Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Alpha SV vs Beta SV


KS10

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er svoren Alpha SV tilhenger når det gjelder jakke. Jeg har ikke erfaring med Beta, men alt ved Alpha er kvalitet. Jeg har brukt jakkene under alle forhold, og har ikke noe negativt å si om den.

Om du sjekker i butikken vil du se forskjellene på stoff og design. Alpha er laget i Canada, noe som i seg selv borger for kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge. Alpha SV er stivere i stoffet pga 100denier versus Beta SV med 80 denier stoff, men samtidig er Alpha mer robust.Til sammenlikning er Norrøna Trollveggen 80 denier og det er Norrønas mest solide jakke.  Beta er noen få cm lengre i kroppen enn Alpha. Alpha har lommer som er egnet for klatring, men jeg synes Beta har mer egnet lommeplassering for meg som ikke klatrer. Jeg har nå bare Beta SV pga lengde og lommer. 

 

https://arcteryx.com/ca/no/shop/mens/alpha-sv-jacket

https://arcteryx.com/no/no/shop/mens/beta-sv-jacket

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innspilll fra sidelinjen her. Om du synes Alpha SV blir for stiv i stoffet så vurder også Alpha AR.

Jeg gikk for denne sist pga prisforskjell (på kjøptstidspunkt) opp mot SV. Brukes til fjellturer, lett fjellklyving/klatring, ski og isklatring. Alpha AR har hoveddel av lett N40p-X og forsterkninger av  N80p-X. Foreløpig så synes jeg denne holder bedre enn en Mountain Hardwear Tupilaq jakke jeg har som er N80p-X i hele jakken.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Iver said:

 Alpha er laget i Canada, noe som i seg selv borger for kvalitet. 

Helt uenig i det utsagnet, og det lukter fordommer av det. Det er ingenting som tilsier at canadiere er flinkere til å sy enn mexicanere eller vietnamesere. Arcteryx selv sier at de klærne som syes i utlandet har akkurat samme kvalitet og gjennomgår samme kvalitetskontroll som de som er sydd i Canada. Jeg har Arcteryx-jakker sydd i Canada og China, begge er av ypperste kvalitet.

Hvis de som syr for Arcteryx slurver eller saboterer, er de nok snart arbeidsløse. Enten det er kinesere, mexicanere eller canadiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, KS10 said:

Hvis du skulle valgt én jakke til hardt allroundbruk (fjellturer til fots og ski hele året), ville du gått for alpha eller beta sv? Noen som har erfaring med disse jakkene som kan gi noen innspill? 

For noen år siden kjøpte jeg en Alpha SV for bruk som allround-jakke, men leverte den tilbake etter noen dager. For mitt bruk ble den for kort foran, og det var noe med passformen generelt som gjorde at den ikke fungerte som en allround turjakke. Arcteryx sier selv at det er en jakke spesielt designet for alpint bruk og klatring, og det er den sikkert helt ypperlig til.
Jeg byttet den i en Theta SVX, den er lengre og etter min mening bedre egnet som en generell turjakke. X-en står for extreme, og det stemmer bra - jakken er en rustning som kan stå i mot det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt avsporing, men jeg har en Theta AR som oppleves ganske solid. Lukter dog på ny jakke, for å "degradere" den jeg har til dagligjakke. Har du Bjørn J brukt Theta SVX aktivt i flere år? Oppleves den like vanntett nå som da den var ny? Vet du om denne har samme passform og lommer som Thera AR? Den funker fint for meg i passformen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Lofoten-Møring said:

Kanskje litt avsporing, men jeg har en Theta AR som oppleves ganske solid. Lukter dog på ny jakke, for å "degradere" den jeg har til dagligjakke. Har du Bjørn J brukt Theta SVX aktivt i flere år? Oppleves den like vanntett nå som da den var ny? Vet du om denne har samme passform og lommer som Thera AR? Den funker fint for meg i passformen. 

Jeg har hatt den i flere år, men jeg skal ikke påstå at den er mye brukt, og ganske lite med ryggsekk. Så det er vanskelig å si hvor slitesterk den er, men jeg har aldri sett en skalljakke med membran som virker så solid og robust konstruert. De har tydelig ikke kompromisset eller tenkt på vekt når de konstruerte den, den er tung, stiv, tykk og bråker mye. Den er laget for å beskytte deg i særdeles dårlig vær (SVX), og det gjør den med glans. Den er helt overkill for småturer i godvær. Men dette gjelder SVX-modellen, Theta AR (allround) har jeg ikke prøvd, men den er sikkert bedre egnet til alminnelig turbruk under gunstige værforhold. Jeg tror Theta-modellene generelt er litt lengre enn mange andre jakker, det synes jeg er en stor fordel i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod med akkurat samme problematikken som deg for noen måneder siden. Den gamle berghansjakka skulle pensjoneres - og valget stod mellom Alpha SV og Beta SL. 

