Gå til innhold
  • Bli medlem

Brensel til vidda tur?


Knott

Anbefalte innlegg

Annonse
Tom42 skrev (2 timer siden):

Siden du velger gass går jeg ut i fra  at du bruker den dedikert gassbrenner til stormkjøkkenet.  Som et lite tips koster  denne brenneren, eller om det  er en tilsvarende kr 498 hos Magasinet i Drammenen. 

Sitter kanskje dypt for noen å handle der nå, men hos XXL får man to utgaver enda billigere, selv den orginale er billigere der nå..
Har den fra Magasinet selv, da de var billigst den gang jeg handlet. Men mye har tydligvis forandret seg..

Orginal Trangia GB-74 til 389,-
https://www.xxl.no/trangia-gb-74-gassbrenner-til-stormkjokken-gra/p/1009407_1_style

Uorginal Eagle Products til 299,-:
https://www.xxl.no/eagle-products-camping-stove-burner-gassbrenner/p/1168028_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (7 timer siden):

Siden du velger gass går jeg ut i fra  at du bruker den dedikert gassbrenner til stormkjøkkenet.  Som et lite tips koster  denne brenneren, eller om det  er en tilsvarende kr 498 hos Magasinet i Drammenen. 

Ja, jeg har begge mulighetene ... både sprit og gass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott skrev (3 timer siden):

Ja, jeg har begge mulighetene ... både sprit og gass. 

Væt klar over rødspritens begrensninger i kulde.  Rødsprit brenner  dårlig i kulde, og kaldt kan det bli på Hardangervidda.  En gang klarte vi ikke å koke opp kaffevannet.  Et tips er å ha litt rødsprit i en liten flaske i bukselomma

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott skrev (17 minutter siden):

Hvor mye gass regner dere med jeg bruker på 5 dager..? Estimert selvfølgelig. Jeg er den eneste bruker av dette kjøkkenet.

Alt kommer an på hvor mye og hva du koker. Er det stort sett oppkok til REAL eller lignende går det lite. Lager du mer mat og gjerne steiker litt fisk og sånt ville jeg hatt med en stor 450g eller to 230G bokser. Da har du rikelig, men en 230G blir fort snaut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beregner at ca 230 g gass per pers varer 5-6 dager. Innebærer 1-2 kaffeoppkok på 0.5 L, middag som gjerne er stekt fisk pluss potetmos, eller koking av noe gryterettlignende. Aldri real. Med trangia har du vindskjerming som gir effektivt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (2 timer siden):

Væt klar over rødspritens begrensninger i kulde.  Rødsprit brenner  dårlig i kulde, og kaldt kan det bli på Hardangervidda.  En gang klarte vi ikke å koke opp kaffevannet.  Et tips er å ha litt rødsprit i en liten flaske i bukselomma

 


Ser Erik Nordmark bruker trangia spritbrenner på Vinterturer (youtube) 🤔 Har ikke prøvd selv, så jeg vet ikke mer enn det.

 

(Personlig bruker jeg kun parafin og bensin, fungerer uansett forhold, alltid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott skrev (4 timer siden):

@Espen Ørud ... leser og ser at Speidersport har 2 fine modeller fra Firebox ... selv har jeg null erfaring med slike bålbrennere, men det er aldri for sent å lære. 🙂

Siden ved er kommet på banen, melder jeg meg på og anbefaler det på det sterkeste.  Har i perioden 2014 - 2017 og i 2019 kun brukt kvistbrenner på Hardangervidda på en gang nær.  Hvis Fireox er den @Espen Ørud bruker så er den sikkert fin.  Men om jeg skal si en ting så er den så langt jeg kunne se, for "liten" i bunnen.  Jeg lager en lignende som måler 14 X 14 i bunnen og 10 x 10 øverst.  Da er det etter å bruke lengere ved.  Den er også tilrettelagd for Trangia gassbrenner.3.jpg.7fa835cbc2234bf163299a74691451f2.jpg2.JPG.dd7b13266d5705b931d18a487e7c6a7b.JPG2103914294_10aKopi.JPG.80735587120b97ffc0b16ea9b3742d23.JPG9.JPG.542b2c51a5acb5b19a8d540e83938d6d.JPG659163322_malpyramideovn1.jpg.9c9dce4d60a4c9cb380a677b15e79ce5.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott skrev (5 timer siden):

@Espen Ørud ... leser og ser at Speidersport har 2 fine modeller fra Firebox ... selv har jeg null erfaring med slike bålbrennere, men det er aldri for sent å lære. 🙂

Bare ikke velg for liten utgave uansett hvor du handler av. Jeg opplever at de som er sånn ca 8x8cm i toppen blir litt for små. Ca 11x11cm er mer passe for mitt bruk...
 

