer seg lenge med en billig presenning. Er det bare å feste 4 hjørner i hvert sitt punkt og unngå at midten sagger med for eksempel staver eller et tau, eller er det mer komplisert enn som så? Er ganske håpløs på knuter og surring men skal da alltids få til noen halvstikk og kjerringknuter. 

I spredt bjørkeskog og lignende, hvor vanskelig opplever dere at det er å finne en godt egnet plass for å slå den opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se der ja. Med et slikt oppsett som nederst slipper man til og med å pakke ned et søkkvått telt dersom det kommer regnskyll. Om jeg ikke tolker bildene helt feil trenger man strengt tatt ikke mer enn ei snor som møne og så bare plugger man ned resten dersom der ikke er flust med festemuligheter. Må innrømme at jeg flere ganger har blitt jaga inn i teltet av regnvær, så en tarp på godt under kiloen hadde nok vært vel investert vekt  ryggsekken  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Dovrefjell 3x3m. Hatt min i mange år men husker ikke helt hvor lenge. Vet jeg hadde den med på tur i 2011, men fort et par år eldre. Ikke hatt noe lekkasje på min. De senere år har den dog havnet på hytta. Bruker den hvis det er regn og jeg skal fiske. Byttet den med en Frisport 3x3. Den er lettere og stoffet trekker ikke så mye vann. Dovrefjell går opp en del i vekt når den blir våt, langt mer enn Frisport. Mener Dovre veier ca 700gr. Våt veier den 1,1kg. Men alt i alt en fin starttarp som er mye for penga. En kompis har også en som ikke er så gammel og den har også fungert fint. Heldagsregn på fjellet gikk fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide Dovrefjelltarpen min nå, som jeg har brukt på 2-4 turer årlig, de siste 4-5 årene, til 650g (tørr), da inkludert ca. 10-12m 3mm flaggsnor og et par lapper med gaffatape her og der.

Jeg har googlet litt rundt etter Frisport 3x3 tarp, men finner ikke noen som er lettere enn Dovrefjell. Finnes det kanskje en ultralightversjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp=bruksgjenstand. Kjøp en du er komfortabel med å bruke hvor det måtte være, om den veier 500g eller 2kg. Jeg gikk for en superduperlight-variant en gang i tiden, men syntes hele tiden den var for fin til å bruke på "akkurat den turen" som stod for tur. Tror aldri jeg brukte den utover prøveoppsett i hagen (men det er vel strengt tatt meg det feiler noe 😉). Har brukt mye en rimligere sak som jeg har følt kunne brukes til alt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (2 timer siden):

Veide Dovrefjelltarpen min nå, som jeg har brukt på 2-4 turer årlig, de siste 4-5 årene, til 650g (tørr), da inkludert ca. 10-12m 3mm flaggsnor og et par lapper med gaffatape her og der.

Jeg har googlet litt rundt etter Frisport 3x3 tarp, men finner ikke noen som er lettere enn Dovrefjell. Finnes det kanskje en ultralightversjon?

Vet ikke om den ble markedsført som ultralight eller om de har endre noe på materialer i den.
Veide min nå, den veier 605gr. Da er det satt på Hilleberg bardunstrammere på den og den har 6 barduner hvor av de to på midten er veldig lange.
Er noen år gammel. Vet den var med til Femund i 2014, mulig den var ny det året.

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med youtubesnutt med utmerket forklaring på 3 gode knuter for oppsett av tarp.

Video

P1040304.thumb.JPG.aa4fffd92d56f6aa2fc7a90f8aef8f3f.JPG

 

Mitt standardoppsett når tarp er eneste bolig. Hvis du bruker presenning kan du ta ett tau under hele greia i stedet for mønebardunene. Jeg synes noen teltplugger gjør oppsettet veldig enkelt. I dårlig vær kan du senke sidene helt ned til bakken. Bruker du tarp som supplement til telt kan du heve hele tarpen og ha den flatere, eventuelt skrått på en side og flatt på en.

 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kom over en lett tarp fra Urberg og den kom i dag. Noen som har erfaring med denne?

20200402_110726.jpg

300x295cm, 8 barduner. Nesten like stor som Dovrefjelltarpen nevnt over, men drøyt dobbelt så dyr da. Mye mindre pakkevolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
foroll skrev (På 29.2.2020 den 14.56):

Slenger med youtubesnutt med utmerket forklaring på 3 gode knuter for oppsett av tarp.

Video

P1040304.thumb.JPG.aa4fffd92d56f6aa2fc7a90f8aef8f3f.JPG

 

Mitt standardoppsett når tarp er eneste bolig. Hvis du bruker presenning kan du ta ett tau under hele greia i stedet for mønebardunene. Jeg synes noen teltplugger gjør oppsettet veldig enkelt. I dårlig vær kan du senke sidene helt ned til bakken. Bruker du tarp som supplement til telt kan du heve hele tarpen og ha den flatere, eventuelt skrått på en side og flatt på en.

 

Hei:) Hvilken tarp er dette?(og størrelse?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer godt med Hilleberg Tarp 10 UL, ja. En flott tarp. Det jeg liker best er at den er den enkleste tarpen jeg har prøvd når det kommer til å få den til å henge stramt og fint. Utmerkede barduner som strekker seg lite når de blir bløte, og med gode strammere. Pluss at sidene er ikke rette, men de spisser litt ut for hver bardun. Gjør det lett å få den stram.

Den har også en fastsydd oppbevaringspose, så jeg stapper den bare inni seg selv. En mindre pose å holde styr på.

Dyr tarp, men jeg bruker aldri tarp og telt i kombinasjon. Når jeg bruker tarp er den eneste bolig, og da er det deilig med kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bjarne H.S. skrev (På 2.4.2020 den 17.21):

Kom over en lett tarp fra Urberg og den kom i dag. Noen som har erfaring med denne?

20200402_110726.jpg

300x295cm, 8 barduner. Nesten like stor som Dovrefjelltarpen nevnt over, men drøyt dobbelt så dyr da. Mye mindre pakkevolum.

Har du fått testet denne i sommer, @Bjarne H.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.