Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er utenetter for deg?


Tittei

Anbefalte innlegg

Denne er kanskje mest rettet mot «Utejentene», men jeg spør alle sammen. 

Hvis du skulle skrevet en oversikt over utenetter du har hatt, hvordan ville du definert det? Er telt utenatt, er å sove i hytte utenatt, hva med campingvogn/bobil, gapahuk type «hytte» i tre, hengekøye osv. Jeg kan jo vente litt med mitt eget svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begrenser utenatt til opphold i telt/tarp/hengekøye/gapahuk/snøhule ev. under åpen himmel. Overnatting i byggverk med minst en åpen vegg mot naturkreftene ville jeg også telle som utenatt. Med en gang det blir dør og isolasjon i veggene er vi over på hyttetur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det en natt utendørs, dvs i telt, snøhule, under tarp eller åpen himmel der hensikten kan kalles friluftsliv. Overnatting i hagen/på terrassen teller ikke. Telt utenfor familiehytta fordi vi var mange på tur og sofaen i stua ikke fristet teller ikke. En overnatting i en snøborg 20 meter fra samme hytte teller derimot, fordi det var et eventyr. Ikke helt lett å forklare, men det er aldri vanskelig å skille i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese. Jeg er ganske enig dere andre. Hytte, cv ect er ikke utenatt for meg, men jeg teller netter også utenfor huset. F.eks om ungene ønsker å sove på terrassen eller i hagen, så teller vi det. F.eks skulle vi teste et telt her, og da ville ungene like gjerne sove der. De er veldig opptatt av å bli «skrevet inn» i listen 😅. Har de sovet ute med venner uten meg, så teller det også. 

Men nå skal vi snart på hyttetur, og jeg ble litt usikker hvordan det skulle telles. Foroll ga meg en tanke som jeg uhemmet kopierer. Likte «turnetter» bedre enn utenetter, så får vi heller se hvordan dette utvikler seg etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte også skillet mellom turnetter og utenetter. Turnetter tenker jeg blir utenfor bopelen (dvs i hytte, campingvogn, bobil etc, men ikke overnattigsbesøk hjemme hos onkel og tante eller venninna osv). Utenetter blir telt, tarp, gapahuk, åpen himmel, hengekøye osv. Formålet med overnattingen må være friluftsliv.

F. eks koie uten oppvarming grenser til å bli utenatt, avh av standarden - vurderes fra tilfelle til tilfelle. Er standarden god er det vel turnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 17.44, fjellkaren skrev:

Likte også skillet mellom turnetter og utenetter. Turnetter tenker jeg blir utenfor bopelen (dvs i hytte, campingvogn, bobil etc, men ikke overnattigsbesøk hjemme hos onkel og tante eller venninna osv). Utenetter blir telt, tarp, gapahuk, åpen himmel, hengekøye osv. Formålet med overnattingen må være friluftsliv.

F. eks koie uten oppvarming grenser til å bli utenatt, avh av standarden - vurderes fra tilfelle til tilfelle. Er standarden god er det vel turnatt.

Så enig som jeg kan få blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenetter? Innenetter? Tarpnetter? Teltnetter? Hengekøyenetter? Hyttenetter? Hotellnetter? Besøksnetter? Jervenduknetter? Gapahuknetter? Under-et-grantre-netter? Under-åpen-himmel-netter? Samma det ve´, bare det er kos og gøy! Faktisk ganske trivelig hjemme i senga også...

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På ‎16‎.‎02‎.‎2020 den 17.44, fjellkaren skrev:

Utenetter blir telt, tarp, gapahuk, åpen himmel, hengekøye osv. Formålet med overnattingen må være friluftsliv.

Bare for å være litt vrang..;) Har mange utenetter som ikke er friluftsliv jeg. For eksempel overnatting langs en vei når jeg er på bil- eller motorsykkeltur.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg tenker attende, er det vel nettopp nettene langs veg, eg tenker på som utenetter. Når eg skal vera på vestlandet tidleg om morgonen, reiser eg gjerne kvelden i forvegen , og ligg ute ein plass på fjellet. Er veret fint, kan dette godt vera under åpen himmel. Så har eg ein time ekstra tid om morgonen til å kose meg med ein betre frokost med mat frå kjølebag og speilegg på primusen. Det som gjer dette til utenetter, er at det faktis bare er natta eg er ute.

Når eg er på friluftstur, er natta bare noko som bind dagane saman. Eg er ute om dagen, og søv bort nettene. Om eg ligg i telt eller hytte er bare ein praktisk detalj avhengig av tilgjengelegheit. På tur, er det dagane eg tel, ikkje nettene.

Det er mogleg eg ikkje har forstått spørsmålet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått gode svar på det jeg direkte lurte på, og nå fikk jeg også gode betraktninger rundt begrepet. Jeg liker alle svarene, for det er jo nettopp det å kunne fundere litt over tema som jeg var ute etter. Samtidig var jeg ute etter konkret. Jeg har fått i «pose og sekk» og det er jeg glad for. 

Lompa: Akkurat i denne sammenhengen jeg skrev innlegget i, hadde det en betydning, men jeg er enig i at i et annet perspektiv så spiller det ingen rolle. 

Takker så masse for svar alle sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.