Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Allak, fotenden eller hodeenden mot vinden?


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et Hilleberg Allak som jeg skal bruke for første gang på vinterstid. Jeg begynte da å sjekke hvilken side Hilleberg anbefaler at skal være mot vindretningen.

De sier at telte skal settes opp med fotenden mot vinden, men da kommer de to teltåpningene mot vinden. Ser for meg da at hele telte fylles med luft og tar av 🙈

Det kan da umulig være så lurt... eller er det andre grunner til at Hilleberg anbefaler fotenden mot vinden? For meg synes det å være mer naturlig å ha hodeenden mot vinden.

 

Se manual side 3. https://docs.hilleberg.net/pitching/Hilleberg-Instructions-Allak-2018.pdf

Eller YouTube - Rough weather pitching hopp til 1:20 ca

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dortase skrev (28 minutter siden):

Hei

Jeg har et Hilleberg Allak som jeg skal bruke for første gang på vinterstid. Jeg begynte da å sjekke hvilken side Hilleberg anbefaler at skal være mot vindretningen.

De sier at telte skal settes opp med fotenden mot vinden, men da kommer de to teltåpningene mot vinden. Ser for meg da at hele telte fylles med luft og tar av 🙈

Det kan da umulig være så lurt... eller er det andre grunner til at Hilleberg anbefaler fotenden mot vinden? For meg synes det å være mer naturlig å ha hodeenden mot vinden.

Du må jo forankre teltet skikkelig, uansett hvilken vei som er mot vinden :-)

Hodeenden er litt bredere enn fotenden, så jeg tipper at de anbefaler fotenden mot vinden fordi vindens kraft mot teltet er proporsjonal med teltdukens projiserte areal mot vinden (eller: mindre areal mot vinden, mindre krefter fra vinden som påvirker teltet.)   Det er en anbefaling for ekstremforhold, men man skal jo alltid forankre som for storm.

(Jeg lærte en lekse da jeg var på tur med Allak-teltet for noen uker siden i Maridalsalpene, på en myr mellom to koller.   Det var meldt liten kuling, men som vanlig nøyde jeg med med å ta med snøplugger bare til bardunene, for det blåser jo ikke skikkelig i skogen i lavlandet.   Snøpluggene ble satt skrått ned i snølaget på ca 40 cm (ikke gravd ned), jeg regnet med det ville holde. Utpå morgenen kom det en skikkelig vindkule som tok tak i teltet nedenfra, og flyttet teltet med meg inni en meter.   Tre av snøpluggene mot vinden hadde blitt dratt opp.   Teltet hadde vinden skrått inn mot hodeenden, forøvrig, men det spilte nok liten rolle, når forankringen uansett var for dårlig.)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt hodeenden mot vinden. Du får da le i begge inngangene, det vil vel i de aller fleste tilfeller være av større betydning enn 120 vs 130cm bredde/vindfang.

 

Skulle dog gjerne sett at hilleberg hadde et bardunfeste/pluggfeste midt på hodeenden da denne presses noe inn i kraftig vind. Mener jeg så at de har dette på allak3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (9 minutter siden):

Jeg har 10 snøplugger av beste ebay kvalitet, så håper det holder når de blir gravd ned som T-anker, Hvis ikke må jeg gråte litt å kjøpte Hilleberg sine...

 

De holder sikkert, om det ikke er veldig dårlige snøforhold og mye vind.   Du må ha skikkelig feste for både teltet og bardunene: minimum 12 fester på Allak 2.   Du trenger ikke bruke bare plugger, du kan bruke ski, staver, grener, o.l  Og med Allak (og Soulo) så har du muligheten til å feste de parvise bardunene separat.     

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (1 time siden):

Du må jo forankre teltet skikkelig, uansett hvilken vei som er mot vinden :-)

Hodeenden er litt bredere enn fotenden, så jeg tipper at de anbefaler fotenden mot vinden fordi vindens kraft mot teltet er proporsjonal med teltdukens projiserte areal mot vinden (eller: mindre areal mot vinden, mindre krefter fra vinden som påvirker teltet.)  

