Gå til innhold
  • Bli medlem

Felle-valg: Langfeller eller kortfeller?


Wilhelm1

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt mine første fjellski, Åsnes Ingstad 185 med 75mm binding. Har kjøpt x-skin 45mm mohair og kuttet dem etter anvisning fra åsnes. 

Gjennomførte første turene i helgen som var. Toppturer i Setesdal Austheiene, med stigning opp i mot 30 grader. Ikke det bratteste terrenget, men kom utfor områder hvor det var bra stigning. Føret var perfekt, dyp pudder og et par minus. Opplevde alt for dårlig feste. Når stigningen tiltok ble det voldsomt bakglatt og endte med å gå litt fiskebein.

Hva har jeg gjort galt?

Skulle jeg gått for langfeller i stede fordi jeg ønsker å gå i bratt terreng? Eller har jeg for smale feller og burde heller gått for 58mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Åsnes Falketind som jeg bruker både som fjellski og toppturski. Jeg har både kort og lang fell, men bruker kortfellene mest. Disse har jeg ikke klippet. Litt dårligere glid, men litt bedre feste.
Til toppturer har jeg med både lang og kort. Bruker ofte kortfellene til annmasjen, så bytter jeg til langfellene når det blir brattere. 
Jeg ser att fellene dine er smalere en skia. Selv har jeg fellene like breie som skia, og føler dette funker veldig bra. Spesielt når jeg traverserer. 
Men, i dyp kald snø vil det uansett være vanskelig å få skikkelig panserfeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke langfeller for så bratt terreng. Kjøp gjerne syntetiske, de varer lenger.

For øvrig - personlig bruker jeg ikke å kutte av kortfellene. Spesielt ikke de smaleste. Siden de glir såpass godt og Ingstadskien er forholdsvis mye breiere enn fellen så trenger man det arealet som er til feste. Skien har ikke spenn uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Har tidligere kun erfaring med telemark og G3 alpinist, så fulgte her råd fra de på Oslo Sportslager. Kjipt at det ikke klaffa bedre. 

Tips til valg av langfeller? Er colltex som åsnes videre selger det greieste valget?
Og ville dere gått for 58mm på langfell og?

Da x-skin-fellene fungerte så dårlig, tok jeg et par turer med dama sine feller som hun har arvet etter moren. 20 år gamle langfeller med slitent lim, omtrent 45mm breie de og. De gav spikerfeste hele veien! Ser derfor for meg at langfeller uansett er det jeg må går for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det løssnø krever dette mer "felleareal" når det blir brattere enn om føret er litt hardere. Det løse underlaget "fjærer" og du mister marktrykk under fellen, derfor mer areal. (Enkelte andre forhold kan også kreve mer areal)

Som @Kjell Iver kutter heller ikke jeg kortfellene, bruker 45mm mohair og 35mm syntet på Ingstad (føreavhengig). Bruker smalere feller enn skiene for å ikke drepe for mye glid, og utligne noe av forskjellen i redusert glid med feller opp mot det å smøre. Da kan jeg også ha på feller "over alt", og bare ta de av når fellene ødelegger verdien av nedkjøringer. Syntetfellene mine er valgt smalere enn mohair fellene for å utligne noe av glidforskjellen mellom syntet og mohair.

Slitestyrken er bedre på syntet, men det er stort sett is som sliter på mohair fellene, de trekker også vann på vått føre. Det er på de førene jeg bruker syntet, mohar feller varer i mange år om de ikke brukes på is, men de kan også slites ut på en lang dagstur om det er panzerføre.

Bruker samme fellene på Tind 76, disse skiene bruker jeg på typisk vårsnø, det har hendt at jeg har hatt 60mm syntet på de, men det har kun vært unntaksvis. Jeg går på kuperte turer på fjellski hvor jeg også er oppom topper underveis, men skal jeg på dedikerte toppturer bruker jeg rando.

Det er ikke tvil om at langfeller er det som gir best feste, og er det topptur som er formålet, er det det du bør ha. Men langfellene vil kun være brukbare til bratte stigninger, til alt annet terreng blir det "for mye fell", så der kommer kortfellene inn. Isåfall trenger du ikke bekymre deg for slitestyrken på langfellene, og dermed gå for mohair. Mohair glir i det minste litt så skiene blir lettere å føre. Syntetiske helfeller (de oransje) er som asfalt i begge retninger. Når det gjelder bredden, så bør langfellene gå helt ut til stålkanten, er de for smale, vil de miste grep når du har behov for å kante skiene litt på hardere underlag.

