Gå til innhold
  • Bli medlem

Hyttevakt juli 2020


KamillaE

Anbefalte innlegg

Planen var egentlig å tilbringe to uker i sommer i Steigen og Senja, men blir nødt til å velge en billigere ferie i år. Kom over hyttevakt for DNT, som blir rimelig da de dekker kost, losji, reise og betaler 100kr/dagen. Kunne godt tenke meg å tilbringe to uker i fjellet med å ta i mot folk, gå turer, lese bøker og ta pause fra byliv. Noen som har erfaring med å være hyttevakt?

Man kan ønske seg hytter, og ettersom jeg ikke har vært på noen av disse tar jeg gjerne i mot tips om hvor dere ville vært. Jeg synes det er stas med badevann, utsikt og gode turmuligheter, men er åpen for det meste. Den vandrende hyttevakta høres også spennende ut.

Hardangervidda: Hellevassbu, Kjeldebu, Helberghytta, Rembesdalseter, Torehytten, Tyssevassbu og Lågaros

Dovrefjell: Reinheim

Langsua: Storkvelvbu

Femundsmarka: Røvollen

Jotunheimen: Olavsbu 

Breheimen: Arentzbu og Fast

Skarvheimen: vandrende hyttevakt. Den vandrende hyttevakten går mellom hyttene Sulebu, Breistølbu, Bjordalsbu og Kongshelleren for ettersyn av hyttene. Opplegg for turen planlegges av den enkelte hyttevakt.


Eventuelle andre sommerjobber i naturen er også interessant! Jeg kan prosjektlede, designe, fotografere og skrive, for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips! Lurer også på om det går an å være hyttevakt sammen med kjæresten, gitt at vi begge er DNT-medlemmer. Hadde vært hyggelig å ha han med :) Forstår om DNT ikke dekker kost/losji/reise for mer enn én hyttevakt, men om en ekstra kunne fått bodd der gratis sammen med hyttevakta. Får høre med DNT, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en fantastisk ferie!   Hyttene i de andre områdene kjenner jeg dårlig/ikke, men jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt Arentzbu i Breheimen.  Det er masse muligheter for dagsturer, f.eks til Leirbotnen (bilde), oppover Rausdalshalsene, til Austratjønna, ...   Det går an å bade i Rausdøla eller i småvann.  Det er ikke så veldig mye trafikk i Breheimen, og Arentzbu har eget rom til hyttevakta.

P9130111.thumb.jpeg.cf8980373f905486eec2717c22781b2d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KamillaE skrev (11 timer siden):

Kom over hyttevakt for DNT, som blir rimelig da de dekker kost, losji, reise og betaler 100kr/dagen

Jeg er ikke overbevist om at dette er helt korrekt. DNT har ingen hytter, de er  eid og drevet av de enkelte foreningene. Nå kan lokale foreningen godt samarbeide om hyttevakt-ordningen gjennom DNT, men jeg er langt fra sikker på at det er tilfelle. STF har i hvert fall sin egen "ordning".

Ellers  har jeg hatt glede av å være hyttevakt på Nilsebu i mange år (antakelig 15) Her er det "vanskelig" å få tildelt en uke. Vi som har fungert tidligere, og de av "tilsynsfolkene" som ønsker det, har prioritet.

Når det gjelder betaling og hvor mange som være med, er jeg ikke sikker - jeg har med de jeg føler "passer" og betaler for de andre. For meg og for familiemedlemmer som dukker opp, er oppholdet skikkelig kjekt. (Hytta har fiskerett med garn, for eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.