Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulemper med objektivadaptere?


nesning

Anbefalte innlegg

Inntil nå har jeg brukt en enkel kompaktkamera. Programmknappen på "A" og så knipset i vei. Det blir jo bilder av det. Men så har jeg skaffet meg en Panasonic Lumix GX800, som visst skal være noe tess, for å komme litt inn i denne fotoverden. Har lyst til å  lage mer interessante bilder og å forstå hv jeg driver med. Det sitter en 20mm objektiv på kamaraen og det holder selvfølgelig ikke til landskapsfotografi har jeg skjønnt. Siden det ligger mange interessante objektiver til også andre fabrikater er spørsmålet mitt om det medfører noen ulemper ved å bruke adapter? Utvalget til MFT fatning er ikke særlig stor ser det ut som. Går det utover kvaliteten, mister man noen funksjoner osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er masse objektiver til mft. Bruker det systemet selv. Flest linser der fra Panasonic og Olypmus men også mange andre produsenter. Bare Scandinavian Photo har listet opp 75-80 objektiver av mft.
Spørs hva du ønsker ha av type obektiv.  Det er noen fordeler med Panasonic sine egne linser. Bl.a dual IS og slikt. Det fungerer ikke på andre merker i mft. 
20mm du har er en god linse hvis det er f1.7 versjon.  Tar skarpe bilder og er fin i lite lys men som du skriver så er det litt begrenset utsnitt på den. Noen har opplevdd treg autofokus på den i lite lys men det har vært på eldre kamerahus. På mitt gx80 har den fungert fint.
 
Et par av de du kan se på.
Pana 12-32. Dette er en kitlinse som er liten og lett. TIl å være kitlinse fungerer den veldig fint. Dog får du ikke mest zoom og lystyrke på den. Men det gir en pakke omtrent på størrelsen som 20mm gjør. KJøpte min for 1000 eller noe på finn.
Pana 12-35. Omtrent samme rekkevidde som 12-32 men dette er en Zeiss linse og koster dertil mer. En av de mest brukte normallinser i mft siden den har F2.8 hele veien. Har ikke denne selv pga pris.
Pana 12-60. Gir litt mer zoom enn de over og er populær standardlinse. Finnes både i "vanlig" versjon og Zeiss versjon, siste koster mer.
Pana 14-140. Multizoom som veier 265gr eller så. Til å være multizoom er den god over hele zoomområdet. Linse med lystyrke fra F3.5. Denne linsen jeg bruker mest selv. 

En "ulempe" med mft er at det er noe begrenset utvalg i vidvinkel, spes zoom, og de koster en del. 

Jeg kjenner ikke så godt til de andre merkene sine linser. 

Ang adapter så har jeg ikke testet noe selv. Men vet en veldig populær kombo har vært å bruke adapter og så Sigma 18-35 F1.8 i f.eks Canon fatning. Den er veldig popuplær til video blant mange. Dog er det en linse på 1 kilo eller eller så som egentlig blir stor og tung til et lite kamera som gx800. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at autofokus kan bli noe tregere og i noen tilfeller funker ikke autofokus. Men de fleste objektiver funker bra med adaptere og gjør en god jobb.

Du kan få mange fine bilder med et 20mm objeaktiv. Personlig så vil jeg ha objektiver fra samme merke når jeg skal kjøpe nye. Eneste grunn til at jeg velger noe annet er om prisen er veldig mye hyggeligere, så jeg foretrekker å ikke bruke adapter. Det hender også at andre merker lager objektiver som passer til ditt kamera, feks sigma, tamron ol.

Nå har jeg ikke sjekka hvilke objektiver du kan få til den fatningen du har, men vil nå tro at de viktigste kan fås til kameraet ditt uten at du trenger å bruke adapter

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver så langt jeg kan å unngå adapter. I utgangspunktet skal et slik adapter ikke forringe bildekvaliteten! Vil i såfall anbefale deg Panasonic-adapter.

Jeg har en Nikon Z6 med medfølgende original-adapter for Nikon speilrefleksoptikk. Det er problemfritt å bruke adapter på Nikons egen dslr-optikk, men kan by på utfordringer når man da blander inn tredjeparts optikk. Selv vurderte jeg Tamron 70-200 grunnet pris, men har lest tester som sier at det er problemer. Det er vel en software oppdatering som må til, og det er nettopp slik problemer jeg vil unngå. Mulig du kan få samme problemer. 

Jeg ville spurt Scandinavian Photo eller Interfoto om hva de tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meget utfyllende og interessante svar. Det er altså en viss risiko ved bruk av adapter. Tanken var å finne muligens en objektiv på Finn og evt. en rimelig adapter fra Amazon e.l. Jeg må nok fordype søket siden det er større utvalg enn jeg tenkte. Særlig denne Pana 12-32mm frister, ikke minst pga. størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 10.14, borgern skrev:

Et par av de du kan se på.
Pana 12-32. Dette er en kitlinse som er liten og lett. TIl å være kitlinse fungerer den veldig fint. Dog får du ikke mest zoom og lystyrke på den. Men det gir en pakke omtrent på størrelsen som 20mm gjør. KJøpte min for 1000 eller noe på finn.
Pana 12-35. Omtrent samme rekkevidde som 12-32 men dette er en Zeiss linse og koster dertil mer. En av de mest brukte normallinser i mft siden den har F2.8 hele veien. Har ikke denne selv pga pris.
Pana 12-60. Gir litt mer zoom enn de over og er populær standardlinse. Finnes både i "vanlig" versjon og Zeiss versjon, siste koster mer.
Pana 14-140. Multizoom som veier 265gr eller så. Til å være multizoom er den god over hele zoomområdet. Linse med lystyrke fra F3.5. Denne linsen jeg bruker mest selv. 

Da fant jeg en Pana 12-32mm linse på Finn. Veldig spennt på om jeg får til noen fine bilder. Da er det også fare for at det kommer noen turrapporter etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.