Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Bergans Alpinist


ula

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse
ula skrev (1 time siden):

Är på jakt efter ny storsäck så om någon har vet något om denna så meddela gärna , men den kanske fortfarande är för ny.?

Det virker sånn. Veldig spennende sekk, men selv om stoffet er Cordura (som vel er vanntett?), så er det mulig å få vann inn gjennom glidelås/sømmer etc. Jeg ser også at de ikke reklamerer med vanntett sekk, men det hadde vært utrolig bra om de gikk over til helt vanntett design nå. Vekten er lavere og hoftebeltet er mindre voldsomt.

Jeg slet veldig med knirking i min gamle sekk, og det har jeg hørt nevnt fra andre også, men det er noen modeller siden. Blir spennende å høre om noen får testet denne. Ser de fortsatt har medium og large.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har en 110L V6 sort på gang inn .Jeg har ingen tidligere erfaring av Alpinisten; er det noe spesielt dere skulle ønske jeg skrev noe om her? Min referensramme er Synkroflexen, og denne nye er på vei til min datter (kort rygglengde; sirka 44 cm). Siden jeg ikke har noen erfaring/tilgang på forrige gen Alpinist, og det er en julegave, så kan det ikke bli en 'test i bruk' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min V6 Alpinist 130, siste modellen av Alpinist der altså. Det skal pakkes å prøves snarest før jeg drar på tur. Men denne har jeg meget god tro på. Brukes da jeg må ta noe av lasten til barn og ekstra komfort. Denne er da 10 liter større en min andre tursekk, men den var noe lang i ryggen for meg. V6 har et større spekter for rygglengde og sitter bedre. Tom sekk så går ryggen på selve sekken faktisk like lang opp som Trollhetta 95 Liter og stopper rett bak øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betraktninger rundt Bergans Alpinist V5/V6 og også Norrøna Para Ranger. Skriver delvis for å dele det som jeg har funnet ut etter å ha testet i butikk og snakket med Bergans og delvis for å høre om noen har erfaring som er verdt å ta med seg.
Jeg har nettopp fått Alpinist V6 130 i hus, men det gjenstår å teste denne ute. V6 kom i 2020 og avløser V5 som Bergans sa kom i 2019, men det er mulig at den er litt eldre? V5 er fortsatt i salg og vil være det en stund til. Det er noen forskjeller på disse. Snakket med en av de som har designet begge sekkene på Bergans og fått følgende info basert på det som jeg var var interessert i.

  • V6 i 130 liter er 700 g lettere enn V5
  • På V5 er det avtagbare sidelommer som kan kobles sammen som dagstursekk. Dette har de droppet på V6 først og fremst pga vekten.
  • De påstår at bærekomforten er enda litt bedre på V6.
  • Farge
  • Designerne hadde testet V6 med opptil 50 kg i sekken som de opplevde var OK. Men om jeg skjønte det riktig så man 40 kg som et praktisk maksimum. Dette kom opp ettersom jeg hadde spørsmål om ev vurdere rammesekk.

I samtale med Bergans om tilpasning til rygg for meg som må på min høyde så er 110 liter konstruert litt annerledes. Begge er oppgitt å passe til rygglengde 43 cm+ men designer mener at 110 liter sannsynligvis vil passe litt bedre til min rygg. Det gjestår å prøve ettersom jeg ikke finner den sekken noe sted... Tidligere var det forskjell på Medium og Large, nå på V6 indikerer dette i hovedsak hhv 110 og 130 liter volum. Men som sagt sannsynligvis bedre passform på 110 liter for en med min lengde. 

I butikk testet jeg Alpinist V6 130 mot tilsvarende Norrøna Para Ranger på 120 liter. Jeg testet med 32 kg i sekk - pakket begger likt selvsagt med 20 kg nederst og inntil rygg (vektskive) og to poser på 12 kg i øvrig sekk. Følgende betraktninger:

  • Jeg er 172 cm og må ha Alpinist på det korteste - skulle ønske det var litt mer å gå på. Para Ranger hadde kanskje litt mer å gå på.
  • Alpinist satt best på meg. Bedre tilpasning. Det som jeg merket meg spesielt er at Alpinisten virket lettere - jeg sank liksom litt dypere på stegene med Recon på ryggen. Merkelig. Testet en gang til med Alpinist - tenkte at jeg kanskje var sliten, men merket det samme andre gang den var på ryggen - har mer spenst i beina med Alpinist.
  • Jeg klatret opp på stol for å se om jeg merket noen fordel med Para Ranger som har hoftebelte som svinger. Men merket ikke noen forskjell. Men det trenger ikke å si noe ettersom jeg tross alt ikke gikk oppover som man naturlig vil gjøre på tur. På slett mark opplevde jeg ikke forskjell.
  • Recon er litt tyngre, ca 350 gram. Denne har avtagbare sidelommer som blir dagstursekk om man vil. 
  • Begge har avtagbar topp. Usikker på Para Ranger, men på Alpinist kan toppen brukes som rumpetaske - det er integrert belte i toppen til dette.
  • Ingen av sekkene er vanntette.

Men alt dette er før jeg har testet sekken ute på tur og ettersom jeg har kjøpt sekken på XXL er det åpent kjøp og jeg har mulighet til å gjøre om min beslutning. Om du har erfaringer som du kan dele som kan gjøre meg mer sikker ev usikker på mitt valg (Alpinist V6, 130 liter) så mottas det med takk :)

PS:
Jeg kan også nevne at jeg testet Osprey Xenith 105 i annen butikk. Den fikk jeg aldri til å passe min rygg - særlig ille over skuldrene (kanskje sammenheng med at jeg er ganske bred). Dessuten ble den "løs" på ryggen med mye vekt. Danset frem og tilbake når jeg gav litt fart i en trapp. -og ja, vi jobbet med å så den så tett til ryggen som mulig. Xenith er definitivt ikke sekken for meg selv om den er rimeligere.

Dette er mitt første innlegg på fjellforum..

Endret av Egro
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg, og kjekt at du deler med oss. Jeg er også rimelig ny her inne, og ønsker å gi litt igjen til andre. 
Jeg prøvde begge, jeg er ikke lengre enn 168 på lesten:) 

Grunnen til at de muligens legger mer vekt på 110, kan være rygglengde og lengde på sekken. Altså at 110 vil være enklere for en kort rygg på belastning enn 130. Ellers så kunne jeg ikke se eller føle noe forskjell på 110 eller 130. Men jeg må ha ekstra plass for å ta barns last også. Ikke gått tur ennå med sekken, men jeg har god tro på den. Kanskje, kanskje var trollhetta 95 enda bedre, kanskje på grunn av størrelse. Men den blir for liten for meg. 
Jeg fikk også samme mening om para sekken, ikke kort nok i ryggen for meg. Har en som ligner mye, å samme problem der. 
Hørt tilbakemeldinger om at V5 sine sidelommer kunne dette av. Om dette er korrekt vet jeg ikke, men løsningen på topplokket mener jeg er bedre. Synd det ikke fulgte med regntrekk på V6 derimot.

Endret av Frank Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank Sørensen skrev (29 minutter siden):

Grunnen til at de muligens legger mer vekt på 110, kan være rygglengde og lengde på sekken.

Hei - supert at du også deler! Det som jeg fikk opplyst er at det ér en forskjell på konstruksjonen for 110 og 130 (V6) selv om begge har minimum 43 som rygglengde. Kjekt da å få tilbakemelding på at du ikke merket noen forskjell. Men det kunne vært kjekt å prøve selv også - hvor var det de hadde 110 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank Sørensen skrev (13 timer siden):

Hørt tilbakemeldinger om at V5 sine sidelommer kunne dette av. Om dette er korrekt vet jeg ikke, men løsningen på topplokket mener jeg er bedre. Synd det ikke fulgte med regntrekk på V6 derimot.

Jeg synes de avtagbare siderommene er gull. Den ene er fiskeveske og den andre er kjøkkenskap, og begge tas av i leir. Jeg har aldri opplevd at de har løsnet, men de kan være litt kinkige å få på om sekken er stappet skikkelig full. Men det er i grunn bare et spm om rekkefølge. 
 

Hvilken modell i rekken sekken min er, vet jeg dog ikke. 