Jeg gikk til slutt for Alphaen (vurderte også AR som nevnt over her), og har vært strålende fornøyd så langt. 
Det valget falt på til slutt er at jeg sitter mye i Packraften, ofte en hel dag om gangen - og når det da bøtteregner i dagesvis så skal jakken tåle veldig mye juling. 

Ville det vært noe problem i en Beta SL? Overhodet ikke

Føler jeg meg trygere med en Alpha SV? Absolutt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill. Har selv hatt alpha ar en stund, men skulle ønske at den var ørlite lengre og mer romslig. Valget står mellom alpha og beta SV. Begge med hver sine fordeler og ulemper. Alpha synes jeg har et penere snitt og bedre lommeløsning for bæring av sekk. Beta har lengden. Hmm. Ikke lett det her 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Beta SV og Beta SL som for meg er to helt forskjellige jakker. SL er en tynn og lett sommer/høst jakke.

Beta SV er solid vinterjakke. Jeg liker at den er lang, god og vid til lag under og plass til å bevege seg... snittet bryr jeg meg ikke om på fjellet, det skal være praktisk.

strålende fornøyd med begge 👍

Begge er populære jakker som er lett å finne brukt også.

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Dortase skrev (På 23.2.2020 den 20.58):

Jeg har Beta SV og Beta SL som for meg er to helt forskjellige jakker. SL er en tynn og lett sommer/høst jakke.

Beta SV er solid vinterjakke. Jeg liker at den er lang, god og vid til lag under og plass til å bevege seg... snittet bryr jeg meg ikke om på fjellet, det skal være praktisk.

strålende fornøyd med begge 👍

Begge er populære jakker som er lett å finne brukt også.

Jeg vurderer veldig en Beta SL men er litt bekymret da en bekjent mente at jakka er for tynn og dermed trekker til seg vann på skuldrene dersom man bærer sekk på 20+kg. Noen erfaring med dette? Skal først og fremst brukes den delen av året der snøen er borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frydenlund skrev (5 timer siden):

Jeg vurderer veldig en Beta SL men er litt bekymret da en bekjent mente at jakka er for tynn og dermed trekker til seg vann på skuldrene dersom man bærer sekk på 20+kg. Noen erfaring med dette? Skal først og fremst brukes den delen av året der snøen er borte

Beta SL e ei super og lett allround jakke.  Ski/snøscooter/klatring/sykling osv.  Men opplevde vatn på skuldrane i vestlandsvær ved bæring av lett sekk, når jakka hadde fått nokre år brukstid.     Takka god service frå min lokale SHU butikk og arcteryx, har eg no alpha AR.  Godt nøgd med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vossingen skrev (18 minutter siden):

Beta SL e ei super og lett allround jakke.  Ski/snøscooter/klatring/sykling osv.  Men opplevde vatn på skuldrane i vestlandsvær ved bæring av lett sekk, når jakka hadde fått nokre år brukstid.     Takka god service frå min lokale SHU butikk og arcteryx, har eg no alpha AR.  Godt nøgd med da.

Ser den. Min kompis også snakket med erfaring fra vestlandet, men nå har jeg (heldig vis) flyttet tilbake øst, så da er det ikke like ekstreme nedbørsmengder her. Jeg er bare litt bekymret dersom jeg blir våt etter en 10 minutters regnskur selv om jakka er ny, hehe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpha SV tåler bra med regn. Gikk et par timer på ski i går i regn og storm. Ble ikke våt annet enn gjennom hetta. Den er nok lagd for hjelm og kanskje ikke helt enkel å justere ned. Skulle kanskje ha funnet ut hvordan før jeg gikk på tur. Har hatt jakka i et år og har ingenting å klage på. Hadde sidewinder før og den var også svært god men litt annen passform. Den holdt i nesten 10 år. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (11 timer siden):

Alpha SV tåler bra med regn. Gikk et par timer på ski i går i regn og storm. Ble ikke våt annet enn gjennom hetta. Den er nok lagd for hjelm og kanskje ikke helt enkel å justere ned. Skulle kanskje ha funnet ut hvordan før jeg gikk på tur.

Ja, den er uovertruffen, og hetta er enkel å justere til uansett hodeplagg jeg skulle velge å ha på syns jeg. Jeg er dog usikker på om den er verd utsalgsprisen på 7500 men det er vel en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.