Avslutningsvis, så kan det faktum at fellematerialet i de oransje syntetiske fellene fra Åsnes har et enormt grep gjøre at 60mm kortfeller som ikke er kuttet kan gi nok feste. Men for ikke å prøve og feile er langfeller sikreste kort.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ignifer skrev:

Jeg har Åsnes Falketind som jeg bruker både som fjellski og toppturski. Jeg har både kort og lang fell, men bruker kortfellene mest. Disse har jeg ikke klippet. Litt dårligere glid, men litt bedre feste.
Til toppturer har jeg med både lang og kort. Bruker ofte kortfellene til annmasjen, så bytter jeg til langfellene når det blir brattere. 
Jeg ser att fellene dine er smalere en skia. Selv har jeg fellene like breie som skia, og føler dette funker veldig bra. Spesielt når jeg traverserer. 
Men, i dyp kald snø vil det uansett være vanskelig å få skikkelig panserfeste. 

Har samme ski.

Bruker Mohair kortfeller, men på toppturer bruker jeg stort sett Pomoca Race Pro Grip helfelle (kuttet etter formen på skien, avsluttet ca 20 cm fra bakskien), som også er en mohair felle. Pomoca fellen er vanvittig god!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Har samme ski.

Bruker Mohair kortfeller, men på toppturer bruker jeg stort sett Pomoca Race Pro Grip helfelle (kuttet etter formen på skien, avsluttet ca 20 cm fra bakskien), som også er en mohair felle. Pomoca fellen er vanvittig god!

En fantastisk ski! Kjører du 75mm bindinger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ignifer skrev:

En fantastisk ski! Kjører du 75mm bindinger?

 

Jeg bruker Scarpa T4 plaststøvel.

Jeg hadde Voilè 3-pin traverse, men har byttet i år til Voile switchback. Fordi jeg veklser mye mellom gå og kjøremodus, og da synes jeg avtagbar kabel ble litt mye arbeid, og jeg reduserer kanskje faren for gnagsår noe siden plaststøvelen er stiv.

Enig i at det er en fantastisk ski, til sitt bruk. Fjellturer i bratt terreng, toppturer med lange anmarsjer og toppturer med greie nedkjøringer er perfekt for disse synes jeg. Men bratte toppturer på vanskelig føre har jeg ikke gode nok ferdigheter til på disse skiene, da blir det rando ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kortfell ikke duger i alle snøforhold oppover, eller hvis du trekker pulk i litt trått føre. Nylon gir som oftest bedre feste, men dårligere glid. Skare spiser mohair, men du skal stå en del på ski før fellekonsumet blir en stor bekymring. 

Det er også lurt å vokse fellene, spesielt når det er varm og våt snø. 

Når det gjelder turen oppover så har jeg som hovedregel at jeg ikke går i terreng på 30 grader eller mer hvis jeg kan unngå det. Selv om jeg har gjort allverdens vurderinger så kan jeg ha tatt feil, eller forholdene forandret seg. Og går jeg i terreng som er brattere enn 15-20 grader så går jeg sikksakk opp, og prøver å holde meg på laveste hælløfter. Dette er også taktikken som brukes av rando-utøvere slik at en ikke brenner opp kruttet på vei opp. Ikke bare sparer der krefter, men du trenger ikke like bra feste for å unngå å skli bakover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

går jeg sikksakk opp, og prøver å holde meg på laveste hælløfter. Dette er også taktikken som brukes av rando-utøvere slik at en ikke brenner opp kruttet på vei opp. Ikke bare sparer der krefter, men du trenger ikke like bra feste for å unngå å skli bakover. 

Enig!
Ofte lager jeg faktisk egne spor, fordi jeg synes sporene som er laget fra før er for bratte, med mindre der er veldig tungt å gå utenfor sporene som jeg finner.

En annen ting jeg liker godt er å «gå linjen helt ut» før jeg snur, da kan jeg holde momentet oppe lengre før jeg må ta en sving. Spesielt når det er veldig tungt, så klarer jeg å holde tempoet høyere om jeg ikke tar pauser mellom svingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ignifer skrev (På 19.2.2020 den 17.27):

Jeg har Åsnes Falketind som jeg bruker både som fjellski og toppturski. Jeg har både kort og lang fell, men bruker kortfellene mest. Disse har jeg ikke klippet. Litt dårligere glid, men litt bedre feste.
Til toppturer har jeg med både lang og kort. Bruker ofte kortfellene til annmasjen, så bytter jeg til langfellene når det blir brattere. 
Jeg ser att fellene dine er smalere en skia. Selv har jeg fellene like breie som skia, og føler dette funker veldig bra. Spesielt når jeg traverserer. 
Men, i dyp kald snø vil det uansett være vanskelig å få skikkelig panserfeste. 

Åsnes Falketind virker som en veldig allsidig ski. Spennende med en ski som kan kombinere klassisk fjellbruk med aktiv kjøring. Hva slags bindinger bruker du? Er det noe ved denne skien som ikke appellerer, eller annet som jeg bør være klar over før et eventuelt kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paron78 skrev (24 minutter siden):

Åsnes Falketind virker som en veldig allsidig ski. Spennende med en ski som kan kombinere klassisk fjellbruk med aktiv kjøring. Hva slags bindinger bruker du? Er det noe ved denne skien som ikke appellerer, eller annet som jeg bør være klar over før et eventuelt kjøp?

