Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart på Garmin 5x plus til kuppris eller?


Beron

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt meg ei Garmin fenix 5x plus. Har aldri hatt fenixklokke før så for å slå ihjel ventetiden så driver jeg og leser meg opp på klokka.

Ser at kartmannen selger komplett topo norgeskart med statskart n50 data for kr 449.
Det påstås på sidene deres at disse skal være kompatible med de fleste Fenix i 5 serien.
Stemmer det er det jo et kupp i forhold til prisene Garmin skal ha.
https://kartmannen.no/?gclid=EAIaIQobChMInPHpjKrt5wIVC8KyCh3k_QyYEAAYASAAEgKF7_D_BwE

Noen som har forsøkt og kan dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo prøve å laste ned kart fra frikart.no i første omgang for å prøve, det er gratis.

Har gjort det på Fenix 6X, og det fungerer på den. Kartet viser blant annet stier og stikryss hvor det er skiltet på stiene. Har ikke hatt klokka så lenge at jeg har navigert all verden i terrenget enda, bare i urbane strøk.

Du laster ned kartet til pc som en img fil, så legger du det over i kartdirectoryet på klokka og velger dette kartet som kart.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger jo liste på siden over enheter som støttes https://kartmannen.no/kompatibel står klokka di der og du har den nødvendige plassen bør vel det funke. 
Du kan jo også laste ned gratis kart over en kommune først og se hvordan det virker. Jeg har kartmannen.no sine kart på gps'en min, det funker helt supert, men har ingen erfaring med klokker så det tør jeg ikke si så mye om.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Du kan jo prøve å laste ned kart fra frikart.no i første omgang for å prøve, det er gratis.

Har gjort det på Fenix 6X, og det fungerer på den. Kartet viser blant annet stier og stikryss hvor det er skiltet på stiene. Har ikke hatt klokka så lenge at jeg har navigert all verden i terrenget enda, bare i urbane strøk.

Du laster ned kartet til pc som en img fil, så legger du det over i kartdirectoryet på klokka og velger dette kartet som kart.

Takk 🙂 Antar at frikart sine kart ikke er like detaljerte som kartverket/garmin sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra FriFlyt skrevet av kartmannen for ca 1år siden:

Forskjellen mellom frikart og kartmannen er:

Flere navn er inkludert i kartmannen kartet.

Det er flere hytter og byggninger i kartmannen kartet, spesielt "på bygda"

Andre stier er med på kartmannen enn frikart. Frikart er veldig bra og ofte bedre enn kartmannen i sentrale strøk siden det er basert på open street map. Mens det er motsatt utenfor allfarvei.

 

Så det er noen forskjeller. Å panorere/zoome er ikke så raskt og enkelt på en Fenix uansett kart, så selve ruteplanleggingen er mer oversiktlig på papirkart eller mobil der skjermen er større. Skal du følge et spor er kanskje ikke "manglende detaljer" så viktig heller. Du ser raskt og enkelt hvor du er og kan bruke dette opp mot f.eks papirkartet om nødvendig.

Jeg har hatt min Fenix 6X i en mnd og kommer til å kjøre frikart til jeg har fått prøvd den en del på tur, og lært hvordan jeg best får brukt kartfunksjonen. Finner jeg "utilstrekkeligheter" med kartet bytter jeg eventuelt, men inntil da er selvsagt et gratis kart billigste løsning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.