Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan forankret du teltet før oppsett?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Dette er tillaget, ifm ett arrangement, har jeg blitt fortalt. Men vet ikke om det er sant.

Med tanke på at det ikke er plugger rundt teltet, så virker det ikke så usannsynlig ;) 

Da Mats Grimsæth publiserte historien på Instagram (ja jeg følger ham og rakk å se det i "stories") så det overhodet ikke ut som et arrangement. Det ville være idiotisk av ham å lure på seg noe slikt, så inntil det motsatte er bevist velger jeg å tro det er ekte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ost skrev:

Da Mats Grimsæth publiserte historien på Instagram (ja jeg følger ham og rakk å se det i "stories") så det overhodet ikke ut som et arrangement. Det ville være idiotisk av ham å lure på seg noe slikt, så inntil det motsatte er bevist velger jeg å tro det er ekte. 

Det stod på en historie på instagram «heldigvis gikk det bra 😂», som at dette var noe morsomt. Var det helsport, eller expedition fine. Men jeg fikk høre at det var ett innslag i forbindelse med «Amatørenes aften», noe som jeg ikke kjenner til.

Er Mats Grimsæth en erfaren frliuftsmann, synes jeg det var rart å slå opp ett helt telt i så sterk vind, og kun ha èn plugg festet i èn bardun. Må ha vert vanskelig uten å plugge langs duken, så jeg tenkte at pluggene må ha vert dratt ut for å vise ett poeng.
 

Men som sagt, har ikke peiling selv :)  Kan godt være det er som du tror :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Det stod på en historie på instagram «heldigvis gikk det bra 😂», som at dette var noe morsomt. Var det helsport, eller expedition fine. Men jeg fikk høre at det var ett innslag i forbindelse med «Amatørenes aften», noe som jeg ikke kjenner til.

Er Mats Grimsæth en erfaren frliuftsmann, synes jeg det var rart å slå opp ett helt telt i så sterk vind, og kun ha èn plugg festet i èn bardun. Må ha vert vanskelig uten å plugge langs duken, så jeg tenkte at pluggene må ha vert dratt ut for å vise ett poeng.
 

Men som sagt, har ikke peiling selv :)  Kan godt være det er som du tror :) 

Mats er en ung fyr det virkelig er verdt å følge med på. Han er ganske åpen om mye. Blant annet alle sine prøve-og-feile turer. Han er nok først og fremst fotograf og seiler. Hør på podcasten til Utestemme. Veldig fin fyr flere burde lytte til. 
 

AD3A25F5-DB30-4325-A801-B9653082BC31.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin demonstrasjon!

Vind kan være skummelt, særlig når den kommer plutselig fra intet. Selv opplevde jeg en gang at det plutselig kom ei vanvittig kraftig vindkule som tok tak i Allykanoen min som lå tom og opp-ned 20-30 meter bortenfor på elvestranda, løftet den slik at den fløy gjennom lufta og traff meg i hodet før den landet et stykke bortenfor. Jeg ble slått i bakken av kanoen. Kanoen kom fort og slaget var så kraftig at det lett kunne ha gått galt. Alt skjedde i løpet av sekunder. Jeg har i ettertid kommet til at kanoen må ha rotert i lufta slik at når ripa på kanoen traff meg i hodet/nakken hadde ripa vesentlig lavere fart enn kanoen hadde gjennom lufta. Jeg har aldri selv opplevd sånne vindkuler i Norge, men har hørt at fallvinder fra fjellsider kan oppnå veldig styrke. Mulig det var noe sånt som tok kanoen. Det var i et fjellområde med høye fjell med isbreer.

 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel også legge til at jeg tror (håper) at dette må være en demonstrasjon. Refleksen min (håper jeg) om jeg hadde opplevd dette er å tagge posisjonen min på GPS øyeblikkelig (hvis jeg ikke er i kjent område da) og så sette etter teltet på ski for å se hvor det lander. Det er ikke gitt at du finner det igjen i det været der med mindre du klarer å holde øyekontakt med det. Når man setter opp teltet er det jo vanligvis fordi man skal overnatte der, kanskje etter en lang dags marsj. Å da plutselig å stå uten telt i vinterfjellet i den vinden der er kritisk, potensielt livstruende. Kan jo selvsagt tenkes at han har andre muligheter da (hytte i nærheten, spade,...), men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med admin fulgte bedre med ;-)


For øvrig så har vinterteltet mitt påmontert 2 tau i pluggfestene som brukes mot vinden. Disse er utstyrt med karabinkroker som stikker ut av trekket til teltet slik at disse kan trekkes ut og forankres i pulken, trær, ski eller annet før teltet så mye som trekkes ut av posen... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tilsvarande opplegg, med karabin som heng ut av trekket. Men ettersom eg aldri har vintertelta i nærleiken av tre, er forankringspunktet alltid så mobilt at eg kan ha karabinen direkte i pluggfestet.

Sumarstid, brukar eg ikkje karabin, ettersom eg kan forankre direkte med plugg i bakken. Men eg pakkar uansett teltet slik at eg har tilgang til pluggfestet som skal mot vinden, utan å ta teltet ut av trekket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.