Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor blir det av turrapportene.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for godt innlegg som jeg støtter 100%. 
Det er nok ikke bare her hos oss dette er fremtredende. 
De fleste poster kanskje på Facebook eller på egen blogg eller med kun et bilde på Insta.

Gode turrapporter blir fortsatt lest. Vi diskuterte dette nå sist helg også, og jeg har ikke fasit. Det er en kjensgjerning at mange er opptatt av utstyr, og når det kommer til bruken av det så deler de det i andre fora. 

Når det gjelder krangel så tror jeg at vi får være glade for at vi slipper det. Jeg har vært rimelig skremt over enkelte fora og kommentarfelt ellers, og det at vi ikke har tillatt persjondiskusjon og hatt en seriøs og voksen tone ellers har gjort at forumet fortsatt er ganske OK for meningsutveksling ellers. 
 

Selv om utstyrsdiskusjoner er kjedelige skal man ikke undervurdere verdien av dem, for det kommer stadig nye produkt og tips som man kan lære av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Selv om utstyrsdiskusjoner er kjedelige(..)» 

Nei. Det er jo det som er gøy! Synes jeg.  Kanskje ikke du.  Og gøy at vi liker ulike temaer eller hva?  Jeg kan lese telt-tråder i timesvis, men er 0 interessert i andres nærturer. 

Endret av SnorreL
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet da det ikke er noen respons eller interesse og spore. Vet det er flere med meg som er av samme oppfatning. 
Ingen grunn til å bruke tid på å skrive når  man ikke får noen respons. Det virker til å måtte være novellekvalitet på skriveriene og foto av første klasse for at det skal engasjere.
Avhekting av innertelt i Hilleberg Unna fenger mer og det er jo en ærlig sak det. Flertallet av aktive medlemmer bestemmer hva som er interessant 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Personlig føler jeg det kanskje ikke er rom for andre ting enn å gå rundt på Hardangervidda eller sitte under ei furu. Fjell er liksom ikke like godtatt. Kanskje dere som har vært her en stund fortsatt er litt allergisk mot Jotunheimen? 😂 Men jeg setter veldig stor pris på «Hvor har du...»-tråden. Korte presise innlegg med noen få bilder.  Knallfint. Og en fin motivator. Planen min var i hvert fall å bruke den litt mer i år men har falt litt av lasset her. 
 

btw mine favoritter er de trådene der det sklir helt vekk fra tema og folk har det gøy og fjaser i vei 😂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett @tklami sin fine turrapport fra en 2ukers tur på Hardangervidda fant jeg ut at jeg og ville legge ut en liten rapport fra min aller første tur til Hardangervidda i fjor sommer, men siden jeg er mer glad i bilder enn tekst, og da hadde nesten 40 bilder på 50-60mb så ble ikke forumet særlig glad når jeg prøvde å legge de inn.. Selv etter å ha prøvd å få Lightroom til å lagre bildene i enda mindre størrelse og dårligst kvalitet som jeg selv er villig til å akseptere ville fortsatt ikke forumet være venn med antall megabyte jeg hadde. Så da ga jeg opp..

Jeg har en gammel blogg liggende, kan være jeg får vekke den til live igjen og legge ut bildene der, og heller linke derifra...

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gittiamo skrev:

btw mine favoritter er de trådene der det sklir helt vekk fra tema og folk har det gøy og fjaser i vei 😂 

Helt enig. Veldig artig når det blir litt friske diskusjoner og ting sklir ut litt, men den tid ser ut til å være forbi på fjellforum. 

Forumdøden har vært reell i mange år, men fjellforum har bestått omtrent uendret gjennom både Facebook, Instagram og andre sosiale mediers inntreden, men vi ser nok en endring i hvordan folk bruker forumet. Deling av opplevelser gjøres i andre medier mens mer konkrete diskusjoner om utstyr og turmål fortsatt er egnet i forum form🧐😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gittiamo skrev:

btw mine favoritter er de trådene der det sklir helt vekk fra tema og folk har det gøy og fjaser i vei 😂 

Avsporinger om alt annet enn emnet kan gjøre at folk som søker etter info om akkurat dette temaet ikke melder seg inn eller deltar i forumet. Det vet jeg selv. Om jeg søker etter ett eller annet problem og kommer inn i et emne der folk snakker om noe helt annet er demotiverende og det viser mangel på oppfølging av de som driver forumet. Derfor burde vi hatt enda strengere praksis med å splitte ut avsporingene til egne emner. Det er ofte avsporingene som er spennende å diskutere.

I gjennom årene har vi gjort noe rett og noe galt.

