Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med primus gassbrenner i stormkjøkken


turgut76

Anbefalte innlegg

Hei

lurer på om noen andre har erfaring med dette?

For to år siden gikk jeg til investering av Trangia stormkjøkken med gassbrenner innsats fra Primus.

Har problem med at effekten i brenneren synker, med en gang jeg tenner på og har full effekt så gir det veldig god effekt til og begynne med, men etter litt koking virker det som om det ikke er noe særlig futt i brenneren. Lurer på hvorfor dette skjer? e det på grunn av at trykket etterhvert blir mindre i gassflaska?

Vurderer også og gå til innkjøp av en multifuel til stormkjøkkenet, er det noen som har noe og anbefale? gjerne noe som krever lite modifisering av stormkjøkkenet.

blir takknemmelig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, effekten synker på gass. Etterhvert som trykket faller, fryser gassen.

Prøv et par "varmeputer" på boksen, og få boksen opp ned.

Da skulle det virke sånn noenlunde.

Multifuel:

Primus har en som passer rett i Trangiaen.

Ellers, kan jeg anbefale å la vær å tenke stormkjøkken+multifuel.

Gå heller for en brenner utenfor. (Eks: SVEA123 eller Coleman)

Dette blir såpass mye billigere, at du kan påkoste deg noe anna bra stæsj samtidig.

JEg synes det blir for plundrete å montere ting i stormkjøkkenet, i tillegg til at det lett sier VOFF under forvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at trykket i gassboksen synker etter hvert. Det er lett å fikse dette. "Varmeputer" (hva nå det er) er ikke nødvendig, det er ganske riktig ofte nok å holde boksen opp ned en liten stund. Eller å holde nevene rundt boksen for å tilføre varme, subsidiært å holde boksen over sin "egen flamme" en kort stund. Effekten kommer umiddelbart, og det er ikke fare på ferde før boksen buler ut i bunnen!

Gassen i boksen er gjort flytende ved at den holdes under høyt trykk. Når du brenner gass, må væsken i boksen fordampe. Dette krever tilførsel av varme, noe som kan kjennes ved at boksen blir kald. I kaldt og fuktig vær kan det også komme rim på overflaten. Når dette skjer, vil det fordampes mindre gass, og man må således følge et av tipsene ovenfor for å tilføre mer varme.

Vet man dette, kan gass brukes selv under meget kalde forhold. For å få fyr på gassen til å begynne med, kan det være lurt å ha boksen inn mot kroppen en stund før oppfyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fornuftige refleksjoner her, selv bruker jeg din løsning ned til nattefrosten begynner, og har ikke hatt mange problemer med trykkfall, bruker du blandingsgasser som inneholder propan eller isobutan holder det ned til lavere temperatur, men den "beste "gassen fordamper først, også sitter du igjen med butan som virker dårlig i kulde.

Om vintern bruker jeg Optimus Nova med parafin, tennvæske, miljø-bensin, eller hva jeg lettest har innen rekkevidde.

Kjempefornøyd, men velger ofte hjemmelaget vindskjerm og Trangiakjelene i stedet for å plundre med montering/demontering. Vindskjermen finner du tegneinger til her: http://www.home.no/dsk/

Jeg syntes du skal velge det kokeapparatet du føler deg mest fortrolig med etter litt forsking og prøving. De fleste med separat tank er lette å putte inn i trangiaen hvis du er litt fingernem.

Jeg syntes det er greit å slippe dyseskift, og ha innebygget rensenål. Rensenåla i Novaen hopper opp og ned med Novaen i ryggsekken, så jeg slipper å bruke den til vanlig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.