Vindmotstand = projosert areal x vindhastighet^2. Eller var det feil?

Og det projiserte arealet vil være helt likt fra fotende og hodeende, uansett hvilke ende som er spissest, for projisert areal er størrelsen av arealet teltet opptar når man «tar bilde av det»?

Hørte bare dette på podcasten uteliv, har ingen kunnskaper ellers. Men hvis dette stemmer, så må det være andre faktorer som bestemmer hvordan vinden påvirker fra hodeende vs. fotende. Eks. bardunering?

🤔🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (23 minutter siden):

Vindmotstand = projosert areal x vindhastighet^2. Eller var det feil?

Og det projiserte arealet vil være helt likt fra fotende og hodeende, uansett hvilke ende som er spissest, for projisert areal er størrelsen av arealet teltet opptar når man «tar bilde av det»?

Hørte bare dette på podcasten uteliv, har ingen kunnskaper ellers. Men hvis dette stemmer, så må det være andre faktorer som bestemmer hvordan vinden påvirker fra hodeende vs. fotende. Eks. bardunering?

🤔🤔

Men blir det ikke da mer aerodynamisk da med fotenden? Føler dette begynner bli litt nerdete nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer aerodynamisk med lukkede dører, så om du ikke skal inn eller ut av teltet er det bare å sette opp med fotenden mot vinden.
 

Jeg liker å sitte med åpen dør i le for vinden, så det blir hodet mot vinden for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

Vindmotstand = projosert areal x vindhastighet^2. Eller var det feil?

Og det projiserte arealet vil være helt likt fra fotende og hodeende, uansett hvilke ende som er spissest, for projisert areal er størrelsen av arealet teltet opptar når man «tar bilde av det»?

Du har helt rett, jeg lente meg for mye på dårlig hukommelse og svak forståelse.

Fra "Hvorfor er det så kaldt å være våt?" av Randulf Valle (samme mann som står bak Uteliv-podcasten):

72. Hvor sterke krefter utsettes teltet for i vind?

Å beregne kraften et telt utsettes for i sterk vind, er en vanskelig øvelse.  Men som alltid er det nyttig å se til fysikken for å få et rent kvalitativt bilde av hvilke faktorer som påvirker den totale kraften.  Da er formelen for luftmotstand et godt utgangspunkt.  Den sier følgende:

F(D) = 1/2 * p * V^2 * A * C(D)

F(D) er kraften teltet utsettes for, p er tettheten til lufta, V er vindhastigheten, A er projisert areal for teltet i vindretningen, og C(D) er motstandstallet for teltet.  

Motstandstallet C(D):

Motstandstallet sier noe om hvor godt teltet er konstruert, rent aerodynamisk.  Et telt med helt loddrett vegg mot  vinden vil utsettes for sterkere krefter enn et telt hvor duken stiger gradvis fra bakken til toppunktet.  [...] Dette betyr at det for teltkonstruktørene er svært mye å hente på å tenke aerodynamikk under utvikling av telt.

Det projiserte arealet vil være det samme sett rett forfra og rett bakfra, som du sier.  Men siden teltet er spissere i fotenden enn hodeenden, lurer jeg på om motstandstallet er lavere med vinden mot fotenden (eller bedre aerodynamisk profil den veien), slik at luftmotstanden (som er proporsjonal med motstandstallet) blir mindre, og at det er bakgrunnen for Hillebergs anbefaling?

Er det en fysiker i salen? :-)

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok satt hodeenden mot vinden i dette tilfellet, pga det som nevnes lenger opp ang teltåpningene.
Og så er det litt mer avanserte tanker som tar over,  og da tenker jeg at det kan gi en bedre "flow" over hele teltet med hodeenden mot vinden, som kanskje vil gi mindre turbulens og blafring/støy på motsatt side. Kraftig turbulens og mye blafring river og røsker godt i barduner, plugger og duk det og...

