Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna


hellern

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et Hilleberg Unna telt,er det noen som vet om noen nettbutikker,eller butikker på sørlandet hvor de kan sitte inne med et slikt ?

Virker som det er utsolgt de fleste steder,og at de ikke får inn noen nye modeller før rundt juletider... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor faktisk også på Sørlandet og er ganske klar for dette teltet selv. Kan nok bare glemme å få tak i det her i hvertfall. De fleste som liksom forhandler Hilleberg har nesten ingenting inne og tar inn ting på bestilling.

Hvis du bestiller rett fra http://www.hilleberg.se/ så står det at de kan levere grønn Unna i uke 41 og rød i uke 51. Det samme burde også gjelde i butikker, hvis du velger å gå gjennom fordyrende mellomledd.

På den siden står det "Vår webshop med fakturering i svensk valuta gäller endast inom Sverige." . Uansett, skal en først bestille på nett fra utlandet kan man få det billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den siden står det "Vår webshop med fakturering i svensk valuta gäller endast inom Sverige." . Uansett, skal en først bestille på nett fra utlandet kan man få det billigere.

Hvor kan man få det billigere? (Jeg vurderer å kjøpe et Hilleberg telt og få den levert til postkontor rett over grensen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vri seg unna momsen. Bestiller du fra en vanlig forhandler i Sverige og henter selv, må du betale svensk moms. Bestiller du til et postkontor i Sverige, tror jeg neppe Hilleberg går med på å trekke vekk Svensk moms om du er aldri så norsk. Og bestiller du rett til Norge så må du betale norsk moms.

Men det kan jo hende at valutakursen gjør det noe gunstigere å stikke over grensa. De norske forhandlerne er ikke alltid så raske til å senke prisen når krona appresierer.

Hvis du bestiller fra Hilleberg blir det enklere med spesialordre, for eksempel kraftigere stenger eller stormmatter. Jeg synes Helsport-stengene er bedre, de glir like lett begge veier fordi det ikke er noen skarpe kanter i skjøtene. Hillebergs stenger er ikke like godt formstøpt i skjøtene og glir lett bare en vei. Du kan jo prøve å bestille uten stenger og kjøpe tilsvarende lengde fra Helsport, lurer på om det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips her :wink:

Fikk bestilt et Hilleberg Unna fra Parabolflua sport,et eller annet sted i nord-norge.

Virket som dette var det siste Unna teltet i Norge,etter å ha ringt igjennom hele den norske forhandlerlista som er hos Hilleberg sin hjemmeside.

Stangtipset takker jeg for,får se hvordan det virker når jeg får slått det opp :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du fikk et telt, din snik! Svarte altså, ser ut som jeg må vente til jul før det er hos Hilleberg og det betyr jo at det ikke er i Norske butikker før godt ut på nyåret tidligst.

Har aldri påstått at det er gunstig å handle fra utlandet! Sier bare at dersom noen snakker om å bestille rett fra Hilleberg (som ikke går an utenfor Sverige) så kan man like gjerne bestille fra hvor som helst. Med moms taper man fort mye på det, dog argumenterer en del for at de tjener likevel på å handle fra USA. Problemet er at de fleste nettbutikker oppgir ikke om de faktisk har teltet fysisk hos seg. Dermed tar de betaling og bestilling og så risikerer man at de sender en bestilling til Hilleberg... Jeg vurderer likevel å handle fra Sverige dersom mot formodning noen av nettbutikkene skulle ha det inne, bare for å få det før om 3-4 måneder.

Jeg skulle gjerne dratt til Sverige eller Danmark og kjøpt telt jeg. Bor i Kristiansand så kunne tatt ferje rett til Gøteborg f.eks. Men sannheten er nok at det skal godt gjøres at de har teltet der. Og ihvertfall at jeg finner frem til den butikken som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du fikk et telt, din snik! Svarte altså, ser ut som jeg må vente til jul før det er hos Hilleberg og det betyr jo at det ikke er i Norske butikker før godt ut på nyåret tidligst.

Er stadig vekk å myser litt på nettet,skulle jeg komme over at det er en eller annen butikk som har et Unna på lager ,skal jeg gi deg beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenker til gode nettbutikker!

Tenker at det ikke er uten grunn at Unna er utsolgt. Jeg har hatt mitt i snart 10 år nå. For det første ser det nesten ikke brukt ut, men det er det i høyeste grad! For de andre har jeg aldri hatt et bedre telt noengang....

