Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor tursekk. Noen som har gode råd?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en STOR sekk for å få med meg alt utstyret som vi må frakte med oss når vi skal på fjelltur.

Hva skal jeg ha i sekken? :?

Vel vi er en familie på 3 barn og 2 voksne. Barna er ikke store nok til at jeg ønsker at de skal bære noe ustyr selv. Dette innebærer at jeg må bære 5 x soveposer, 5 x liggeunderlag, Lavvu, Mat/Drikke, Klær, Kamera, Øks ++. Som dere forstår så trenger jeg en STOR sekk.

Er det noen av dere som har erfaring med store sekker. Vi snakker om en belastning som beveger seg opp mot 40 kg. Blir ikke lange turene naturligvis, men belastningen blir nok en større utfordring for sekken enn for meg. :roll:

Ser selv på sekker i størrelsen 110 liter, og har også sett på sekk opp mot 130 liter. Er selv 176 cm høy, så det spørs vel om en slik sekk fremdeles står godt plantet på bakken selv etter at jeg har tatt den på ryggen? :)

Alle tips og råd tas imot med takk.

post-1375-133474438072_thumb.jpg

post-1375-133474438074_thumb.jpg

post-1375-133474438075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Som dere forstår så trenger jeg en STOR sekk.

Er det noen av dere som har erfaring med store sekker. Vi snakker om en belastning som beveger seg opp mot 40 kg. Blir ikke lange turene naturligvis, men belastningen blir nok en større utfordring for sekken enn for meg.

Jeg vil også anbefale Norrøna Recon Pack. En sekk jeg har selv. Den er ca 125 L og har pakkramme. Pakkrammen gjør den bedre i stand til å kunne tåle tunge bører, slik som 40 kg er, iforhold til sekker uten pakkramme. Jeg har brukt den mange ganger til turer med mye bæring med over 30 kg. Det er da fortsatt plass til mer utstyr, så 40 kg tror jeg går greit å bære med sekken.

Er selv 176 cm høy, så det spørs vel om en slik sekk fremdeles står godt plantet på bakken selv etter at jeg har tatt den på ryggen?

Jeg er selv "bare" 177.5 cm, men har ikke problem med å ha en slik stor sekk på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vurderer selv å kjøpe ny sekk som tåler 30-45 kg.

Leste i villmarksliv at Norrøna Synkron 100 kom best ut i test, ivertfall når det gjaldt bærekomfort med litt børre i.

Har to sidelommer fra Norrøna på 20ltr hver, håper disse er mulig å feste på sekken.

Når man kommer opp 100+20+20 så begynner det å bli brukbar sekk.

Alternativet er pakkrammesekk, slik jeg ser det.

Hvis barna ikke er så altfor små, så burde det tåles at de bærer en liten sekk med noe klær og kansje soveposen i. Skal du pakke og bære for alle, inklusiv mor så bikker du fort 40kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun snakk om bører på over førti kilo, bør du satse på pakkramme. Norrøna Recon Pack eller Bergans Powerframe er gode store pakkrammesekker.

Begge produsentene lager også gode store anatomiske sekker, men skal du kun bære 40 kilos lass, er pakkramme bedre. Ikke fordi det nødvendigvis ikke går an med slike vekter i en anatomisk sekk, men fordi de anatomiske sekkene på sikt vil miste mer av passformen og bli fortere utslitt med sånne belastninger. De er ikke avstivet i samme grad, og blir rett og slett slufsete av for mye belastning.

Men er det sånn at du kun skal rusle noen korte turer med ungene når du har 40 kilo, men kanskje vil bruke sekken mye på egenhånd (uten ungene) til lengre turer med mer vanlige vekter, så er kanskje en anatomisk sekk vel så fornuftig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slå et slag for Bergans Alpinist 130 liter. Det beste bæresystemet jeg har prøvd, temmelig "heavy duty", og veldig mange gode løsninger for øvrig. Jeg har båret opp mot 30 kilo ganske mange ganger og ganske mange kilometer uten at sekken ser ut til å ha blitt noe særlig mer slækk av den grunn. 40 kilo går helt sikkert fint. Veldig høy snølås og tilsvarende høydejustering på lokket (=ekstra volum). Men jeg tror kanskje det kan holde hardt å komme opp i 40 kilo på 130 liter hvis du skal fylle opp med soveposer, klær osv. For å få det såpass tungt må du nok kjøre på med tyngre ting som smågodt, brus, peanøtter, klatreutstyr, primuser osv...

Et par kritikkpunkter:

-Burde hatt integrert regntrekk. Hadde det på en gammel Lill-sport sekk. Kjempekjekt!

-Når jeg adskiller øvre og nedre del i sekken, noe som er kjekt for å ha telt mv liggende klart til bruk nederst, så er det ikke plass til å stikke teltstengene nedi. Det er ei lita glippe der som sikkert er ment for formålet, men den er ikke stor nok til 3 stk 9mm stenger.

-Innfestingen av sidelommene er litt dårlig og rotete (disse kan brukes som en veldig lite praktisk dagstursekk).