Den ene tingen vi gjorde feil var å tillate at alle primusdiskusjonene (Primushjelpetråd) ble lagt i ett emne. Dette ble helt uhåndterlig, og alle forsøk på å splitte opp denne monstertråden til egne emner ble gitt opp. Vi kunne vært mye større på Primus og varme enn vi er i dag, og dette med å benytte Tags eller merkelapper kunne gjort det lett å systematisere dette innholdet bedre. Gjerne egne underforum for hvert merke.

Jeg har fått tilbakemeldinger fra flere på at dette med Lettpakking burde fått en mye større plass på forumet. Desverre ble dette med lettpakking et skjellsord en periode, og mange som drev med det fant andre arenaer. Noen mente de nesten ble direkte mobbet på grunn av lettpakkingen sin, og valgte å ikke delta på grunn av dette, noe som jeg syns er synd.

I begge disse tilfellene burde vi klart å funnet metoder slik at de som har eierskap til problemstillingene kunne styrt dette selv.

En ting som vi diskuterte i helgen - og som jeg lar henge litt i luften er om alle de som kjøper alt dette utstyret i utstyrsdiskusjonene faktisk er på tur og bruker det og sliter det ut. Det er jo noe vi burde fronte mer.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjell Iver skrev:

En ting som vi diskuterte i helgen - og som jeg lar henge litt i luften er om alle de som kjøper alt dette utstyret i utstyrsdiskusjonene faktisk er på tur og bruker det og sliter det ut. Det er jo noe vi burde fronte mer.

Jeg våget ikke å stille det spørsmålet....

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SnorreL skrev:

Og REJOHN hvorfor våget du ikke stille  det spørsmålet? 

to mulige årsaker

1      Det kunne jo provosere en og annen......

2      Det kan jo være at jeg ikke egentlig hadde godt av å vite akkurat svaret på det spørsmålet. (Jeg er på tur noen ganger i uka, og Bestyrerinnen trenger ikke å få greie på                hvor mye andre er på tur.)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ingen planer om å rapportere frå turane mine.

I mange år, hadde eg ei heimeside med masse turrapportar med meir frå fjellområdet i hjartet mitt. Men etter kvart har eg sett kva merksemd enkelte område har fått, og kva dette har gjort med trafikken, og den påfølgande slitasjen og forsøplinga. Eg har derfor valgt å ikkje gjera meir marknadsføring av området eg er glad i. Heimesida mi er forlengst fjerna frå nettet, og det som eg ein gong hadde tenkt lage ei bok av, er skrinlagt for godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skal bare... skrev:

I mange år, hadde eg ei heimeside med masse turrapportar med meir frå fjellområdet i hjartet mitt. Men etter kvart har eg sett kva merksemd enkelte område har fått, og kva dette har gjort med trafikken, og den påfølgande slitasjen og forsøplinga.

Dette har jeg også tenkt på. Men etter i 20 år, å ha prøvd å få folk til å besøke Blåfjellenden i påsken - uten særlig økning i besøket, og jeg kan også konstatere at stien rundt Lifjellet ikke blir spesielt mye mer brukt, selv om jeg omtaler turen diverse ganger i løpet av året, så tror jeg din frykt for å øke slitasje og forsøpling, ikke er spesielt sansynlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SnorreL skrev:

Forøvrig må vi slite det ut eller holder det å bruke det en stund og selge videre på feks Finn? 

Videresalg er vel bra det men hvorfor kjøpte man det i utgangspunktet? 

Nå er det ikke dette emnet handler om direkte, men jeg må si jeg synes det er merkelig f.eks. at folk spør om råd og tips om turer, som de så får en masse av her, og så får vi ikke mer info etterpå hvordan det gikk på turen. Kanskje selv om vi etterspør dette.  Noen skriver til slutt - "si noen ord om hvordan du hadde det på turen etterpå", men det blir stille.

På samme måte syns jeg det er merkelig at folk legger ut detaljer om småtteri på utstyrsfronten og bruker en masse energi på å diskutere det, men aldri deler noe fra turer de har benyttet det samme utstyret. Det henger på en måte ikke på greip. Man deler villig vekk en masse god informasjon og diskusjoner om utstyr, men aldri fra når man bruker det. Men det er kanskje en naturlig forklaring som vi har vært inne på tidligere. Uansett blir turrapporter her på fjellforum lest, og de er av de mest leste emnene vi har.

