Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til helårstelt


Andreasc

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er på utkikk etter et robust og solid helårstelt til to personer pluss en hund. Vekt har ikke så mye og si, og planen er også å prøve å kjøpe brukt, så pris på teltene dere eventuelt foreslår er ikke så nøye. 

Har en del erfaring med tunneltelt, og er fan av å ha et yttertelt med lagringsmuligheter og relativt god plass til matlaging ol. Har null erfaring med kuppeltelt, men vil gjerne høre erfaringer. 

Som sagt så kommer teltet til å bli brukt året rundt, og bør tåle en god del vær og vind. 

Jeg har sett en del på Helsport Fjellheimen, Spitsbergen og Svalbard, og syns spesielt Svalbard ser spennende ut mtp kombinasjonen av kuppel og stort yttertelt. Noen som har erfaringer med disse teltene? Har skjønt det slik at pro serien til Helsport ikke har stormmatter, mens X-trem har. Mtp at vekt ikke er en faktor jeg vektlegger mye, burde jeg da bare gå for et telt med stormmatter? 

Takker for alle svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt Helsport Fjellheimen X-trem 3 camp og har nå Hilleberg Keron 3. Min erfaring er at begge er gode, solide telt, men sistnevnte har bedre takhøyde og er lettere å få til å stå stramt og fint uten en million plugger. Fjellheimen skrår mye i fotenden. Jeg opplever det som langt mer anvendelig med et innertelt med rett vegg i hver ende og to mindre fortelt, enn et skrått innertelt og ett stort fortelt. Keron finnes med ekstra stort fortelt som heter Keron 3 GT. Det ligner veldig på Helsport Spitsbergen. To fortelt er topp når man er to på tur. Tunneltelt er også supert for å pakke ned delvis oppslått i en pølse oppå pulken. Keron har ikke stormmatter, og det er mange lykkelige Hilleberg-eiere som aldri har savnet det. Så siden vekt ikke er en faktor og du vil ha stort fortelt, hadde jeg lagt inn et varsel på finn om det kommer et Spitsbergen eller Keron 3 GT, og kjøpt det første som dukket opp til ok pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nyeste versjonen av fjellheimen xtrem 3 og er stort sett veldig fornøyd med dette. God takhøyde, bra plass til 2 og lik bredde i hele innerteltet. Ikke fått testet det i sterk vind enda, men dette er et telt som blant annet er brukt på antarktis så det skal nok tåle det naturen har å by på. Veier omlag 5 kg, men ved å dele vekten på 2 er det ingen problem selv på sommeren. På sommeren bruker jeg å presse stormmattene innunder ytterteltet, slik at de ikke samler vann ved regn. På vinteren er jeg veldig glad for å ha stormmattene. Er ikke noe must, men føler at det blir ekstra stabilt og lunt ved å spa snø på mattene.
Ellers er nok Keron også et knalltelt, og det er nok raskere å bardunere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.