Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Liv vs Gamme?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mine første par fjellski og etter diverse research hadde jeg i utgangspunktet landet på Åsnes Liv, men ser at Gamme er en drøy tusenlapp billigere og lurer på å gå for den i stedet. Jeg har forsøkt å spørre FS om råd via chat-tjenesten, og de sier at jeg bør velge kvinneutgaven fordi jeg er kvinne. Når jeg spør hva forskjellen mellom kvinne- og herreutgaven er, så svarer de at "kvinneutgaven er laget for kvinner" og "herreutgaven er laget for menn". Da jeg spurte hva dette egentlig betyr, så kunne de ikke svare så jeg ble litt forvirret. Men de skulle sjekke det opp og komme tilbake til meg. 

Jeg er 1.72, veier 58 kilo, ser i første omgang for meg hytte-til-hytte i kvista løyper, med telt/pulktur som et mer langsiktig mål (må bli mer vant med fjell/vidde på vinterstid først). Ikke topptur-orientert. Vil ha kortfeller. Har ikke gått på ski på en del år så er ganske nybegynner. Så jeg trenger liksom ikke utstyr for å krysse Grønland, men jeg vil inn i et slags midt-segment som er av en kvalitet som gjør at jeg har skiglede for en del år fram i tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Liv og Gamme er gode ski.

Gamme er nok litt meir allround. 

Liv truleg litt mjukare i spennet, gå i en butikk og be dei spennmåle eit par av kvar i høveleg lengde?

Enkelte vil hevde at dei ikkje skal måle spenn på fjellski. Då er det berre å protestere og sei du vil ha det :)

Dersom Gamme ikkje vert for stiv for deg så er begge supre ski, og eg ville gått for den rimeligste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (29 minutter siden):

Både Liv og Gamme er gode ski.

Gamme er nok litt meir allround. 

Liv truleg litt mjukare i spennet, gå i en butikk og be dei spennmåle eit par av kvar i høveleg lengde?

Enkelte vil hevde at dei ikkje skal måle spenn på fjellski. Då er det berre å protestere og sei du vil ha det :)

Dersom Gamme ikkje vert for stiv for deg så er begge supre ski, og eg ville gått for den rimeligste :)

Tusen takk :) føles trygt ut å få råd fra deg! Hadde egentlig tenkt å bestille fra FS (minus 30% nå) men kanskje det egentlig er bedre å kjøpe fra butikk så jeg er sikker på at dette blir riktig. 

 

TomasF skrev (25 minutter siden):

Åsnes har en oversikt på sin hjemmeside om lengde på ski i forhold til vekt.

https://www.asnes.com/finne-rett-lengde-pa-fjellski/

Takk! Ja, det glemte jeg å skrive ovenfor. Jeg har landet på 1.80, etter å ha spurt litt her og der siden jeg ikke faller enkelt inn i tabellen (vekta ligger i et sjikte og høyden i en annen). Men siden jeg er ganske fersk så runder jeg nedover, selv om det selvfølgelig blir noen kilo ekstra med sekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigere å ha en ski med for mykt spenn enn for stivt spenn.

Om skien har for stivt spenn i forhold til vekt blir det vanskelig å få feste.

Om skien har for mykt spenn vil skismurningen slites bort fortere, og det blir dårligere glid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få variasjoner innanfor samme modell og skilengde, difor eg plar be om måling, spesielt om eg ligg mellom to lengder.

Men om du har landa på fornuftig lengde og vektklasse så er begge skia gode ski. Eg sjølv ville gått for Gamme om eg skulle hatt eit par fjellski til alt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes sine tilrådingar stemmer stort sett i grove trekk, og tenker at 180 kan høve nokolunde, med kle, sko og en liten ryggsekk så er du der. Men sidan du ligg i grenseland kan det vere kjekt å måle nokre par og så kjøpe det mjukaste paret :) tippar fs  gjer det, dei sel vel langrennski så vidt eg veit, då har dei nok høve til å gjere det.

Skriv ein merknad i kommentarfelt på bestilling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.