Dette er vel et telt som også kan beskrives som: "verdt å vente på!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt han med annonsen hos DNT, det er solgt. Og Platou har utsolgt over hele linja. getout.se har det ikke inne, regner med det sure røde trynet betyr det. Skovdenatur.se har inne grønt. Men handle fra Sverige...kommer ikke moms i tillegg? Da blir teltet kostende en tusenlapp mer inkl frakt.

Ellers sov jeg i et kuppeltelt to siste nettene. Ble litt betenksom. Var ikke noe særlig å måtte ut å pisse i sprutregnet når en ikke har fortelt! Straks jeg åpnet åpningen kom regnet rett inn. Det andre jeg ble skeptisk til var at det fristet lite å dra på seg alt regnutstyret for å få det bløtt og så dra inn all fuktigheten i teltet, så jeg løp heller raskt ut natt-tøyet. Det tredje er lengden. Av en eller annen utrolig grunn har mange kuppeltelt veldig kort lengde, de lages ofte kvadratiske. Det jeg sov i nå var rett nok så kort som 2 meter i lengden. Ser Unna har 230 cm, er det likevel nok for en person på 190 cm? Mine andre to heteste alternativ er i øyeblikket Ringstind 1 eller 2 og Hilleberg Akto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder moms over grensa, kan jeg bare referere til egne erfaringer.

Jeg bor i Sverige og har handlet både sovepose og fjellsko over grensa.

På regningen har de droppa den norske momsen, for siden å legge til den svenske i stedet.

På det viset blir det alltså ikke en god tusenlapp dyrere.

Den svenske krona er billigere en den norske.

Teltet det prates om (Unna) er en god del billigere en i Norge pr prislapp,

og blir da alltså enda billigere omregnet i nkr.

Frakten kommer man jo ikke unna, men det går å leve med.

Sluttnota'n blir i de fleste fall billigere en å handle i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis det fremdeles er aktuelt for noen her:

Her kjøpte jeg mitt Unna-telt, og de har fremdeles noen på lager... Dessuten gir de 10 prosent rabatt til DNT-medlemmer.

http://www.sportsnett.no/

Både i snø og regn og sol har jeg brukt det siden jeg kjøpte det i mars i år, og jeg er veldig fornøyd. Primusbruk går bra hvis man løsner det ene hjørnet på innerteltet (som nevnt av en annen her), dersom dette ikke hadde gått, ville teltet hatt en stor mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lange personer kan ligge i et slikt telt uten å risikere å få seg en morgendusj, dvs ha trygg klaring til innderduken både i fotenden og ved hodet? Regner med det er lite å hente på å ligge i diagonalen når teltet har såpass liten bredde? Jeg er 189 cm selv og har målt at jeg anslagsvis må ha en lengde på opp i mot 245 for å ha grei klaring til teltduken på kuppeltelt. Tar jeg for hardt i?

Det andre minuset er jo at det ikke har fortelt, men tipset om å løsne ene hjørnet kan jo funke greit om man telter alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet teltet nå,og må si at jeg er veldig fornøyd med det. Selv er jeg 1.89,og følte jeg hadde grei plass når jeg lå nede. Når jeg lå å "hvilte på albuen" og kikket ut av teltet,stanget hodet litt i innerteltet,men løste seg greit ved å krype litt sammen med beina,eller å løsne det ene festet til innerteltet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig heldig og fikk muligheten til å slå det opp og prøveligge i det i dag på sportsnett i oslo. Konklusjonen var ganske så klokkeklar, jeg mener det er for kort! Det var såvidt mulig å ligge i butikken uten å være borti duken, når man da tar inn ekstra høyde på oppblåsbart liggeunderlag samt mye mer i lengden pga sovepose så skal jeg ha ganske mye mer for at det skal gå! Minst 20 cm til.

Dessuten sa han i butikken et godt poeng. Innerteltet strammes ikke opp, det bare henger, festet til ytterduken. Dvs at man får aldri strammet det godt nok opp, dessuten vil det mye lettere bli kontakt til ytterduken og mye lettere morradusj i trynet når man skaller hodet i duken. Jeg avskrev det rett og slett, det samme gjorde jeg forøvrig med MSR Hubba Hubba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At innerteltet ikke strammes opp, har jo sin årsak i at kontakt mellom ytterduken og innerduken skal unngås når det blåser. Er innerduken stram, vil den selvsagt være nærmere ytterduken. Det viktige er at ytterduken er stram, hvilket den er hvis man setter teltet riktig opp. Forøvrig må jo innerduken ikke være for slapp, da vil jo det bli unødvendig lite bovolum og dessuten kommer man lettere i kontakt med eventuell kondens.