Tom42 skrev (2 minutter siden):

Siden ved er kommet på banen, melder jeg meg på og anbefaler det på det sterkeste.  Har i perioden 2014 - 2017 og i 2019 kun brukt kvistbrenner på Hardangervidda på en gang nær.  Hvis Fireox er den @Espen Ørud bruker så er den sikkert fin.  Men om jeg skal si en ting så er den så langt jeg kunne se, for "liten" i bunnen.  Jeg lager en lignende som måler 14 X 14 i bunnen og 10 x 10 øverst.  Da er det etter å bruke lengere ved.  Den er også tilrettelagd for Trangia gassbrenner.3.jpg.7fa835cbc2234bf163299a74691451f2.jpg2.JPG.dd7b13266d5705b931d18a487e7c6a7b.JPG2103914294_10aKopi.JPG.80735587120b97ffc0b16ea9b3742d23.JPG9.JPG.542b2c51a5acb5b19a8d540e83938d6d.JPG659163322_malpyramideovn1.jpg.9c9dce4d60a4c9cb380a677b15e79ce5.jpg

Jeg bruker ikke Firebox, men en annen variant jeg har funnet mest egnet for mitt bruk som er en del bredere i bunn enn topp. Handlet over nett for ca 130 kroner en eller annen gang jeg konkluderte med at det var såpass billig at jeg ikke orket bruke tid i verkstedet ;-) 

 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):


Ser Erik Nordmark bruker trangia spritbrenner på Vinterturer (youtube) 🤔 Har ikke prøvd selv, så jeg vet ikke mer enn det.

 

(Personlig bruker jeg kun parafin og bensin, fungerer uansett forhold, alltid)

Har selv brukt sprit mest i vinter, både i Trangia 27 og triangle, til alle turer hvor jeg ikke trenger å smelte mye snø. Forvarming er nødvendig under 2-3 grader, men ikke hatt noen problemer med å bruke sprit ned til -10 (kaldere enn det har det vel knapt vært i vinter der jeg farter). Trangia sin vintertilsats er fin, hvis du har lange fyrstikker. Kan også bare bruke en lang fyrstikk og la den ligge igjen i spritbrenneren. Den brenner en liten stund, og det funker ok som forvarming. Når spriten er brent opp er det bare å riste ut resten av fyrstikken.

Bruker Jernia sin bioetanol. Sprit er jo selvfølgelig tregt, men når jeg kun skal koke kaffe, pastagryte eller risgrøt og lignende, og ikke smelte snø, funker sprit utmerket Merker lite effektforskjell på -10 og +10 i grunn. Tid har jeg nok av.

Jamfør tråden her.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det allerede er foreslått kvistbrenner (som jeg sterkt anbefaler) vil jeg vise en jeg selv bruker og er storfornøyd med. SoloStove. Man kan også handle med en kjele som passer perfekt, slik at brenneren pakkes inni. Lav vekt, lite plassbehov om man bruker den minste til 1-2 personer, og man kan bruke Trangia spritbrenner inni ved behov. Kvist er glimrende enten som hovedbrensel, eller som backup dersom man velger sprit som hovedbrensel. Relativ dyr, men fungerer glimrende.

Endret av Hege P.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

@foroll, er det derfor Erik Nordmark alltid slipper fyrstikken oppi brenneren? Som «forvarming»? 🤔 Smart 👍
 

Fritjof Nansen visste ikke at sprit ikke kunne brukes vinterstid, så han bare gjorde det ;) 

Det er nok det ja. Interessant nok blir ikke fyrstikken til støv heller, ligger en sort pinne igjen etterpå når all spriten er oppbrent. Jeg bruker bare fyrstikk ned til kanskje 5 blå, før jeg eventuelt forvarmer med vintertilsatsen. Den gir virkelig høy effekt. @Tom42 lager en colaboksovn jeg har testet denne uken, hvor man heller litt sprit i et syltetøylokk før man setter brenneren oppå. Antenningen skjer ved å tenne spriten i lokket, ikke selve brenneren, som så gjør at spriten i brenneren fordamper og antennes av flammene fra syltetøylokket fordamper. Denne patenten vil nok ikke trenge forvarming på samme måte, siden man teknisk sett alltid forvarmer i opptenningsstadiet. Jeg har ikke fått testet den på tur ennå, kun i hagen, men har trua på at den vil klare kulden bra, så lenge spriten ikke er så kald at den ikke antenner. Men da må den virkelig være kald.

Husker jeg rett gikk Lars Monsen og Trond Strømdahl Norge på langs med kun spritbrenner og bålfyring, uten noen problemer med at spriten ikke fungerte på vinteren. Men jeg hadde nok foretrukket et multifuelapparat til en slik tur.

Kvistbrenner er supert 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (3 timer siden):

Siden det allerede er foreslått kvistbrenner (som jeg sterkt anbefaler) vil jeg vise en jeg selv bruker og er storfornøyd med. SoloStove. Man kan også handle med en kjele som passer perfekt, slik at brenneren pakkes inni. Lav vekt, lite plassbehov om man bruker den minste til 1-2 personer, og man kan bruke Trangia spritbrenner inni ved behov. Kvist er glimrende enten som hovedbrensel, eller som backup dersom man velger sprit som hovedbrensel. Relativ dyr, men fungerer glimrende.

@Hege P. ... hvordan er denne kvistbrenneren til å steike fisk eller kjøtt? Tar gjerne imot tips når det gjelder panne til denne. 🙂
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bra det. Men er panna stor blir det ustødig. Man må også passe på å fore brenneren med kvist jevnlig. Man kan altså ikke sette over panna og snu ryggen til. Kvisten brenner raskt. Kvist i fingertykkelse er etter min erfaring fine greier. Det finnes også en større versjon av brenneren, Solo Stove Titan ( ikke  metallet titanium, bare navnet på denne versjonen). Dobbelt så stor som den minste. Her kan man selvsagt mate med noe grovere materiale. Jeg har begge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.