Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgruta i Jotunheimen?


Anbefalte innlegg

En dårlig vintersesong gjør at jeg leser om, og ser på, mer skiturer enn jeg får gjennomført selv. Jeg har lest boken om Høgruta og sett alle videoene jeg finner fra denne turen. Virker som en fantastisk tur!

Jeg har SÅ LYST å gå turen, men jeg rekker det nesten helt sikkert ikke i år 😭  Forhåpentligvis kanskje neste år, og jeg tenker kanskje det er best å melde seg på en fellestur. Man går uten telt og sovepose i bagasjen, og da tenker jeg det er greit at man er flere og har med en kjentmann.

Noen som har gått turen, og gikk dere med guide, venner, eller alene?

Er turen veldig tøff, hvor lange ble dagene?

Hvilke skiutstyr gikk dere med, og hvilke skiutstyr bør man gå med?

Hvordan var skiforholdene og været? 

:) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at Falketind-skia dine utgår. ;)

To minutter ut i epsiode en ser du skiene de går med her: http://www.fftv.no/hogruta-i-jotunheimen-s1e4-surt?start=123

Skiene til Stian (+ innold i sekk som han får under 7 kg):

image.png.d6f51423659885f6abb6762ac41497d2.png

(Hentet herfra https://www.utemagasinet.no/ute-tv/hoegruta-i-jotunheimen/slanker-langtursekken-til-under-syv-kilo

God flyt i alle typer snø, lav nok vekt, og gode sko + ski å gå langt med er vel tellende parametre.

 

Jeg er invitert med på å gå den på "privattur" i år, men er usikker på om jeg får det til tidsmessig. Privat blir det selvsagt billigere,  men krever mye mer ift organisering før-under-etter en å bli med på en tilrettelagt tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (21 timer siden):

Tenker at Falketind-skia dine utgår. ;)

To minutter ut i epsiode en ser du skiene de går med her: http://www.fftv.no/hogruta-i-jotunheimen-s1e4-surt?start=123

Skiene til Stian (+ innold i sekk som han får under 7 kg):

image.png.d6f51423659885f6abb6762ac41497d2.png

(Hentet herfra https://www.utemagasinet.no/ute-tv/hoegruta-i-jotunheimen/slanker-langtursekken-til-under-syv-kilo

God flyt i alle typer snø, lav nok vekt, og gode sko + ski å gå langt med er vel tellende parametre.

 

Jeg er invitert med på å gå den på "privattur" i år, men er usikker på om jeg får det til tidsmessig. Privat blir det selvsagt billigere,  men krever mye mer ift organisering før-under-etter en å bli med på en tilrettelagt tur.

 

Ja, jeg tenkte egentlig at Coombackene passer best ;) Men har vegret meg litt pga. støvlene mine.

Har nemlig hatt Scarpa Maestrale støvlene siden 2012, alltid fått vondt av å gå med de, så jeg har ikke pleid å bruke de på lengre turer. Men jeg fikk dem blokket ut før helgen, og varmetilpasset de noen ganger på nytt med hårføneren og masse tørkepapir i sokkene på alle steder det presset OG på motsatte sider. Kall det ett siste desperat forsøk med de vonde støvlene. Det funket! 😃 Brukte de i dag i 3 timer, og ingen vondter, endelig! 👍

Blir 4,1 kilo per fot, og det er vel ikke så gale om man snakker om «skikkelige ski», binding med stopper, og 4 spenners høye støvler. De takler alt av føre.

G3 nylonfellene er ganske tunge da, (350g per fot), men de blir byttet ut med Pomoca Race Grip før en evt. slik tur. Lettere, bedre glid, like bra grep (min opplevelse), god lim, og trekker ikke vann eller klabber.

Har sett Friflyt sin videoserie noen ganger ja! De brukte en hel, eller to, sesonger på å få gått alle toppene. For det var vanskelig å få 5 sammenhengende dager med brukbart vær 😑😑😑

Vekten på sekken og øvrig utstyr har jeg god kontroll på. Ser Stian ikke har med vindsekk, og liggeunderlag (vindsekk står på pakklisten, men ikke på bilder. Og ikke liggeunderlag) 🤷‍♂️ For min del er det Exped Bivyvag Duo UL (270 gram), og ett tynt liggeunderlag (150 gram). Jeg tenker ett lite underlag er viktig, i overkroppsstørrelse, hvis man må ligge i vindsekken.

Ser også at han gikk turen uten hjelm, jeg la ihvertfall merke til at flere nedkjøringer var uten hjelm.

—————————————————————

Når skal du evt. gå? :) :) 👍

Transport, mat, overnatting er inkludert i gruppeturpris. Jeg vet ikke hva det koster privat , men garantert en del billigere ja!

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.