Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye feller til K2 Coomback


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nye feller til skiene mine, K2 Coomback, de er ca 170 lang, og midten er 104mm bred.

Jeg vurderer brukte feller og, hvis noen har noe å selge. Kjøper heller brukt enn ny, hvis tilstanden er bra.

Jeg har G3 alpinist syntetiske feller. De veier mye, de har bakfeste, de er syntetiske, de har bra grep, men veldig dårlig glid.

Noen forslag til lette feller med god glid til disse skiene? Bakfeste er ikke ett must, jeg har veldig god erfaring med feller uten bakfeste.
 

På falketind skiene har jeg Pomoca Race Grip Pro 2, det er fantastiske feller, men de kommer ikke i en slik bredde.

D3C92009-2518-4F1E-8577-6184B36BE831.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ut i fra du har forsøkt fellevoks for å få bedre gli (og ev mindre klabbing)? 

 Pomoca Race Grip Pro 2 kommer i 120mm, men du vil kanskje ha noen som dekker mest mulig av skien under? G3 sine feller finnes i et antall varianter etter hva du trenger dem til. Glide, alpinist+, grip, universal, etc etc.

VPG har et stort utvalg av disse.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg går ut i fra du har forsøkt fellevoks for å få bedre gli (og ev mindre klabbing)? 

 Pomoca Race Grip Pro 2 kommer i 120mm, men du vil kanskje ha noen som dekker mest mulig av skien under?

Ja, smurt på fellevoks :)

Det var nytt for meg at Race Grip Pro 2 kommer i 120mm. Jeg trodde det var 85mm som var maks.

Jeg foretrekker faktisk feller som avsluttes 10-20 cm fra bakskien. Gliden blir bedre, man slipper vekt og friksjon av bakfestet, de tar mindre plass i jakken, men jeg vil ha racefeste eller tilsvarende for å slippe å pille av bakkanten når de skal løs. Pomoca stretcher er kanskje ett alternativ? https://www.pomoca.com/accessories/top-fix-stretcher 

Men K2 Coomback har også ett hull i skituppen for fellefeste. Jeg har ikke skjønt hvilke type fellefeste som kan passe i hullet 🤷‍♂️ Mulig K2 selger ett løst feste som er bra til den skien?

Sitter litt langt inne å kjøpe nye feller, når de gamle ikke er ødelagt eller utslitte, så jeg hadde håpet på noe brukt.

(Pomocafellene til falketindskiene veier 120 gram stk., G3 alpinist til K2 skiene veier 295 gram per stk. Bare i feller alene er vektforskjellen 350 gram på føttene)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har «stretcher» på fjellskiene, enkelt det.

På mine alpine turski har jeg dårlig erfaring uten bakfeste, men det er da i kombinasjon med å ta fellene av og på flere gange lia dagen. Blir fort litt snø og is i fellelimen, og da sliter jeg med å få de til å bli sittende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RAS skrev:

Jeg har «stretcher» på fjellskiene, enkelt det.

På mine alpine turski har jeg dårlig erfaring uten bakfeste, men det er da i kombinasjon med å ta fellene av og på flere gange lia dagen. Blir fort litt snø og is i fellelimen, og da sliter jeg med å få de til å bli sittende.

Hvis du ser på bildet i første posten, så ser du hvordan jeg har rigget fellene nå.

Jeg hadde bakfeste på de før, men da opplevde jeg at snø etterhvert bygget seg opp mellom fellen og skien og gikk lengre og lengre framover. Etter jeg kappet ned fellene litt løsner de ikke så mye som en mm bak 👍 Men jeg var litt urolig når jeg stod hjemme med kniven, for at dette skulle bli ett problem, heldigvis ble det ikke det.

Men racefestet foran er litt spinkelt, så her kan det etterhvert komme litt snø mellom fellen og skien.

Jeg har alltid Mohairkortfeller i lommen som backup i tilfelle det skulle gå gale (har enda ikke skjedd). For de er veldig fin på tilbaketuren hvor det ofte er litt av og på med feller. Kortfellene klarer jeg nemlig å ta av og på uten å ta av skiene :) VELDIG praktisk i den type terreng!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også 100mm brede feller til skiene, da dekker de midten og har samme bredde i hele skiens lengde. Gliden blir visstnok ganske bra, men jeg er selv usikker på om kantgrepet blir godt nok på hardt føre 🤔

————————


Eller hva tenker dere om å bare kappe fellen jeg allerede har i bakkant, ca 25 cm fra tuppen, og lage avsmalninng mot slutten?

Da får jeg redusert vekten (selv om den ikke blir i nærheten av ny fell), jeg får vekk friksjonen av låsen på bakfestet og stroppen, og eksponerer litt mer skisåle. Jeg kan ha en liten skiskrape eller noe i lommen for å «pille» av fellen i bakkant siden den ikke har elastisk tuppfeste.

Limen på G3 fellene er ikke fullt så god som på pomoca-fellene mine, så jeg føler meg ikke 100% trygg på at de sitter godt nok uten bakfeste, men jeg TROR det skal gå greit. 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.