Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig og OK kuppeltelt


Krikrio

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt etter et kuppeltelt som ikke er for dyrt, ikke veier så altfor mye, 2 innganger, myggnetting og som det går an å sitte oppreist inni. Blir til vår, sommer, høstbruk. 

Har sett på Urberg dome G3 windsor som ser ut som det er 120 cm høyt inni? Og Naturehike peak 2, som ser ut itl å være 105 cm høyde inni, men til gjengjeld er det litt lettere..... noen som har erfaringer med disse? Eller har tips til andre telt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklageligvis har jeg oppdaget at uttrykket "du får hva du betaler for" stort sett stemmer overraskende bra når det gjelder friluftsutstyr. Hemmeligheten er å finne bra priser på de gode produktene ;) Ikke at man nødvendigvis trenger å gå for Hilleberg eller Helsport telt til flerfoldige tusen, men jeg hadde lagt noen kroner til i prosjektet og styrt unna det billigste. På den annen side, det er mulig jeg er i overkant kritisk mot billigprodukter og egne merkevarer, noe av det funker tross alt helt greit. 

Jeg har et MSR Elixir 2 telt som begynner å få endel netter nå, og som jeg egentlig får mer og mer sansen for. Marmot har vel også noen alternativer dette f.eks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, whistler skrev:

Jeg vil anbefale deg å kjøpe kjent merke på outlet eller brukt fremfor ukjente "billigmerker". F.eks har Helsport en variant av Reinsfjell de selger rimelig på outleten sin: https://www.helsport.no/tronfjell-2-outlet

Takk for tips! Litt tyngre enn jeg ønsker, men skal sjekke outleter og bruktmarkedet før jeg bestemmer meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Heriks skrev:

Beklageligvis har jeg oppdaget at uttrykket "du får hva du betaler for" stort sett stemmer overraskende bra når det gjelder friluftsutstyr. Hemmeligheten er å finne bra priser på de gode produktene ;) Ikke at man nødvendigvis trenger å gå for Hilleberg eller Helsport telt til flerfoldige tusen, men jeg hadde lagt noen kroner til i prosjektet og styrt unna det billigste. På den annen side, det er mulig jeg er i overkant kritisk mot billigprodukter og egne merkevarer, noe av det funker tross alt helt greit. 

Jeg har et MSR Elixir 2 telt som begynner å få endel netter nå, og som jeg egentlig får mer og mer sansen for. Marmot har vel også noen alternativer dette f.eks 

Takk for tips! Likte godt det Marmot teltet... det blir absolutt med i vurderingen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har Naturehike Cloudpeak og er utrolig fornøy med det. Fungerer veldig bra som vår, sommer høst telt og utrolig mye for pengene. Har hatt mellom 20-30 netter i det siste årene, både på vidda og i skogen. Aldri hatt noen problemer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KS10 skrev:

Har selv msr elixir 3 og er godt fornøyd med det til 3-sesongs bruk. To innganger og fortelt, god ventilering og meget god plass for to. Eneste ulempen, for noen, er at innerteltet slås opp først. 

Takk for tips :)

59 minutter siden, Zebulon skrev:

Hei, har Naturehike Cloudpeak og er utrolig fornøy med det. Fungerer veldig bra som vår, sommer høst telt og utrolig mye for pengene. Har hatt mellom 20-30 netter i det siste årene, både på vidda og i skogen. Aldri hatt noen problemer. :) 

Kjekt å høre!

Hvordan er der å sitte inne i det teltet? Jeg er ca 177 høy :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det til solobruk? Ser at det er 110 i bredde på det smaleste du vil f.eks ikke få plass til 2 lw underlag i det. Selv om det egentlig bare er hyggelig om man er på tur med noen man liker riktig godt i ethvert 2-mannstelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Heriks skrev:

Er det til solobruk? Ser at det er 110 i bredde på det smaleste du vil f.eks ikke få plass til 2 lw underlag i det. Selv om det egentlig bare er hyggelig om man er på tur med noen man liker riktig godt i ethvert 2-mannstelt. 

Oi... trodde det var takhøyden :P Nei, det blir nok litt smalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linket i forrige post til teltet Frisport lightdome 2 på 69% til 2499. Har brukt teltet i over 1 år og er fornøyd. 2,45 kg, bratte sidevegger og nesten 240 i liggelengde. 110 cm høyde i innerteltet og mulighet for full myggnetting eller lukket stoff i dørene. Et kupp til denne prisen. 