Synd det med lengden, og jeg forstår deg, for jeg er 183 og synes teltet er akkurat ikke for kort.

Hadde jeg vært deg (dvs FranzJosef), ville jeg ha vurdert telt med rette endevegger, som for eksempel Keron 2 og Kaitum. To telt som nesten har rette endevegger er Saivo og Tarra, de burde også vurderes. Saivo er hele 230 cm langt. Alle disse teltene (fra Hilleberg) er derimot en del tyngre enn Unna. Et telt til som burde prøves, fra samme produsent, er Jannu. 235 cm langt og bare 2.8 kilo. Følg linken Produkter og deretter linken Tält http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Fra Helsport er kanskje Trollspiret og Fjellheimen mulige kandidater…

http://www.helsport.no/NO/default.asp

Et telt du burde sjekke ut, er ettmannsteltet Solestar fra Exped (forhandles av Oslo sportslager, må kanskje bestilles, men det er så bra på papiret at de burde gjøre det uansett om du skal ha det eller ikke... ). 240 cm langt, rette endevegger og bare 2.3 kilo. Også Vela I Extreme og Vela II Extreme fra samme produsent har gode dimensjoner, noe som faktisk synes å kjennetegne telt fra Exped.

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

post-898-133474441527_thumb.jpg

post-898-133474441531_thumb.gif

post-898-133474441533_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE: "At innerteltet ikke strammes opp, har jo sin årsak i at kontakt mellom ytterduken og innerduken skal unngås når det blåser. Er innerduken stram, vil den selvsagt være nærmere ytterduken. Det viktige er at ytterduken er stram, hvilket den er hvis man setter teltet riktig opp. Forøvrig må jo innerduken ikke være for slapp, da vil jo det bli unødvendig lite bovolum og dessuten kommer man lettere i kontakt med eventuell kondens. "

Det er jeg slett ikke så sikker på! Han i butikken og andre argumenterte i det motsatte! Jeg så det også selv, når innerduken er slakk kommer den lett i kontakt med ytterduken. Se her: http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=3∏=1343&cat=48&viewAll=False

Teknikken her er sannsynligvis den beste, brukes på svært mange. Her klipses innerduken på. Dvs at innerduk holdes stram, man kan anvende mye mer av rommet i teltet. Men viktigst, avstanden til ytterduk sikres og holdes stabil og romslig. Dessuten er det mye enklere å sette opp, raskere, og mye mer skånsomt for telt og stenger enn å tre inni gjennom.

Jeg har valgt å prøve et spesielt telt fra tarptent.com. Svært interessant! Double Rainbow. Er spent på hvordan lengden kommer til å fungere, en meget spesiell design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående avstanden mellom innerduken og ytterduken, kanskje du har rett. Men det er nok en grunn til at Hilleberg bruker en slakk innerduk, selv på alvorlige ekspedisjonstelt som Keron. Med en slakk innerduk er avstanden mellom den og ytterduken større enn hvis den førstnevnte er stram, kanskje det bedrer ventilasjonen mellom dem? Og det kan være at berøring dukene imellom rett og slett ikke er noe stort problem med slakk innerduk. Jeg har ikke vært utsatt for mer enn kuling, det skal sies, men jeg har aldri opplevd at det har vært et problem med Unna. Men jeg har vært i et Keron 4 som var satt opp med langsiden mot vinden og hvor ytterduken ikke var stram nok (vanskelig å stramme hvis terrenget er ujevnt/skrått), det førte til at den berørte innerduken og gjorde den bløt. Noen uheldige fikk seg en dusj i ny og ne...

Må sjekke tarptent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dere bekymrer dere for lengden på Unna, selv er jeg 184cm og har rikelig med plass.

Videre tror jeg det skal mye til før dukene kommer i kontakt med hverandre, riktig satt opp er ytterduken tight og fin og det er minst 10-15 cm klaring mellom dukene.

At det skulle være enklere og raskere å sette opp Mountain Hardware teltet det vises til i link over holder jeg for høyst usannsynlig.

post-354-133474441805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har argumentert for at Mountain Hardwear var raskere og enklere å sette opp, da har du misforstått hele argumentet, les en gang til.

Testet Unna på butikken og så at det skulle svært lite til før det ble kontakt mellom dukene. Men det var i alle fall definitivt for kort! Helt uten sovepose så touchet jeg nesten begge ender. Og et telt uten fortelt blir vanskelig å bruke med to stk i. Som solotelt er det jo fryktelig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.