Utstyret betyr utrolig lite for å få en bra tur egentlig, men det er selvsagt viktig at det blir diskusjoner rundt det, men gjerne noe annet også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom utstyrdiskusjonane tar så stor plass på forumet, tiltrekker det også folk som likar å diskutere utstyr, og då vert det diskusjonar om detaljar på utstyret.

Då forumet handla om toppar over 2000m i Jotunheimen, tiltrakk det seg også folk som var interessert i toppar over 2000m i Jotunheimen.

Eg har ikkje forstått dette med attendemelding på turrapportar. Det hender eg les ein turrapport dersom det er frå område eg er kjent, men eg har aldri følt behov for å kommentere dei. Eg har nok erfaring frå ulike forum, til at eg ikkje kommenterer etter eige hjarte, dersom det ikkje er ettertrykkeleg bedt om slike kommentarar. Og eintydig skrytande kommentarar, har eg ingen sans for, med mindre rapporten er ekstremt god. Så dersom det er attendemelding på rapportane som er motivasjonen for å skrive, så bør det koma fram på ein annan måte. Når Kjell Iver skriv at turrapportane er det som vert lest mest her på forumet, så burde dette koma betre fram, nettopp som attendemelding til forfattaren. Veldig mange av dei som les desse rapportane, er truleg av personar som ikkje har brukar på forumet, og då er terskelen for å gje attendemelding enno større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REJOHN skrev:

Dette har jeg også tenkt på. Men etter i 20 år, å ha prøvd å få folk til å besøke Blåfjellenden i påsken - uten særlig økning i besøket, og jeg kan også konstatere at stien rundt Lifjellet ikke blir spesielt mye mer brukt, selv om jeg omtaler turen diverse ganger i løpet av året, så tror jeg din frykt for å øke slitasje og forsøpling, ikke er spesielt sansynlig.

Det er basert på kva eg sjølv har sett, så beslutninga mi er velbegrunna. Eg trur ikkje mi påvirkning aleine, raserer fjellet, men nå ballen fyrst har byrja å rulle, er det det for seint å gjera noko.

For snart 10 år sidan, var eg med å bevilge peng til ein, heilt nødvendig, restaurering av ein stig for å stoppe erosjon. Det som ikkje vart tatt hensyn til den gongen, var oppmerksomheita denne steinlegginga førte til. Trafikken har over tidobla seg i åra etter, med alle dei ulempene det har ført med seg, både landskapsmessig og for dyrelivet. Dette er riktignok ein stig som aldri var nevnt på heimesida mi, så eg skal ta del delen av skulda for utviklinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver Finnes det en måte å vise innholdstreff/søketreff/antall ganger lest på den enkelte tur-rapport? 

Hvis jeg som forfatter av turrapport får en indikasjon på hvor mye rapporten er lest/sett, så kan det være motiverende nok for de som trenger den type tilbakemelding for å skrive mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver burde muligens skille dette ut som en egen tråd...

16 minutter siden, Skal bare... skrev:

Det er basert på kva eg sjølv har sett, så beslutninga mi er velbegrunna. Eg trur ikkje mi påvirkning aleine, raserer fjellet, men nå ballen fyrst har byrja å rulle, er det det for seint å gjera noko.

For snart 10 år sidan, var eg med å bevilge peng til ein, heilt nødvendig, restaurering av ein stig for å stoppe erosjon. Det som ikkje vart tatt hensyn til den gongen, var oppmerksomheita denne steinlegginga førte til. Trafikken har over tidobla seg i åra etter, med alle dei ulempene det har ført med seg, både landskapsmessig og for dyrelivet. Dette er riktignok ein stig som aldri var nevnt på heimesida mi, så eg skal ta del delen av skulda for utviklinga.

Dette er noe jeg har fundert på en god stund. Hva med slitasjen? Hva med naturen?

For egen del er jeg kommet til at slitasje er av det gode.

For det første betyr det at flere kommer seg ut, og flere får oppleve naturen, som jeg personlig har mye glede av.

Egen erfaring tilsier også at selv en godt opptråkket sti gror fort igjen. som gunneierene i mitt område sier det : hadde det ikke vært for "turistene" så hadde stiene grodd igjen.

Som nok et argument, så synes jeg ikke det er riktig å "hindre" andre i å ta ut, mens jeg selv fortsetter seom før. Det  blir med andre ord et spørsmål om naturen er til for menneskene eller om vi skal holde oss vekk.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ost skrev:

@Kjell Iver Finnes det en måte å vise innholdstreff/søketreff/antall ganger lest på den enkelte tur-rapport? 

Hvis jeg som forfatter av turrapport får en indikasjon på hvor mye rapporten er lest/sett, så kan det være motiverende nok for de som trenger den type tilbakemelding for å skrive mer.

