Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea123 + Billy Can Cup


In reach

Anbefalte innlegg

Har lenge sett etter noe kokekar som passer til Sveaen. Den som følger med er for liten. 

Ikke stor nok til real turmat og en kopp pulverkaffe. 

Sjekket med Bushcraft, Billy Can cup burde gå. 

De målte på butikken for meg. 95mm innv. Og Svea er 95mm utenom den nederste flensen, der er den 97mm.

Tror dette er perfekt. 0,75ltr. Stor nok, og tar ikke mere plass. Finnes i titan også, men droppet det. 

IMG_20200221_083922.jpg

Endret av In reach
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er den samme typen som kan kjøpes på Aliexpress Toaks 750ml Titan

Bruker den til 100g gassbokser og en liten BRS gassbrenner. 


Et annet alternativ som passer bra til SVEA, er Optimus Terra Weekend HE Youtube video 
Får kokt nok vann til REAL turmat samt at man får plass til å ha litt annet inni kjelen når alt er pakket sammen.
Selv har jeg tatt av de pinnene som kjelen viler på slik at varmeveksleren går rett nedpå vindskjermen, er litt usikker på om dette øker eller demper effekten.

Hadde vært knall om det ble produsert samme kjelen I titan eller rustfritt stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In reach skrev (På 21.2.2020 den 8.45):

Har lenge sett etter noe kokekar som passer til Sveaen. Den som følger med er for liten. 

Ikke stor nok til real turmat og en kopp pulverkaffe. 

Jeg synes sveakjelen er helt grei til en kaffekopp og den koker opp vannet  med "et poff", men som du sier, den er ikke egnet til noe annet. Uansett, så følger alltid sveakjelen med hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveakjelen min brukar eg som kjøleribber på ein radio. Som kjele er han for liten for meg.

Dersom du treng lokk til sveakjelen, passar lokket til kaffikjelen i Trangia 27-settet.

Sjølv brukar eg 'Primus litech trek kettle'. Med 1l, er han passe stor til matlaging for meg når eg er åleine, og sveaen, i ein beskyttande plastboks, passar nedi han for transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Marius Engelsen skrev (20 timer siden):

Dette virker jo veldig praktisk!

Jeg finner ikke noe om hvor stort volumet på lokket er på denne. Noen som vet?

Volumet på lokket er 4 dl. du kan koke 3,5 dl

NB! Ikke bruk denne i teltet. MEGET HØY CO  ( har skrevet om det inne her før)

ellers så er det en egen svea tråde her inne;

se bla. min post fra 1/5 2019 om en forvarmingsveke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (4 timer siden):

Volumet på lokket er 4 dl. du kan koke 3,5 dl

NB! Ikke bruk denne i teltet. MEGET HØY CO  ( har skrevet om det inne her før)

ellers så er det en egen svea tråde her inne;

se bla. min post fra 1/5 2019 om en forvarmingsveke.

Flott, takk :)

Regner med den har såpass høy CO, som andre varmeveklserkjeler, at man må åpne luftingen/døren ekstra godt inntil man er ferdig med kokingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (55 minutter siden):

Flott, takk :)

Regner med den har såpass høy CO, som andre varmeveklserkjeler, at man må åpne luftingen/døren ekstra godt inntil man er ferdig med kokingen.

jepp, men det er stor forskjell på varmevekslere.

MSR windburner = o ppm

Jetboil = Noe, husker ikke tallene

Otimus Terra= 600 ppm etter meget kort tid 

( alle  målt  med lukket teltåpning).  

Så for min del, med Optimus Terra, fyres den ute evt. så er teltdøren helt åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (Akkurat nå):

jepp, men det er stor forskjell på varmevekslere.

MSR windburner = o ppm

Jetboil = Noe, husker ikke tallene

Otimus Terra= 600 ppm etter meget kort tid 

( alle  målt  med lukket teltåpning).  

Så for min del, med Optimus Terra, fyres den ute evt. så er teltdøren helt åpen.

Okey, meget interessant. Og dette er med Svea som brenner?

Er det forskjell på koketiden også? Denne brenneren er tenkt mye bruk på kjappe turer på fjellet og i kajakken, da lages maten oftest ute og i litt trekk/vind, så da ser jeg en stor fordel med en slik varmevekslerkjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Okey, meget interessant. Og dette er med Svea som brenner?

Er det forskjell på koketiden også? Denne brenneren er tenkt mye bruk på kjappe turer på fjellet og i kajakken, da lages maten oftest ute og i litt trekk/vind, så da ser jeg en stor fordel med en slik varmevekslerkjele.

nei, dette var orginal oppsettet for de enkelte system ( MSR/Jetboil).   PÅ optimus brukte jeg en  Optimus crux. 

Informasjonen ligger inne her på forumet; se dato 26/4-19.  ( ser at jeg blingset litt med ppm på terra i forrige svar)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde nyinnkjøpt brukt Svea 123 utendørs i dag med Optimus Terra Weekend HE varmevekslerkjelen i dag, sammenlignet med nesten identisk fra Biltema ute varmeveksler. Hadde en vindskjerm mot vinden.