-Burde vært plass til å klemme ei drikkeflaske nedi nettinglommene nede på sidene. Mange sekker har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans Alpinist, 130-literen, selv, og har også båret opp mot 30 kilo ganske så langt. Går helt greit det (Selv om det neppe er så lurt å holde på med alt for mye sånt om en vil ha knær når en blir eldre også...).

Men holder likevel på pakkramme-sekker om det kun er 40 kilos lass som skal avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig må eg si eg blir litt spektisk av den glidelåsen på arc'teryx-sekken, er det så sikkert at det virker??

den funker fett den.. tenkte du på om den blir ødelagt? den er rimelig solid og kraftig så det er sikkert ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans Alpinist 110L selv. En fantastisk komfortabel sekk. Jeg har på det meste hatt 25 kg i den, det var på en skitur. For meg personlig er nok dette grensa for hva jeg klarer å drasse rundt på. 40kg nevner du, da vil jeg tro at du er godt trent :) Dersom ikke vil jeg anbefale at du tester ut dette i praksis, få lånt en stor sekk og fyll den opp med 40 kg så får du antagelig mange spørsmål besvart.

MEN

110L holder ikke til ditt formål, det er helt sikkert. Det du ramser opp rommer garantert mere enn 110L. Da må du opp til 125 eller 130L.

Lykke til med trailerlasset 8) Fint at du får med barna tidlig, det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har en sekk på 80+20+20 ltr. Er selv på utkikk etter ny sekk.

Min erfaring med volum og vekt er det at det du vil ha med, det får du med. Bruker ofte å ha soveposen utenpå sekken. Har også brukt kompresjonstrekk for klær og hadt utenpå sekk.

Har ofte godt over 40 kg i ryggsekken, går greit det for min del, er nokk litt vanesak tror jeg.

På langtur er sekken så å si alltid over 30kg. Men så er ikke jeg av de som knekker tannbørsten får jeg putter den i sekken heller.

Min neste sekk blir nokk over 120ltr.

Og valget for min del blir nok Norrøna synkron 100. Hvis man kan montere sidelommer på den, er det noen som vet om det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prisbelønnet den gamle recon packen....

Men etter at en kamerat kjøpte den nye og jeg fikk prøve den...

DU VERDEN for en sekk...

Har også flere venner av meg som har brukt Bergans Powerframe med godt hell... Dette er nok heller ikke et dårlig kjøp.

Men jeg tror de alle fleste er enige med meg om at Norrøna stort sett leverer produkter av en utmerket kvalitet og holdbarhet. Dette betyr mye for meg ivertfall...

Pris er sekundært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en STOR sekk for å få med meg alt utstyret som vi må frakte med oss når vi skal på fjelltur.

Hva skal jeg ha i sekken? :?

Vel vi er en familie på 3 barn og 2 voksne. Barna er ikke store nok til at jeg ønsker at de skal bære noe ustyr selv. Dette innebærer at jeg må bære 5 x soveposer, 5 x liggeunderlag, Lavvu, Mat/Drikke, Klær, Kamera, Øks ++. Som dere forstår så trenger jeg en STOR sekk.

Er det noen av dere som har erfaring med store sekker. Vi snakker om en belastning som beveger seg opp mot 40 kg. Blir ikke lange turene naturligvis, men belastningen blir nok en større utfordring for sekken enn for meg. :roll:

Ser selv på sekker i størrelsen 110 liter, og har også sett på sekk opp mot 130 liter. Er selv 176 cm høy, så det spørs vel om en slik sekk fremdeles står godt plantet på bakken selv etter at jeg har tatt den på ryggen? :D

Alle tips og råd tas imot med takk.

Ta ein titt på denna:

http://www.shop.edirectory.co.uk/penrith_survival/pages/moreinfoa.asp?pe=BAHGDBIQ_+karrimor+sabre+80+130+rucksack&cid=55

130 L i hoverommet pluss du kan zippe på store side lommer... Den er god og bera tungt i(30kg+) og den er utrolig slitesterk... Brukt av mykje SF(Speical Force) personell rundtom i verden og...

Norrøna Recon Pack er meget bra den og, men etter eg prøvde ut denna så har har intet anna klart og måla seg for min del... Einaste minuset er at den leverast ikkje med strikk i brystreima, men det er fort gjort og ordna...

Og sjekk ut prisen på den... For sekk, frakt,mva, toll å tull koster det under 3000.- og få han heim på døra...

Kan virkelig anbefalast!!!

P.S. Eg er og 176 og det er ingen prob...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil også anbefale norrøna. den er veldig god på tunge bører. jeg har selv syncron 100. kunne faktisk vært større. den meismodellen deres er nok like bra, og veldig stødig for pakking ettersom den har fast ramme!

dyrt, men det holder! praktiske sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ReconPack i sommer etter å ha prøvd mindre (80-90L) anatomiske sekker. Svært godt fornøyd!!

Til bører over 30 kilo er pakkrammesekker alltid å foretrekke, etter min mening. Har brukt Norrøna Beito i mange år, spesielt til å bære tunge kjøttbører i fbm. elgjakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.