Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til liggeunderlag


Brennern

Anbefalte innlegg

Skal på 1 ukes vintertur på Hardangervidda i telt. Sovekomfort / liggeunderlag vil bli høyt vektlagt for best mulig søvn. 

Har en bedding hvor jeg har følgende rekkefølge fra bunn:

- bamseunderlag

- Mammut kompakt plus 3 sesongs oppblåsbart 7,5cm tykkelse

- reinskinn

- sovepose

Vil det oppblåsbare bli for kaldt, er vel lufta inni her som blir kjølig? Dette er med for komforten sin del og håper reinskinnet øverst kan eliminere den kalde luften. 

Innspill...? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye underlagene isolerer deg måles i R-verdi, og du kan sånn omtrentlig legge sammen R-verdi av flere liggeunderlag med addisjon.

r-vaerdi.jpg.fdba092a34232da47fc44dd1a54789f1.jpg

Bamse har, om jeg husker rett, R-verdu på 3.5 som tilsier at der burde holde til et sted rundt 6-7 kuldegrader. Jeg har ikke frosset med kun Bamse i -10. Bamse varmer godt. Mammut Kompakt Plus er oppgitt til R-verdi 3, 1. Da har du tilsammen 7,6, som burde holde til 30 blå.

Bamse + reinskinn er en kombinasjon jeg liker under åpen himmel eller ved bål på vinteren, og det tåler lett en del minus. Bare testet til -23, men tåler tok mer. Oppblåsbart gir nok noe mykere å ligge på, men jeg hadde tatt bamse + reinskinn om plass ikke var problem. Om du ikke har plass tar du bamse og kompakt. Begge kombinasjonene bør holde varmemessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.