Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøndelags høyeste - spørsmål om veivalg og tidsbruk


sarawm

Anbefalte innlegg

Heihei! 

Har i det siste begynt å drømme litt om Storskrymten. Slik jeg ser det så kan man gå fra Lesja eller Kongsvold (kanskje flere mulige startsteder?), uansett er det en lang tur. Det skal jo være mulig å gjøre det på en dag, kanskje, men uansett... Ja, det er det jeg lurer på. Jeg elsker å være på tur, samt å planlegge og tenke på tur, og vil veldig gjerne ha noen innspill i denne prosessen da jeg ikke har så mye erfaring med (lange) vinterturer. 

Alternativene vil jo være å 

1. gå det på en dag... Da må både vær, form og føre klaffe, og det blir en lang dag.

2. gå det i flere etapper. da vil jeg veldig gjerne gå fra kongsvold og få med snøhetta og kanskje noen andre topper.

Det jeg tenker jeg må tenke på er

  • været; dovre er vel et ganske værhardt område, og kan fort bli mye vind. Så må kanskje planlegge litt ut fra dette.. eller ja, få valgt tur da det er meldt bra vær, men vanskelig å vite når det slår til.
  • utstyrsvalg; ski: her tenker jeg rando. muligens fjellski ville vært bedre siden det nok blir en lang anmars, men det har jeg ikke, langrenn tror jeg blir litt ork om det er mye snø. Om det skulle bli flere etapper (som jeg ser for meg er mest sannsynlig), ser jeg for meg en overnatting, og da må det vel bli i telt? Dette har jeg ikke, og må enten få lånt, eller så tror jeg en turkompis jeg skal prøve å få overtalt til å bli med har. Spørsmålet da er jo hvordan ta det med. Blir kanskje for tungt i sekk, må kanskje ha med pulk? Et alternativ da kunne jo være på dag 1., å gått opp så langt som mulig, til vi finner et bra sted å slå leir, dag 2. lar vi pulk m/ utstyr stå når vi bestiger storskrymten (men vet ikke hvor lurt det er? mtp vind/vær)..

 

Så, hva mer burde jeg tenke på? Noen som har gått turen før? Eller som har gått andre turer med langt anmars? Eller kanskje du bare har noen lure tanker generelt å komme med? På forhånd takk for all hjelp og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du gå over to dager kan et annet startpunkt være Grøvudalen og overnatting på Grøvudalshytta. Grøvudalen er verdt et besøk. Vi brukte ca 9-10 timer tur / retur Storskrymten fra Grøvudalshytta. Bakdelen med Grøvudalen er at du er avhengig av bil for å komme deg inn til parkeringsplassen på Røymoen. Kjør til Oppdal, følg rv70 til Gjøra, ta til venstre opp mot Grøvudalen.
Fra Grøvudalen følger du dalen sørover så langt du kommer og opp det Storgrøvudalsbotnen. Her bør en kanskje tenke på skredfaren....

Tror ikke jeg hadde gått med rando, lang tur.

Teltur på vinter = Pulk, ihvertfall for meg. Da kan du ev ta med rando på pulken, og gå med fjellski. 

 

Går du fra Kongsvoll er Reinheim og Åmotdalshytta mulig å overnatte på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @rigotta sier, starte fra Kongsvoll (tog) eller Grønbakken (bil), dag 1 til Åmotsdalshytta (trenger gjerne hele dagen, passerer Reinheim hvis det blir for drygt), dag 2 Storskrymten og ny overnatting på Åmotdalshytta, dag 3 heimatt (via Snøhetta hvis man ønsker det). Evt slenge på en dag 4 og gå Åmotdalshytta-Snøhetta-Reinheim på dag 3.

Har man bil og venter på litt mer vårlige skiforhold så kan har jeg forstått det slik at de åpner vegen mot innløpet til Skamsdalen på Lesjasiden  når vinteren er på hell og man ta turen som dagstur derfra. Enten sove på campingplass  ved Lesja et sted, evt så er det en tilrettelagt plass ved krysset inn mot Skamsdalen med bålplass, teltplasser og utedass mot betaling.

Alt går nok, også med alpine ski, men jeg ville nok prøvd å få lånt meg fjellski for en slik tur. Lang anmarsj uansett alternativ og det er som oftest avblåst og hardt på toppene i Dovrefjell om vinteren, så den friske nedkjøringa er det vel heller mindre sannsynlighet for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun gått til Storskrymten på senhøsten, til fots. Gikk fra Lesja, som muligens er det eneste alternativet hvis du vil ta det som dagstur. Ble vel over 35 km og brukte 11 timer t/r. Ville definitivt droppet rando, ingen fine nedkjøringer bortsett fra selve toppen. Vanlige langrennski utgår også. Dette er ikke området du vil gjøre et skibrekk. Jeg ville ikke lagt ut på en tur midtvinters så langt inn i fjellheimen med lett oppakning. Storskrymten er vel en av de mer utilgjengelige toppturmålene på Dovrefjell, med lunefulle væromslag som en joker. Med pulk og full oppakning med telt og det som hører til, vil det være en kjempetur i fantastiske omgivelser. Hvis du vil bruke DNT-hyttene som utgangspunkt, ser ikke dette turforslaget så halvgærent ut: https://ut.no/turforslag/1116136/storskrymten-pa-ski 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.