IMG_20190702_103027.jpg

IMG_20190702_195438.jpg

IMG_20190702_092824.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bjellesau skrev:

Linket i forrige post til teltet Frisport lightdome 2 på 69% til 2499. Har brukt teltet i over 1 år og er fornøyd. 2,45 kg, bratte sidevegger og nesten 240 i liggelengde. 110 cm høyde i innerteltet og mulighet for full myggnetting eller lukket stoff i dørene. Et kupp til denne prisen. 

IMG_20190702_103027.jpg

IMG_20190702_195438.jpg

IMG_20190702_092824.jpg

Ja, det var vel det trådstarter linket til også? Tegningen sier forøvrig 99 cm høyde og 110 cm på det smaleste på innertelt? Men at det er et kupp til den prisen hvis det er et telt som passer den bruken man ser for seg er jeg jo enig i :) ps. Hekta på tur oppgir forøvrig "førprisen" til 5999,- så tilbudet er bra, men kanskje ikke riktig så bra som det gis uttrykk for her ...  
image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerteltet er 110 høyt, målt av meg. Ganske nøyaktig. Er plass til en Exped 65 cm og en small som er 53 cm eller deromkring. En telt stang som går på tvers av teltet gjør vestibylene nesten loddrette og gjør at man har god kokeplass der. Dette er et telt som er større enn den unøyaktige skissen viser. 16 plugger og rikelig med barduner og regulering av ventilasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjellesau skrev:

Innerteltet er 110 høyt, målt av meg. Ganske nøyaktig. Er plass til en Exped 65 cm og en small som er 53 cm eller deromkring. En telt stang som går på tvers av teltet gjør vestibylene nesten loddrette og gjør at man har god kokeplass der. Dette er et telt som er større enn den unøyaktige skissen viser. 16 plugger og rikelig med barduner og regulering av ventilasjon. 

Hvordan syntes du plassen i ytterteltet er? Syntes 51cm hørtes litt lite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg ble redd for at størrelsen innvendig nå... vi er to personer og minst en hund...

Så nå ser jeg på dette: https://www.outnorth.no/marmot/vapor-3p-82391?fbclid=IwAR0rpLOB9ik3iREWB6buaR_Nn0JPzi-xjxvY81kerYDEpFndGShsQXmxgCA#Moss

Og dette: https://www.outnorth.no/jack-wolfskin/skyrocket-iii-dome-79870#MountainGreen

Syns det er vanskelig når man ikke kan dra ut å se på teltene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Krikrio skrev:

Kjenner jeg ble redd for at størrelsen innvendig nå... vi er to personer og minst en hund...

Så nå ser jeg på dette: https://www.outnorth.no/marmot/vapor-3p-82391?fbclid=IwAR0rpLOB9ik3iREWB6buaR_Nn0JPzi-xjxvY81kerYDEpFndGShsQXmxgCA#Moss

Og dette: https://www.outnorth.no/jack-wolfskin/skyrocket-iii-dome-79870#MountainGreen

Syns det er vanskelig når man ikke kan dra ut å se på teltene :)

Marmot vapor 4p er ett supert familietelt. Litt tungt og stort i sekken (oppgitt vekt er med bare 4 plugger og uten poser), men svært høyt og romslig!

3p er en litt mindre modell da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutto skrev (1 time siden):

Hvordan syntes du plassen i ytterteltet er? Syntes 51cm hørtes litt lite ut.

Se på bildet der jeg koker. 51 cm er ikke mye, men den loddrette veggen i ytterteltet veier opp. Jeg pleier å ha sekkene ved fotenden i innerteltet og kjeler, fiskestang krimskrams i yttertelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (15 timer siden):

Se på bildet der jeg koker. 51 cm er ikke mye, men den loddrette veggen i ytterteltet veier opp. Jeg pleier å ha sekkene ved fotenden i innerteltet og kjeler, fiskestang krimskrams i yttertelt. 

Ser ut som plassen er ok, at innerteltet smalner mot fotenden gjort jo plassen litt bedre enn om innerteltet hadde vært kvadratisk. Bestilte det nå nettopp. Ser igrunn veldig bra ut, og en super pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.