Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til enkle lærstøvler? Lundhags?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Jeg er (fremdeles) på jakt etter noen helt enkle, lette turstøvler i lær. Titter litt på Lundhags X Sarva, og ser at de er nesten en hel kilo lettere enn Lundhags' andre turstøvler. Det står ikke hvorfor de er så mye lettere, men jeg synes det høres lovende ut. Noen som har testet de? Hvordan er skoene og sålene til Lundhags generelt, spesielt med tanke på grep på glatt underlag? Finnes det lignende alternativer noe sted? Det meste jeg finner av "vanlige" turstøvler er for klumpete, klamme, tunge og stive. Jeg lener vel egentlig mer mot barfot/minimalist-type sko, men de har ofte for dårlig grep i sålen til å egne seg i naturen her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lundhags har en del sko som er 3-lags (lær utenpå, lær inni og noe neopren i mellom for å gjøre de stivere), og en del sko som er 1-lags. Da er det kun ett lag lær. 1-lags lærsko er ikke like stive som "tradisjonelle" fjellsko a la Alfa Walk King. De er også mindre varme. På den positive siden tørker de utrolig fort. Bare å ta ut sålen på natta så er de tørr neste dag. Kjøp så du har plass til 2 par sokker. Lundhags-sko har gummi nederst, som former seg i liten grad etter foten, så sørg for å finne en modell som passer godt. Du vil streve med å "gå inn" fot-delen. Jeg har Lundhags Vandra høy modell, men har sett på Lundhags Park som lettere alternativ.

Ellers kjenner jeg flere som bruker Alfa M77 (forsvaret sine standard marsjstøvler) og er fornøyde med dem. Mykere såle enn Lundhags, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt et parJörnkängan.  Lurer på om jeg skal få meg et nytt par . Fordelene  med dem er at de tørker lett, er lette, er enkel  å såle om og reparere, og holder deg tørr på bena. Sålen mener jeg var noe mykere i gummiblandingen og hadde gått grep. Er ikke så stive, så det er andre støvler som passer  bedre om du skal gå i steinete og bratt terreng . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.