Endret av TOT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel V5 du har da. Jeg har også avtagbare på en Cyclops 2 Atlas, og det er greit det ja, men en fiske og kaffesekk på hoften for min del er en god løsning. Trua har jeg, skuldrene skal i hvertfall få hvile seg nå fremover.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på størrelsen - om jeg trenger en så stor sekk. Ser at størrelse på sekk er en annen tråd på forumet, og det er særlig barnefedre som har store sekker. Jeg tenker som så at dersom jeg har størrelsen så får jeg

  • Potensiale til mye bagasje om jeg skulle trenge det
  • Komprimere om jeg ikke trenger hele volumet så da er det en "mindre sekk"
  • Lagt det meste inn i sekken i stedet for å henge noe utenpå. Bedre bærekomfort og "mindre utvendig volum"

Jeg tar gjerne tilbakemelding på om det er noen ulemper med stor sekk - foruten pris. Men der tenker jeg som så at det er bedre å betale ekstra 1000 nå enn 5.000 senere om man opplever at man trenger større sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt en recon etter barnetiden. 

 

Fordeler: De gangene jeg ønsker volum, fortrinnsvis ved glamping (bedre mat, kortere distanser, kona mi ønsker bære mindre vekt og jeg tar tunge ting), er stor sekk gull.

Sekken gir sterke positive minner og assosiasjoner. 

Aldri urolig for skade fra grener eller 'rough handling'. 

Negativt : Man bærer alltid et kilo mer.

 Har funnet ut at med alderen har mitt turmønster forandret seg. Fler korte dagsturer med liten sekk, og noen få til DNT hytte der jeg bærer kilo for min kone. Bruker derfor min storsekk eller liten lett sekk, men aldri min gamle 60L.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bære for deg selv kun, så er 95 liter nok, vinter ville jeg ikke gått under 110, da det blir mer volum om du ikke har kjøpt det grommeste av ultra lett og kompakt utstyr da.

I mitt tilfelle, må jeg ta ekstra pga barn, og da blir de siste 20 literene på en 130 liter viktige.

bare vintersoveposen var nesten halve sekken nettopp pga av valget gikk på pris og ble fiberpose og ikke dun. 

Har klart meg på 110 også, bruker også pulk når det er ekstra kose komfort vi vil ha.

Endret av Frank Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykk av Bergans Alpinist V5, 130 liter

I går fikk jeg anledning til å prøve V5. Hadde bare 19 kg på ryggen, og det var da to dager siden jeg testet V6 med 32 kg. Dermed fikk jeg ikke gjort en direkte sammenlikning og ikke under like forhold. Til informasjon hadde jeg pakket tyngdepunktet ganske lavt på V5 på lik linje med hvordan V6 var pakket. Inntrykket mitt er at V6 sitter bedre på min rygg. Hoftebeltet på V6 var skrådd slik at det hvilte på hele hofta - fordelte vekten suverent. V5 fortsatt bra, men ikke full score. Som jeg husker V6 satt den bedre (stødigere - sluttet inntil) på ryggen. Skulderstroppene på V6 trykker ikke mot beinstrukturen min, det gjorde V5 i noen grad. Dette var et punkt hvor Osprey Xenith 105 falt helt gjennom hos meg. Jeg må stille rygglengden på disse sekkene til 1 (kortest rygg), og det var litt tendens til at V5 gir etter og bikker fremover om jeg bikker overkroppen raskt fremover. Dette opplevde jeg ikke på V6. Dette var mye mer fremtredende på Osprey Xenith 105 - der var det nesten kritisk. Bergans påstår at bærekomforten er oppgradert i V6 - det er da også min opplevelse. 
Nå høres dette ut som om det er mye som går i disfavør av V5 - og det blir nok feil. Forskjellene er ikke så store og jeg ville kunne trives godt med V5. Men jeg tenkte da jeg gikk med 19 kg i V5 at jeg ikke ville være fullt så komfortabel på langtur som med V6. Og bærekomforten på V5 oppleves fortsatt som bedre enn Para Ranger. 
Nå er det viktig å understreke at hofter, rygg og skuldre er forskjellig hos oss alle og jeg vil anbefale at du tester på din egen rygg om du skal kjøpe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Saken er avgjort - det ble Bergans Alpinist V5, 130 liter

