Gå til innhold
  • Bli medlem

Breidablikk dårlig gli


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om noen her har noen tips ang dårlig gli. Hvordan får dere god gli på skiene i kuldegrader? Har vært ute på fjellet å snørekjørt med bikkjene i scooterløypene i ca 10-, å skiene jar nesten ikke gått fremover. De ble glidet hjemme, men etter første turen med elendig gli så kjøpte jeg en hurtig glider å la på. Men skiene stopper nesten i nedoverbakker med hund forran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du feller? Isåfall hva slags?

Hurtigglider virker ikke lenge. Hva skags glider brukte du hjemme?

Jeg bruker gul glider (for mildvær) og smelter inn den samme glideren mange ganger, før jeg gjerner/sikler. Da er jeg sikker på at sålen er mettet. Så har jeg på aktuell glider tilpasset sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spørs det litt hva slags temperaturer du var i. Breidablikk er ei myk ski uten særlig smørelomme, så da vil festesmurningen alltid være nedi (ihvertfall hvis du har tung sekk og/eller er tung sjøl), noe som kan gi dårligere glid. Noen typer snøforhold er også bare vanskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme ski selv. Med feller er det omtrent som truger, hvertfall med sekk på ryggen. Brukt de noen ganger med smurning og. Blir litt bedre med blå extra men skiene er myke så det subber mye på festevoksen uansett. Blir som regel å labbe på de, staking etc er ikke vits så lenge det ikke er nedover. Glid er langt dårligere enn langrennski. Jeg bruker de mest i marka med feller. Da er det ok at det ikke glir så mye når jeg skal kjøre ned mellom trær. Føret har og mye å si. Nysnø glir dårlig, gjelder og på langrenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Breidablikkskiene i bruk på 6 sesongen og har vært meget fornøyd med både gli og ellers. Men går som regel uttaførr allfarvei og uten løyper det skal sies. Pulk el sekk. Ofte med en el to malamuter framfor, så da er ikke dårlig gli et problem;) Når jeg går i nærområdene bruker jeg mohairfellene som likevel gir meg grei gli, eller så er blå el rød Swix det som smøres på. Nå er det ikke mye igjen av skiene, så vurderer samme modell når de skiftes ut. Men Finnmark modellen ser også ut til å være spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.