Gå til innhold
  • Bli medlem

Madshus Voss MGV+,NNN BC og Alfa Quest/Core - Har jeg kjøpt helt feil!?


eehgil

Anbefalte innlegg

I fjor (eller var det året før?) kjøpte jeg meg en slags fjellskipakke. Tanken var at jeg skulle bruke den til alt: Treningsturer (lavt nivå) i oppkjørte spor, familieturer med pulk (og kjeks og kakao) og litt mer avanserte ekspedisjoner i ulendt terreng.

Madshus Voss MGV+ smørefri (60-50-55) 195cm lange.

Rottefella NNN BC manuell.

Alfa Quest/Core.

 

Jeg er ikke så veldig fornøyd.

Når jeg prøver å gå på litt i oppkjørte løyper blir jeg fragått av alle over 10 år. Og da mener jeg ALLE. Jeg er i helt gjennomsnittelig form, og  på sommeren blir jeg veldig skjelden fragått i fjellet. F. eks i forgårs ble jeg fragått av tre kjærringer på 55+ som helt tydelig var på tur, de jabbet i ett sett og hadde det ikke travelt. Jeg gikk det jeg var mann for. Synes skiene rett og slett glir dårlig.

Når jeg prøver meg på litt nedkjøringer og forsiktige telemarkssvinger så vrir skoene seg totalt, det føles som om helen er 45 grader utom skia.

Det går helt fint an å gå 1km for så å sette seg ned å drikke kako og spise kjeks - så familieturer takler de :-)

 

Er det meg eller er dette en pakke som er helt feil for meg? Angrer på at jeg ikke kjøte to forskjellige pakker. En til løyper og en ren fjellskipakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme ski med andre sko. Fjellski er ikke veldig raske i løyper. Sånn er det bare. Løypeski er lengre, smalere, lettere og mye mer utpreget smørelomme. Det gir deg bedre mulighet til å bruke spensten til godt fraspark, og du får bedre glid fordi smøringen ilke når nedi (gitt riktige løypeski med riktig oppmålt smørelomme) etc. Du får aldri det til like bra med fjellski.

At skoene sklier ut er i stor grad skoene til skyld, og litt bindingene. Folk som kjører mye nedoverbakker og mye kupert terreng velger ofte 75 mm bindinger istedet for BC. Jeg har aldri hatt annet enn BC. 75 skal være stivere. Alfa har en del skisko som er nokså myke i sålen, inkludert mine Skarvet, men jeg valgte dem fordi de satt godt på foten og er varme. Mine i størrelse 45 kan skli litt ut, men klarer meg greit. Telemarkssvinger blir nok veldig vanskelig. Går mest i rolig terreng. Hørt at Crispi Stetind er betydelig stivere.

Videre er det ikke lineær sammenheng mellom tempo på barmark med fjellsko og tempo på ski. Jeg drev aktivt med langrenn en god del år og teknikk har utrolig mye å si for hvor mye energi man bruker på å forflytte seg.

Jeg hadde utnyttet at alle butikkene har krisesalg på løypeski og kjøpt et dedikert par til det bruket og så prøvd å låne meg et par stivere fjellskisko for å teste det.

Du har kjøpt én skipakke til bruk som mange har 2-3 pakker til. Da kan du virkelig ikke forvente at det skal være optimalt til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et par Alfa Core (rettere sagt forgjengeren Synnfjell), altså deres basic fjellskisko. Denne er ikke spesielt egnet til bratt terreng / Telemark, til det blir den for myk. Men det skal den ha, den er komfortabel og relativt varm og egner seg godt til lange, rolige turer i snilt terreng. Kjøpte i likhet med deg en pakke. 

Har også et par Alpina Alaska og disse er en del bedre å kante / svinge med 

Opplever du også at skoa subber irriterende enkelt borti sidene i de tråkka spora? Skal tro om dette er annerledes på løypeski / -sko

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er egentlig det samme som jeg har konkludert med. Også den delen om at undertegnedes langrennteknikk sannsynligvis er godt under snittet :-)  Men jeg håper også at skiene har (overraskende) mye av skylden. Har egentlig allerede konkludert med at jeg skal kjøpe meg en felleskipakke dedikert for oppkjørte løyper.

75mm vs BC er noe jeg har tenkt litt på. Har også allerede egentlig konkludert med at skoene er for myke til mitt bruk. Spørsmålet er da om jeg skal gå for 75mm eller BC hvis jeg skal kjøpe meg nye sko.

Har sett litt på Fisher S-bound 98 (eventuelt Excursion 88 eller Traverse 78) - det er kanskje noe slikt jeg burde ha kjøpt meg i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nansen med BC. Telemark gikk fint i god snø når jeg hadde Alfa Skarvet, men ska vrei seg en del. Dårlig føre var verre. Plukka opp et par Fischer BCX5 på pallesalg og det var en annen verden. Nå kjører jeg telemark nedover med mindre det er gjennomslagsskare eller bulkete is.

Edit: Kan tipse of at Fischer Powerlight, (løypeski med stålkanter) med BC binding er kanonski. Supre til både trening og telemark i løypene.

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.