Bruker falketind 68 en del, sist i dag i skiheisen, og i forrigårs på topptur i puddersnø :) 

Jeg Bruker scarpa T4 støvel, og Voile Switchback binding. Brukte Voile 3-pin traverse i 2 sesonger, men ble lei av å ta av/på kabel, at jeg gikk over til Switchback.

Skien er lett å gå med (men finnes lettere ski, og bredere for samme vekt), og god å kjøre med i løssnø, på hardt føre og i preparerte løyper. Kan gå svært lange fjellturer med denne skien. På gjennomslagsføre synes jeg den er for lett og tynn, da foretrekker jeg K2 Coomback skiene mine og låst hæl. Men jeg har aldri kjørt telemark før jeg fikk disse falketind skiene, så det finnes nok dyktigere folk som klarer seg bedre på vanskelig føre enn meg :) 

Med mohair kortfeller, og pomoca race grip helfeller har jeg en rask ski til bratte fjellturer og lette toppturer med greit føre nedover :) 

 

EDIT: ser jeg har skrevet akkurat det samme rett over her 😂👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paron78 skrev (47 minutter siden):

Åsnes Falketind virker som en veldig allsidig ski. Spennende med en ski som kan kombinere klassisk fjellbruk med aktiv kjøring. Hva slags bindinger bruker du? Er det noe ved denne skien som ikke appellerer, eller annet som jeg bør være klar over før et eventuelt kjøp?

Jeg er veldig fornøyd med denne. 
Grunnet lite snø og mye jobb har jeg ikke fått alt for mange toppturer med den enda, men har gått en hel del flatt. Synes den funker veldig fint til begge deler. Jeg bruker Voile 3-pin traverse, kabel ved behov, med Alfa quest sko. Virker som en veldig fin kombinasjon foreløbig. Er rimelig fersk på telemarksvinger, men tror dette kan være en veldig bra ski og binding å lære med. Lurte på Scarpa T4 jeg og, men siden jeg går mye flatt, og hadde Alfaskoen fra før ble det sånn.

Har lite eller ikke noe å utsette på ski og bindinger så langt, kun mangel på snø.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfeller griper dårlig i løssnø. Logisk nok egentlig. Langfeller griper heller ikke godt i løssnø med mindre du mer går på skia enn å gå på ski. Tramper du litt hardt ned, får fellen mer feste siden underlaget da blir litt hardere. Ingenting fester i noe som bare forsvinner under føttene dine. Syntet fester mye bedre enn mohair og de holder mye lenger. Slet ut syntetfeller på 6-7 år. Slet ut mohair på én sesong. Knakk plasten i tillegg. Hvem pokker mente det var lurt med plast under skia? Syns de hadde dårlig lim også. Så jeg holder meg til 45mm syntet med stålfeste så lenge de er å få tak i. Jeg leste noe om at fellene skulle være omtrent like brede som skia. Jeg vil ha kortfeller som er litt smalere enn skia for da kan jeg kjøre litt på kanten når jeg ikke vil ha brems. Litt bremser det uansett, men ikke like mye som når fellen dekker hele bredden på såla. Jeg har heller ikke klippet til kortfellene.

Så, om du skal ha kortfeller eller langfeller. I 30 grader stigning og løssnø, ville jeg utvilsomt gått for langfeller. Gikk 30+ grader på kram snø med langfeller og måtte plante bena godt i bakken for å ikke skli. Nå veier ikke jeg veldig mye da, mulig det er derfor jeg måtte gå så tungt. Hun jeg gikk sammen med, hadde kortfeller og hun måtte gå litt fiskebein. Men hun veier ca ingenting, så det er ikke rart hun ikke fikk godt feste 😂 Jeg bruker kortfeller mye mer enn langfeller, for kortfellene kan jeg ha på hele tiden. Det er jo en styrkeprøve i seg selv å få langfellene fra hverandre, så det er ikke aktuelt å ta de av og på. Er de på, så blir de på til det kun er nedover igjen. Eller, nå virker det som at limet har blitt dårligere enn hva det var på de gamle fellene, så mulig det ikke er så mye styrkeprøve med nye langfeller. Men uansett blir det fort kaldt å stå og styre med feller. Skal jeg bare oppover til jeg snur og kjører ned igjen, velger jeg langfeller. Skal jeg litt opp og ned og hit og dit, velger jeg kortfeller. På noen turer i skogen, i løssnø. har jeg lurt på hvorfor i helvete jeg ikke tok på langfeller. Det er bratt oppi åsen her og det virker som det bare er jeg som har løypeallergi, så det er ikke tråkket andre steder enn der jeg har gått. Jeg har i tillegg et stykk idiothund og et stykk treg hund, så i skogen kunne jeg godt brukt langfeller nedover endel steder også, spesielt hvis vi går på litt ferske spor 🙈 Han ene gjør iherdige forsøk på å bestemme retningen, mens han andre mest henger på slep etter 😂 Sjeldent det passer med noe særlig fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.