Fortsetter fra innlegg lengre oppe i tråden...
Jeg kjøpte for sikkerhets skyld både Alpinist V5 og V6 og tok dem med hjem for å gjøre en direkte sammenliknende "test" i fred og ro. Pakket både Alpinist V5 og Alpinist V6 helt likt med 25 kg (skiver fra treningsbenk fordelt oppe og nede i sekkene). Dermed kunne jeg prøve skikkelig A/B test. Jeg gikk en del frem og tilbake i stua og ikke minst i trapper til lårene ble ømme. Jeg forsøkte å finne forskjell på bærekomfort, men nei. Jeg måtte innrømme for meg selv at jeg ikke ville være i stand til å merke forskjell om det hadde vært blindtest. Dermed ble spørsmålet om hva som jeg likte best for øvrig. V6 veier 650 gram mindre (som utgjør skarve 2,6% med en vekt på 25 kg). Men V5 har geniale lommer som kan settes sammen til dagstursekk. Den har også plass for og leveres med regntrekk noe som gjør at man sparer noen hundrelapper. Dernest fikk jeg V5 billigere enn V6. Det ble egentlig kort prosess - og nå er det V5 som jeg har beholdt. V6 er levert tilbake til butikk. Det trodde jeg ikke for vel uke siden - da regner jeg som sikkert at V6 var sekken jeg skulle ha. Nå er det bare å glede seg til å få prøvd min nye V5 😃

Endret av Egro
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei godt folk!

Vurdere å kjøpe Alpinist V6 110 L, har en godt brukt Trollhetta 95 som jeg noe lunde fornøyd med. Har aldri fått til å få den sitte 100% og brystreima røk allerede etter 2 turer. Pleier som regel sjelden å overstige 20 kg på sekken. Normalt pleier sekken å veie mellom 11 og 16 kg på 2 til 4 dagers turer, men følt at denne ikke er like behagelig når vekten bikker 25 kg. Utgangspunktet kjører jeg så lett sekk som mulig og gidder ikke å drasse rundt på ting jeg ikke har bruk for. Har vurdert å gå for letter sekk 70 +, men er ikke å keen på ha flere sekker og det er greit å ha mulighet til å ha mer i sekken på turer som krever det, feks jakt osv. I følge bruksanvisningen til Bergans er anbefalt vekt min. 20 kg? Kan alltids få utnyttet volumet i sekken og alltid ment at det er bedre ha for mye volum enn for lite. Gidder ikke å fylle opp med gråstein om jeg ikke får mer 15 kg opp i sekken.  Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

Hei godt folk!

Vurdere å kjøpe Alpinist V6 110 L, har en godt brukt Trollhetta 95 som jeg noe lunde fornøyd med. Har aldri fått til å få den sitte 100% og brystreima røk allerede etter 2 turer. Pleier som regel sjelden å overstige 20 kg på sekken. Normalt pleier sekken å veie mellom 11 og 16 kg på 2 til 4 dagers turer, men følt at denne ikke er like behagelig når vekten bikker 25 kg. Utgangspunktet kjører jeg så lett sekk som mulig og gidder ikke å drasse rundt på ting jeg ikke har bruk for. Har vurdert å gå for letter sekk 70 +, men er ikke å keen på ha flere sekker og det er greit å ha mulighet til å ha mer i sekken på turer som krever det, feks jakt osv. I følge bruksanvisningen til Bergans er anbefalt vekt min. 20 kg? Kan alltids få utnyttet volumet i sekken og alltid ment at det er bedre ha for mye volum enn for lite. Gidder ikke å fylle opp med gråstein om jeg ikke får mer 15 kg opp i sekken.  Synspunkter?

Jeg har bestilt en v6 110 for ikke lenge siden, står å speider etter postmannen hver dag! Var egentlig på jakt etter Trollhetta 95 da jeg trodde dette skulle holde for mitt bruk men ble flere ganger anbefalt å heller gå for v6 110 som er mer solid og bare en bedre sekk fikk jeg inntrykk av, og vekten er ikke så stor forskjell (1 lite kilo ekstra)!  Blir spennende å se hva andre svarer her siden vi har nøyaktig samme problemstilling. Har vært innom tanken på en liten og en stor sekk, men har troen på at denne v6 110 er en ganske optimal allround sekk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (1 time siden):

Jeg har bestilt en v6 110 for ikke lenge siden, står å speider etter postmannen hver dag! Var egentlig på jakt etter Trollhetta 95 da jeg trodde dette skulle holde for mitt bruk men ble flere ganger anbefalt å heller gå for v6 110 som er mer solid og bare en bedre sekk fikk jeg inntrykk av, og vekten er ikke så stor forskjell (1 lite kilo ekstra)!  Blir spennende å se hva andre svarer her siden vi har nøyaktig samme problemstilling. Har vært innom tanken på en liten og en stor sekk, men har troen på at denne v6 110 er en ganske optimal allround sekk! 