Det ligger på forsiden på hvert forum.  Man kan filtrere på egne innlegg osv. For egen del må jeg si det er litt snedig å se hvor mye enkelte rapporter er lest. Kvigtinden turen min i 2008 er lest nesten 10 000 ganger . Symptomatisk starter jeg innlegget med å skrive at jeg skal bli flinkere til å skrive rapporter  - det er 11 år siden. 

image.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det ligger på forsiden på hvert forum.  Man kan filtrere på egne innlegg osv. For egen del må jeg si det er litt snedig å se hvor mye enkelte rapporter er lest. Kvigtinden turen min i 2008 er lest nesten 10 000 ganger . Symptomatisk starter jeg innlegget med å skrive at jeg skal bli flinkere til å skrive rapporter  - det er 11 år siden. 

image.png

Kan du forklare det med teskje? Hva er "Hvert forum"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REJOHN skrev:

@Kjell Iver burde muligens skille dette ut som en egen tråd...

Dette er noe jeg har fundert på en god stund. Hva med slitasjen? Hva med naturen?

For egen del er jeg kommet til at slitasje er av det gode.

For det første betyr det at flere kommer seg ut, og flere får oppleve naturen, som jeg personlig har mye glede av.

Egen erfaring tilsier også at selv en godt opptråkket sti gror fort igjen. som gunneierene i mitt område sier det : hadde det ikke vært for "turistene" så hadde stiene grodd igjen.

Som nok et argument, så synes jeg ikke det er riktig å "hindre" andre i å ta ut, mens jeg selv fortsetter seom før. Det  blir med andre ord et spørsmål om naturen er til for menneskene eller om vi skal holde oss vekk.

Eg er på ingen måte ute etter å hindre folk i å koma seg ut.

Slitasje er uproblematisk inntill eit visst punkt. Når vatnet byrjar å renne i stigen, vert det bare att stein. Og dei som går etter stigen, byrjar å gå på sida av stigen som bare blir breiare og breiare. Det er ikkje av det gode, og ein slik stig gror ikkje raskt att sjølv om ingen brukar han meir.

Når det vert laga nasjonalpark for å sikre leveområde til rein, men sjølve nasjonalparkstatusen gjer at det vert så mykje meir trafikk, at rein trekker vekk, er det ikkje av det gode.

Dette er ting eg har vore vitne til sjølv, og derfor er eg veldig restriktiv med å kringkaste for mykje reklame for sårbare naturområde eg er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg skrive turrapport så hadde det vært naturlig for meg å ha med noe så dumt som bilder. Siden jeg er kronisk dårlig på å ta bilder på  langtur blitt, så blir det heller lite rapporter å skrive om. Fjorårets tur på hardangervidda resulterte i et enkelt bilde av bikkja inni teltet og resten av turen lå mobilen i sekken avslått pga batteriangst. Mulig det blir kamera på meg til sommeren, da dette er noe jeg har ønsket å gjøre noe med, men enn så lenge så blir de lengre turene mellom meg og Koda. De korte kan jeg nok bli flinkere til å dokumentere også her, da jeg vet flere søker turer i mitt nærområde. Heldigvis så har @Elisabethsk tatt seg av å dele turer fra vår region til nå. 😊 

Ringsakerfjellet har mer å by på enn smale ski. Sammen med Øyer og Stor-Elvdal har vi flotte turmuligheter. Lover bedring når fiskesesongen starter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utingen som er på dette forumet er like knappen til hvert innlegg! Dette gjør alt folk i latskap trykker like i stede for å kommentere eller dele noen ord om hva de liker eller ikke liker med innlegget. 

Forum har vært dalende i mange år, facebook, insta og andre plattformer har tatt over, de gamle blir eldre og de yngre finner nye måter, apper eller platformer å formidle sitt innhold på. 

Personlig er jeg veldig glad i å lese tur-rapporter og se filmer fra folk i marka. Men jeg er også kresen på innhold. legg litt sjel i det. to, tre snapshot fra mobilen av en utsikt uten fokus gir ingen mening.

Det snakkes om at vi ikke skal hindre folk fra å poste å heller oppfordre. Det er jeg enig i, men ikke for en hver pris. snapchat og facebook har ingen ting på et forum å gjøre, mener jeg. Selfier, snapshot og på rømmen bilder uten noe annet en stedsinformasjon kan du forbeholde dine "venner" på facebook. Å la heller forum være en arene hvor man legger litt mer sjel og tyngde i eventyrene man deler. Kvalitet framfor kvantitet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.