Gå til innhold
  • Bli medlem

AK74

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har en av disse variantene? Og kan gi tilbakemeldinger på den ene el andre? Siden jeg presterte å kjøpe truger til sønnen uten hælløfter, og de i tillegg ikke har godt grep der det blir bratt..tenker jeg å bytte de ut. Har selv Journey, og de har fungert godt i mange år. Men disse virker muligens å ha enda bedre grep. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke varianter sikter du til?

Her kommer det veldig an på hvilken bruk de er til. Jeg har selv Tubbs Mountaineer og MSR Lightning Ascent. Begge har hel-løfter, men disse bruker jeg svært sjelden selv. Der er for lange fjellsider der man hele tiden går oppover (men det tror jeg kanskje du vet). Hel-løftere i kupert terreng der man stadig må ta dem opp og ned blir man fort lei av.

Tubbs-ene har kraftige klør under bindingen/skoen. MSR-ene har noe mindre klør, men til gjengjeld vil ramma også gripe på is/skare. Forskjellen er først og fremst der det er veldig ruglete slik at Tubbs-klørne ikke når nedi, f. eks. hvis du går i andre spør og dette er isete. Sagt på en annen måte: hvis ramma bærer deg så langt oppe at klørne ikke når ned til hard underlag vil ikke klørne ha noe å bite tak i. På MSR-ene biter jo hele ramma på truga seg fast i underlaget, så disse vil kun sjelden skli. Den største fordelen med tubbsene er slik jeg ser det at de har større bæreflate og derfor bærer bedre i løsere snø (men ikke mye bedre).

Bruken har også mye å si for hvor store trugene bør være. Jeg går veldig mye i løsere snø (i skog, ulent terreng, utenfor løyper) og liker at de er størst mulig. Skal du først og fremst gå på hardt underlag (løyper, skare) er det en fordel med mindre truger da de er lettere å gå med.

Bindingene er en smakssak. Jeg liker dem slik de er på disse to trugene. De passer til alt av sko og er enkle i bruk, også med votter på. Iser aldri.

Det beste er om du får lånt deg noen truger og skaffet deg erfaring i den typen terreng du skal gå i.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for informativt svar:)Vi har en del års erfaring med trugebruk, og synes som sagt at Journey truga har fungert veldig bra, med godt grep. Vi går som regel relative bratte partier, og det er da sønnens truger får får dårlig grep. Jeg pleier bytte, og det er stor forskjell på våre. Vi bruker begge 25 i størrelse, og synes det fungerer fint i de fleste forhold. De to jeg hadde sett på var Atlas sine apex og spindrift. De lå i en overkommelig prisklasse, og virka som de hadde mye mer grep enn de han har fra før. Husker ikke hva de het, men en tubbsmodell  kjøpt fra xxl, men ble kanskje litt nybegynnertruge. Men helt grei hvis det ikke er mye stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg jo de to små "taggene" som sier hvilke truger du snakker om 😁

Jeg har ikke prøvet disse, men kan si at med de "sagtennene" langs ramma minner de veldig om MSR Lightening Accent-trugene mine. Jeg vil derfor tro at disse vil sitte lettere på skare/is-skare i bratte partier uten å skli. Personlig ville jeg ikke brukt Tubbs Mountaineering-trugene mine i sånt terreng som på linje med Journey-trugene dine (som vel også er fra Tubbs) kun har feste i de forholdsvis grove "stegjerna" under midten av truga (hel og skotupp). Jeg tror du vil bli mer fornøyd med en av de to Atlas-trugene du nevner enn med Journeyy-trugene som du sier kan skli. Jeg vurderer det også som sikrere med sagtenner langs ramma i utsatt terreng der du helst ikke bør falle da det ikke er like enkelt å få stegjernet som sitter midt under truga ned i skaren/is-skaren for å bremse hvis du ramler og begyner å skli på ryggen/magen/siden. Med sagtenner langs kanten av ramma er dette etter min oppfatning mye enklere.

God tur da! Truger ruler! (går nesten ikke på ski jeg ;-) )

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.