Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers 2020. Over hardangervidda. Sovepose dilemmas


StorHans

Anbefalte innlegg

Hei!. 

Jeg planlegger tur fra Skien til Eidfjord/omegn. Og jeg skal gå over vidda. Jeg skal starte turen fra Skien i midten av August. 

Jeg vurderer både dun og fiber. Men ettersom jeg skal sove i telt, og har mulighet til å tørke utstyr på hyttene. Så vurderer jeg sterkt og prøve ut en dunpose for første gang. 

Jeg håpte med dette innlegget at noen kunne gi meg noen innspill til valget av sovepose. Jeg har sett meg ut 3 alternativer. 

-Takker for alle svar!!! 

Enten Helsport Alta. t-limit - 6.           1.6kg.

https://www.xxl.no/helsport-alta-reg-sovepose-gronn/p/1163853_1_style

Marmot never winter dun. t-limit - 1.7. 850g.

https://www.outnorth.no/marmot/never-winter-67281?gclid=CjwKCAiAhJTyBRAvEiwAln2qB9yeDodr38mrck1QtnnuuyZACEMSTl0agO1M-P40TWtv6ZryRXHPQxoCrawQAvD_BwE#CilantroTreeGreen

Eller Mammut nordic dun. t-limit - 5. 1kg.

https://www.skittfiske.no/mammut/198196/mammut-nordic-down-3-season-180-cm-3-sesongs-dunpose-med-høyre-glidelås

I vedlegget under så har jeg lagt til været som var ved Sandhaug hytta midt på Hardangervidda. Fra midten av August i fjor.

Screenshot_20200215_163959_com.android.chrome.jpg

Endret av StorHans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt problemer med å holde dunsoveposer knusktørre over 1-2 uker sommerstid, og ser ikke for meg at 4+ uker hadde vært noe problem heller, så lenge du tar noen forholdsregler. Luft hver morgen under frokost så lenge det er finvær. Ha posen i en vanntett pakkpose. Ikke sov med bløte klær oppi. Småfuktig trøye går ok, men bløte sokker bør skiftes. Under forhold hvor kondens kan gjøre innerveggen i teltet bløtt (tåke, vindstille, minusgrader, og andre situasjoner) så lukk ytterjakka, knyt ermene sammen på fremsiden og stikk bunnen av soveposen inni jakka. Da er du beskyttet for å få fukt fra bløt teltvegg.

På en lang tur kan man ende opp både slankere og mer sliten, med noe mindre toleranse for kulde, litt avhengig av hvor slitsomt opplegget ditt har vært og hvor mange kalorier du pakker med deg for hver dag. Sen august i fjellet kan være kaldt, så det er fint å ha buffer så soveposen nåler noen minusgrader.

Med andre ord: Jeg personlig ville valgt Mammut Nordic Dun. T-Lim på -5 hadde vært minstekrav for meg (jeg har pose som går til 0 og -9, og hadde valgt -9 av mine). Syntet er unødvendig tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret for fuktig dun, så finnes det jo noen dunposer som er bedre på å takle det enn andre. Feks Thermarest Parsec har "vannavstøtende" dun og ytterstoff. Jeg har vinterversjonen Oberon og er foreløpig veldig fornøyd med den. Etter en veldig tåkete natt under tarp la jeg bare merke til fuktighet på utsiden av posen. Det er sikkert flere merker som har lignende løsninger også.

Endret av Kristoffereid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! . 

Jeg har bestilt begge dunposene. Marmot posen skal være bra med tanke på fuktighet. Men jeg kommer til å sende den tilbake igjen. Jeg går for Mammut nordic down, etter innspill fra foroll. Jeg velger den for å ha litt ekstra komfort, for bare fattige 150g mer enn posen fra Marmot. Og skulle det bli problemer med fukt, er det bare å ta en natt på hytta :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.