Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruffwear Knot-A-Hitch - kjekt å ha eller dødvekt?


uteturen

Anbefalte innlegg

Har sett litt etter løsninger for hunden i leir til sommeren da jeg begynner å bli lei av lang liner som er snurra rundt alt. 

Kom over denne og syns den ser kjekk ut, noen som har den og har erfaring med den? https://www.outnorth.no/ruffwear/knot-a-hitch?gclid=Cj0KCQiAqNPyBRCjARIsAKA-WFw2UOZL7rzlPfesIr4_isFcIuSSWUY140-jPCpgYy14etr5Ullafr0aAr7gEALw_wcB#RedCurrant

Evt tips til andre greie systemer tas imot med takk. Hjemmemekk har jeg slått ifra meg etter ymse forsøk bikkja har løpt av gårde med...

 

Han er på størrelse med en litt stor border collie, men litt kraftigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør kanskje ett tau og en karabinkrok samme nytten som dette systemet til 800kr? 🤔 Og til halve vekten?

Knyt eller spleis en permanent løkke i ene enden av tauet. Da legger du denne enden rundt ene treet og trer tauet gjennom. Andre enden knyter du fast til det andre treet. Så fester du båndet til hunden i en skrukarabiner i tauet.

Du må kunne klare å knyte en stk. sikker knute og finne egnet tau/flettet line.

Men hvis du ikke ønsker å knyte er dette sikkert greit å bruke.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen viser jo en løpestreng! Dette blir en dyr løpestreng. Enig med Marius Engelsen at tau et par knuter og karabiner vil gjøre samme jobben enklere og billigere ved valg av tau av passe styrke og kvalitet.

Det finnes masse bøker om knuter og de kan slås opp på internett. Dyr dødvekt etter min mening.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har testet den ut, og endte opp med å kjøpe en til så jeg har til to av bikkjene. Skal den brukes på turer i skogen er den kjempefin. Ja, du kan for all del gå for et enkelt tau og truckers hitch for å stramme istedenfor, evt wire/kjetting om du vil ha noe slepende langs bakken. Det jeg ser på som fordelene med denne løsningen er at den er veldig lettvint og grei på tur samtidig som hundene får god bevegelsesfrihet. Jeg drar mye på tur med elever og egne barn; da er det å ha hundene sikret på en god måte viktig. Samtidig får jeg linen opp i luften så ingen snubler i liner på kvelden. Solid og god utførelse.

Men som de andre sier kan du helt fint bruke alternativer som er billigere (gjelder vel det meste av tur- og hundeutstyr). På bildet har jeg brukt Ruffwear sin løsning på de to bikkjene i forgrunnen, mens gamlefar har fått en kasteline med en karabiner. Begge deler fungerer naturlig nok fint, men jeg setter stor pris på løsningene Ruffwear har valgt her, spesielt i karabinere, webbing og pose.

532377A2-4C58-4510-92C5-4591D2498C99.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.