Hvilken vei anbefaler de å sette Staika? Det er vel likt begge veier, så der burde det vel ikke spille noen rolle..?

Har selv lyst på Staika eller Allak etterhvert, og nå ble jeg egentlig i tvil om hvilken vei jeg hadde lagt i et slikt telt. Liker å ha hodet der åpningen er, men i Allak er jo det "feil vei"..

Skulle gjerne sett dette vinddilemmaet med Allak blitt testet fysisk.. Er det noen som kan stille med vindtunell og et Allak? :P 

PS: Det er en egen gruppe på Facebook for Hilleberg-eiere, kanskje ta opp dilemmaet der?

Både Bo og Petra Hilleberg er begge medlemmer, kanskje de kommer med noen gode svar.
Form-drag-and-skin-friction-ratio.svg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være fysiker, men jeg hadde en gang tre roverspeidere som på vinterkurs under stormen "Ole" satte opp teltet og la seg med hodet mot vinden. De fikk relativt kjapt beskjed om å snu seg andre veien i teltet, siden snøen bygde seg opp og presset den delen av teltet ned - sånn sette gjør de det neppe en gang til. Det kan jo være en fordel at man våkner med duken presset mot føttene og ikke nese og munn... Nå var det riktignok ikke et Hilleberg Allak... men et Helsport Fjellheimen Xtrem,  så det kan jo hende Hilleberg Allak ikke presses ned på samme måte, men jeg forstår godt at Hilleberg ikke anbefaler folk å legge hodet mot vinden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av praktiske grunnar, sett eg alltid opp eit telt med åpningen i le. Ikkje bare for at teltet ikkje skal fyllast med luft med fare for å reise når eg åpnar glidelåsen, men også for at regn ikkje skal blåse inn i teltet når glidelåsen er åpen. Eg skal kunne ha teltåpningen åpen, sjølv om det er både regn og vind.

Dersom aerodynamikken tilseier at teltet må settast opp med åpningen mot vinden, er teltet feilkonstruert for mine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (9 timer siden):

Hvilken vei anbefaler de å sette Staika? Det er vel likt begge veier, så der burde det vel ikke spille noen rolle..?

Har selv lyst på Staika eller Allak etterhvert, og nå ble jeg egentlig i tvil om hvilken vei jeg hadde lagt i et slikt telt. Liker å ha hodet der åpningen er, men i Allak er jo det "feil vei"..
Form-drag-and-skin-friction-ratio.svg

Staika skiller seg jo fra Allak ved at dørene står diagonalt, og det har 140 cm bredde på innerteltet hele veien (Allak smalner av ca 10 cm) (i tillegg til en del andre forskjeller). Det betyr at det blir likt uansett hvilken ende du legger hodet i, og du vil alltid ha en døråpning i le for vinden. (Og du vil alltid kunne få litt gjennomtrekk om sommeren med begge dørene åpne, så lenge det er bevegelse i lufta)

20200226_103519.jpg.132d03bf80e87b82d4632df7cb9b2fe9.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (6 timer siden):

Uten å være fysiker, men jeg hadde en gang tre roverspeidere som på vinterkurs under stormen "Ole" satte opp teltet og la seg med hodet mot vinden. De fikk relativt kjapt beskjed om å snu seg andre veien i teltet, siden snøen bygde seg opp og presset den delen av teltet ned - sånn sette gjør de det neppe en gang til. Det kan jo være en fordel at man våkner med duken presset mot føttene og ikke nese og munn... Nå var det riktignok ikke et Hilleberg Allak... men et Helsport Fjellheimen Xtrem,  så det kan jo hende Hilleberg Allak ikke presses ned på samme måte, men jeg forstår godt at Hilleberg ikke anbefaler folk å legge hodet mot vinden. 

