Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til topptur på ski, men har alltid hatt vonde alpinstøvler


saander

Anbefalte innlegg

Hei,

Har alltid vært veldig glad i å være ute og på fjellet, men alltid på føttene. Men jeg har den siste tiden fått en drøm om å skaffe meg randoneski og begynne å dra mer nytte av vinteren vi har i Norge. Har aldri vært noe glad i langrenn, men tenker at dette er kanskje noe for meg. Har tidligere stått mye på ski i skianlegg, og synes det er kjempegøy, problemet ligger i at jeg har alltid slitt med å finne gode sko. Har strengt tatt aldri hatt gode sko, og har måtte tatt mange pauser for å hvile føttene under en dag i bakken.

Er veldig plattfot og har brede føtter, så må finne noe som passer til mine føtter. Prisen er ikke så nøye, da jeg vet at dårlige sko ødelegger hele opplevelsen. Tenker heller at jeg kan spare litt på ski/binding og heller legge mest i skoene. 

  • Noen andre som har slitt med samme problemer og funnet en løsning?
  • Hva vil dere anbefale av utstyr? Spesiallagde sko?
  • Er det stor forskjell på vanlige alpinstøvler og toppturstøvler?

Har også et annet spørsmål. Dere som har hund og drar på toppturer på ski, har dere med hunden? Isåfall hvordan løser dere dette? Har selv en hund på 45kg og tenker at det kan fort bli skummelt med tanke på stålkantene på skiene og dyp snø, derfor tenker jeg at den må da være hjemme.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange brede skomodeller fra ulike merker. Forskjellige randoneesko har ulik passform ift volum, vristhøyde, bredde, og hvor de er bredest. Skoens gåutslag (mye-lite) og flex (stivhet) bør også passe tenkt bruk (skikjører, kjørestil, og skivalg).

Dersom alpinsko generelt er en utfordring for dine føtter, er min anbefaling å oppsøke en sportsbutikk som har dette som fag. De kan da velge riktig sko til deg og også kan tilpasse skall og såle. Alternativ 2 er å ta den helt ut og besøke Surefoot, etc.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vonde randostøvler siden 2012. Har også litt bred fot, og skoene kjentes litt for smale ut. Vondt på lange turer.

Har fått laget to par ortopediske såler til støvlene, det ble ikke bra. (Og koster mye).

Varmetilpasset flere ganger, hjalp ikke.

Det som ble løsningen var altså å få skoen blokket ut (hadde minimal effekt i seg selv alene), varmetilpasse lineren på nytt og overdrive mengden tørkepapir i sokkene der skoen klemte OG på motsatt side av foten. DA fikk forfoten fred, og endelig kan de brukes.

Finnes altså mye man kan gjøre, men finn helst en sko som passer da 😁

En på jobben kjøpte noen Scott randostøvler, komfortable «gammelmannsstøvler», han har også bred fot, og har pleid å kjørte barfot i scarpastøvler. 

 

Jeg har vel kommet fram til at man bør ta seg god tid på å finne skikkelige støvler, disse kan man ha nesten hele livet ut. Ski og bindinger kommer og går, mens støvlene består :) (Det var ingen fasit, bare min erfaring).

Kanskje støvlene ikke er stedet man bør spare mest mulig vekt, så har man en sko som kan brukes til litt solide ski også? 🤔🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (19 minutter siden):

En på jobben kjøpte noen Scott randostøvler, komfortable «gammelmannsstøvler», han har også bred fot, og har pleid å kjørte barfot i scarpastøvler. 

F.eks. Scott Cosmos III har mye volum og 103.5 mm bredde.

Jeg har prøvd sko på 99 mm som er blokka ut i det uendelige og fortsatt ikke passer og sko på 99 mm som passer rett på (jeg har bred fot, høy vrist) => Sko må prøves.

Smal lest på sko er normalt opp til 98 mm bredde, normal lest er +/- 100 mm, og bred lest typisk 102 -106 mm. Alle skobredder er oppgitt for mondo 26.5, og samme skomodell er noen mm mindre/større i bredden om man går ned eller opp i skostørrelse.

Marius Engelsen skrev (32 minutter siden):

Kanskje støvlene ikke er stedet man bør spare mest mulig vekt, så har man en sko som kan brukes til litt solide ski også? 

🤔🤷‍♂️

Stiv sko på myke ski er ingen god kombinasjon, da tas all flex opp i skia. Samme med myk sko på stiv ski, da går allt i skoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (21 minutter siden):

Stiv sko på myke ski er ingen god kombinasjon, da tas all flex opp i skia. Samme med myk sko på stiv ski, da går allt i skoen.

Ahh, da har jeg lært noe nytt i dag.

Jeg trodde at kraftigere sko alltid var bedre, men man kom unna med lettere og mykere sko med en lettere og mykere ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.