2-3 kuldegrader, såpass mye vind at vindskjermen ble blåst overende noen ganger, og 0,5 liter vann i kjelene.

- Varmeveksler: 2,5 minutter til full kok

- Tilsvarende kjele uten varmeveksler: 5 minutter.

Brenneren var god og varm før jeg begynte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Prøvde nyinnkjøpt brukt Svea 123 utendørs i dag med Optimus Terra Weekend HE varmevekslerkjelen i dag, sammenlignet med nesten identisk fra Biltema ute varmeveksler. Hadde en vindskjerm mot vinden.

2-3 kuldegrader, såpass mye vind at vindskjermen ble blåst overende noen ganger, og 0,5 liter vann i kjelene.

- Varmeveksler: 2,5 minutter til full kok

- Tilsvarende kjele uten varmeveksler: 5 minutter.

Brenneren var god og varm før jeg begynte.

Det er en egen svea tråd her inne. Kan du ikke poste innlegget der også da tråden fortjener et liv ? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (På 1.12.2021 den 20.47):

Det er en egen svea tråd her inne. Kan du ikke poste innlegget der også da tråden fortjener et liv ? :)

Fant ikke noen sånn tråd.

Men jeg kan legge til at det blir mye surere lukt av eksosen når jeg bruker varmeveksler kjelen. Så den er kun for utebruk!

Videre ser jeg at flammen på min Svea er skjev, Høyere og gulere på ene siden, bensinspruten fra dysen er skjev og hullet i dysen er ikke sentrert.

Prøvde med dyser fra 111 serien. En M-dyse, en G-dyse og en umerket parafindyse fra en 111T. M-dysen gir en blå og jevnt fordelt flamme, men litt lavere effekt enn den originale svea-dysen. Så jeg skulle hatt meg en ny dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Fant ikke noen sånn tråd.

Men jeg kan legge til at det blir mye surere lukt av eksosen når jeg bruker varmeveksler kjelen. Så den er kun for utebruk!

Videre ser jeg at flammen på min Svea er skjev, Høyere og gulere på ene siden, bensinspruten fra dysen er skjev og hullet i dysen er ikke sentrert.

Prøvde med dyser fra 111 serien. En M-dyse, en G-dyse og en umerket parafindyse fra en 111T. M-dysen gir en blå og jevnt fordelt flamme, men litt lavere effekt enn den originale svea-dysen. Så jeg skulle hatt meg en ny dyse.

Her;

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Prøvde med dyser fra 111 serien. En M-dyse, en G-dyse og en umerket parafindyse fra en 111T. M-dysen gir en blå og jevnt fordelt flamme, men litt lavere effekt enn den originale svea-dysen. Så jeg skulle hatt meg en ny dyse

https://www.addnature.no/optimus-spare-parts-kit-for-svea-M603407.html

Kr 289 hos Addnature: https://www.addnature.no/optimus-spare-parts-kit-for-svea-M603407.html

Flammene på Svea er det mange som har erfart problemer med, du finne en del tips i tråden Blaser linker til over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (9 timer siden):

https://www.addnature.no/optimus-spare-parts-kit-for-svea-M603407.html

Kr 289 hos Addnature: https://www.addnature.no/optimus-spare-parts-kit-for-svea-M603407.html

Flammene på Svea er det mange som har erfart problemer med, du finne en del tips i tråden Blaser linker til over her.

Ja, jeg leste at flere har hatt samme problem. Dysen har ofte vert problemet, og dysen var også problemet her.

Addnature selger bare fullt repkit, dessverre. Jeg har nok av spindler og slikt liggende fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Anonsen skrev (På 21.2.2020 den 12.49):

Det er den samme typen som kan kjøpes på Aliexpress Toaks 750ml Titan

 


Den kjelen passer svært bra når vekt og volum skal spares på!

Når jeg må spare vekt/volum så har jeg også real og grøt pakket i brøposer (porsjoner). Da koker jeg gjerne opp en full titankopp med vann, gjerne med ett egg i vannet. Når egget er ferdigkokt slår jeg vannet over havregrøten/real som er overført til en 6 dl brettekopp. Da er det nok vann igjen i titankoppen til at jeg kan fylle litt pulverkaffe i koppen, eller fylle på litt mer vann som varmes opp til kaffetemperatur før kaffen tilsettes.

Dette tar nesten like liten plass som gassbrenner og gassboks pakket i titankopp. Fint alternativ :) 

 

88D40F46-E2BC-4688-9DC5-2980693A7ED4.jpeg

7A65547E-A1C7-412E-95A7-24ABB91E4E74.jpeg

8BA2829E-6A63-4471-AD2D-90043931DCAF.jpeg

343FB6C2-40AB-4EEF-9E16-65E943460654.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.