Min erfaring med både Fjellheimen Xtrem og Hilleberg Soulo (lillebroren til Allak) er at Soulo presses ned minimalt. Kanskje går det bort 7-8 cm av snø og vind som legger seg der. Soulo er forøvrig som Allak smalere i fotenden enn hodeenden, men jeg har mange ganger sovet med hodet i fotenden. Enten fordi jeg oppdaget etter å ha slått opp teltet at det skrår ned mot hodeenden, eller fordi jeg har med hund som sover på beina mine og da er det fint om det er litt bedre plass der. Føles også litt lundere i fotenden på teltet. Kanskje det skyldes at trekk kommer inn under døra fordi man ikke kaster snø over på samme vis der.

Uansett, jeg setter alltid opp teltet slik at jeg kan åpne døren uten at det blåser rett inn. Ser Allak er likt konstruert og hadde gjort det samme der. Blåser det rett inn kan man få snø på alt og det er generelt ubehagelig. Virker mye smartere med Staika sine diagonale dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (13 timer siden):

Skulle gjerne sett dette vinddilemmaet med Allak blitt testet fysisk.. Er det noen som kan stille med vindtunell og et Allak? :P 

Jeg har Allak og jobber ved NTNU, kanskje jeg må ta en telefon bort på Strømningsteknisk laboratorium og se om de vil donere litt labbtid 🤣

https://www.ntnu.no/ept/lab/aero

 

 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 timer siden):

Staika skiller seg jo fra Allak ved at dørene står diagonalt,

20200226_103519.jpg.132d03bf80e87b82d4632df7cb9b2fe9.jpg

Det var jo mye lurere enn på Allak... jaja en kan ikke tenkte på alt når en kjøper.

Må bli tuntelt neste gang.... eller det er vel ikke så glad i vind inn fra siden 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (31 minutter siden):

Jeg har Allak og jobber ved NTNU, kanskje jeg må ta en telefon bort på Strømningsteknisk laboratorium og se om de vil donere litt labbtid 🤣

https://www.ntnu.no/ept/lab/aero

Det hadde jo faktisk vært sykt kult å testet noe sånt, og hvertfall få sett resultater av en slik test :D 

Her er det noen som tester sine telt i DAC sin WindLab, så kan jo være Hilleberg også gjør det. Isåfall hadde det vært artig å sett de filmene!
Og kan jo ikke unngå å legge merke til formen på første teltet, og illustrasjonen jeg postet tidligere i tråden.. Var jo noen som ville ha dråpeformet telt :P 

Spilleliste med flere videoer og flere telt:
https://www.youtube.com/watch?v=XMjSv_-jnmI&list=PL8T-3wKDGe73_mSXHgrSFG3uBtrreRlA6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (1 time siden):

 Soulo er forøvrig som Allak smalere i fotenden enn hodeenden, men jeg har mange ganger sovet med hodet i fotenden. Enten fordi jeg oppdaget etter å ha slått opp teltet at det skrår ned mot hodeenden, eller fordi jeg har med hund som sover på beina mine og da er det fint om det er litt bedre plass der. Føles også litt lundere i fotenden på teltet. Kanskje det skyldes at trekk kommer inn under døra fordi man ikke kaster snø over på samme vis der.

Uansett, jeg setter alltid opp teltet slik at jeg kan åpne døren uten at det blåser rett inn. Ser Allak er likt konstruert og hadde gjort det samme der. Blåser det rett inn kan man få snø på alt og det er generelt ubehagelig. Virker mye smartere med Staika sine diagonale dører.

Eg har aldri tenkt over at Soulo har ulik breidde i endane, og eg har alltid plassert hovudet mitt i øverste enden og åpningen i le, utan tanke på kva veg figuren i Hillerg sine figurar ligg.

Allak som tomannstelt, satt opp med begge åpningane i le, er eit av svært få tomannstelt, der begge personane har kvar sin likeverdige inngang i vind. Dei fleste andre toinngangstelt har alltid ein inngang i mot vinden. Og tomannstelt med inngang på langsida, er det godt med kvar sin inngang. Med inngangen på kortsida, har begge same tilgang til inngangen i le.

Ettersom me har så ulike tankar om kva som er smartast, skal me vera glade for at det er så mange ulike modellar…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.