Du får gi meg tilbakemelding når du har fått fanget postmannen, fått testa sekken og fått første inntrykket! Holder på å rydder boden og har en del stæsj som ikke lenger bruker, penger jeg får for dette skal jeg bruke på ny sekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Dompappen skrev (På 28.5.2021 den 12.21):

Du får gi meg tilbakemelding når du har fått fanget postmannen, fått testa sekken og fått første inntrykket! Holder på å rydder boden og har en del stæsj som ikke lenger bruker, penger jeg får for dette skal jeg bruke på ny sekk :-)

Hei igjen, glemt helt dette innlegget!

Men det endte altså opp med at jeg byttet 110 literen i 130 liter. Den koster bare et par hundrelapper mer og det var ikke så stor vektforskjell. Tenkte at det er like greit å ha en skikkelig storsekk så får jeg heller skaffe meg en liten mellomsekk til kortere turer.

Men sekken i seg selv er megadigg. Sitter perfekt på ryggen og kvaliteten virker helt overlegen. Svær sekk med plass til det meste i, men den kan komprimeres en del så det er ikke nødvendig å fylle den. Hadde vært optimalt om sidelommer kunne taes av men det går greit.

Har faktisk fått brukt topplokket som dagstursekk et par ganger også

Har hatt et par korte turer med 20kg ish i sekken og det føles bra. Alt i alt, sykt fornøyd med sekken. Vil tro 110 liter vil føles like bra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (30 minutter siden):

Hei igjen, glemt helt dette innlegget!

Men det endte altså opp med at jeg byttet 110 literen i 130 liter. Den koster bare et par hundrelapper mer og det var ikke så stor vektforskjell. Tenkte at det er like greit å ha en skikkelig storsekk så får jeg heller skaffe meg en liten mellomsekk til kortere turer.

Men sekken i seg selv er megadigg. Sitter perfekt på ryggen og kvaliteten virker helt overlegen. Svær sekk med plass til det meste i, men den kan komprimeres en del så det er ikke nødvendig å fylle den. Hadde vært optimalt om sidelommer kunne taes av men det går greit.

Har faktisk fått brukt topplokket som dagstursekk et par ganger også

Har hatt et par korte turer med 20kg ish i sekken og det føles bra. Alt i alt, sykt fornøyd med sekken. Vil tro 110 liter vil føles like bra

Takk for tilbakemeldingen!!

Skal sjekke ut begge to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på med @Mammutton Har fått testet min 130 l Alpinist på 3 turer så langt og er super fornøyd. Nå er den V5 og tror ikke den er å få tak i lengre. Det har skjedd en del med V6 - den har blitt lettere og jeg vet ikke hva det har å si for kvaliteten. Men da jeg tok begge i øyensyn i vinter virket de tilsvarende robuste. V5 har avtagbare sidelommer som er helt knall som dagstursekk. Gikk fra basecamp og fartet rundt de 8 timene mellom vannene. Fikk plass til fiskeutstyr, mat kokekar osv. Fisken fikk riktignok ikke plass inni sekken.
Det som jeg er svært glad for er at jeg valgte å gå for en stor sekk - 130 liter er utrolig digg. Her får jeg plass til telt og alt annet inni sekken! Så er det bare å komprimere når det er snakk om kortere turer med mindre bagasje. Bærekomforten er upåklagelig på en slik sekk! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. Mulig jeg spør om noe som er besvart i annen tråd men jeg tar sjansen. Vurderer å kjøpe meg en Alpinist 130l, men hører at jeg med mine 170cm mulig er for kort for denne. Er det noen av dere andre som har erfaring med den og som heller ikke rager mer over bakken enn dette. Jeg skulle gjerne hatt en slik sekk da jeg trenger en ekstra romslig sekk, og synes den framstår som den sekken jeg leter etter. Men det er klart at om det ikke lar seg gjøre å få stilt den inn etter ryggen og lengden min blir det kanskje bare slitsomt og bortkastet.

Er det noen som måler 170 og har erfaring med 130 literen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.