Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposenerding for hundrende gang


Anbefalte innlegg

Jeg er i USA dette halvåret og har vurdert å kjøpe inn litt utstyr når jeg nå er her og har muligheten. Sånn for å toppe nerdingen og gjøre ekstra bra research før innkjøp, tenkte jeg å høre med denne supergjengen her inne. 

Det er et par ting jeg har bruk for, det ene er en ny sovepose. Den vinterposen jeg har, som opprinnelig går ned til -29 har etter 120 netter mistet litt av varmen. Den er fortsatt en varm og fin pose, men jeg trenger en pose jeg kan bruke mellom -10 og -25, så kan gamleposen bli nedgradert til litt varmere forhold. Det jeg tenkte å bytte den ut med var denne: 

https://www.rei.com/product/145258/nemo-sonic-down-20-sleeping-bag

Tenker den bør holde til det norske høyfjellet, eller hva tenker dere? Trenger en pose med stretch rundt knærne, så jeg har litt lite å velge i. 

Det kan også hende jeg bare kan bruke min gamle pose sammen med tresesongersposen min (som i praksis er så kald at den kun kan brukes om sommeren). Litt usikker på hva som er best her. Tenke iallfall at om det skal investeres så er det nå det skal skje, siden disse posene koster en herregård i Norge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt skeptisk til de to glidelåsene på midten. Vil tro dette kan gi kuldebroer, spesielt etter litt bruk, men dette blir jo bare synsing 🙄

Hvis du har vært fornøyd med den forrige, hvorfor ikke kjøpe den på nytt?

Selv liker jeg Marmot og Mountain Hardwear godt, men usikker på det med stretch rundt knærne. Jeg har en en Deuter pose med stretch i hele posen, men tror ikke de produserer denne lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anders_G skrev:

Jeg er litt skeptisk til de to glidelåsene på midten. Vil tro dette kan gi kuldebroer, spesielt etter litt bruk, men dette blir jo bare synsing 🙄

Hvis du har vært fornøyd med den forrige, hvorfor ikke kjøpe den på nytt?

Selv liker jeg Marmot og Mountain Hardwear godt, men usikker på det med stretch rundt knærne. Jeg har en en Deuter pose med stretch i hele posen, men tror ikke de produserer denne lengre. 

Kuldebroer? Tror du det? 

Jeg tenkte det kunne vært ok å teste noe nytt, synes hettedesignet ser litt bedre ut også er det jo en sånn feature der du kan ta ut armene på siden. Ser for meg at kaffe i posen blir enda gøyere med det :D

Jeg tror deuter produserer de fortsatt, men de lager ikke veldig varme poser såvidt jeg husker (men nå er det en stund siden jeg sjekket da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Kuldebroer? Tror du det? 

Ja kanskje? Legger merke til at det ofte blir kaldt ved glidelåsene på mine vinterposer i alle fall. 

Satt og hørte på tur og Tøys Podcasten på toget hjem fra jobb i går og Børge Ousland sverger til poser uten glidelås. Dette blir jo i den ekstreme enden av spekteret 🥶

Som du sier ser det jo digg ut å kunne strekke armene ut av posen også da! Mener å huske at Helsport har en ekstrempose med glidelåser for armene, men har ikke hørt eller lest noe særlig om denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders_G skrev:

Ja kanskje? Legger merke til at det ofte blir kaldt ved glidelåsene på mine vinterposer i alle fall. 

Satt og hørte på tur og Tøys Podcasten på toget hjem fra jobb i går og Børge Ousland sverger til poser uten glidelås. Dette blir jo i den ekstreme enden av spekteret 🥶

Som du sier ser det jo digg ut å kunne strekke armene ut av posen også da! Mener å huske at Helsport har en ekstrempose med glidelåser for armene, men har ikke hørt eller lest noe særlig om denne. 

Ah ja, sånn ja. Veldig godt spørsmål, det vil jo være tilfelle i veldig kalde klimaer da, type ekstremposer, men hvis det stjeler varme. Lurer på hvor ille det er på med vanlige vinterturer. Regner med at det blir mellom -15 og -20 der jeg skal ferdes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Ja, men kunne man ikke like gjerne brukt den tresesongersposen da? 

Jo det kan du sikkert. Vet ikke hvor stor 3 sesongsposen din er, men jeg hadde ihvertfall puttet vinterposen inni 3-sesongsposen. Da flytter du kondenseringspunktet ut i den tynnere posen og den tørker også fortere. Et annet viktig aspekt er om du har en dun eller fiberpose som 3 sesongspose. Haliten er i fiber så den holder varmen selv om den er fuktig av kondens. 

Endret av Brian_D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemo er jo en utprøvd soveposeprodusent, og luftingen er elsket av mange. De har en enda mer ekstrem pose med en "snorkel" i kunstfiber slik at kondens fra pusten ikke væter brystpartiet på soveposen.

Jeg pleier å se hva outdoorgearlab skriver. De har ikke testet Sonic -20, men Sonic 0. https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-sleeping-bag-down-cold-weather

Om du virkelig skal ha crème de la crème, og dra nytte av manglende norsk mva så tror jeg western mountaineering er et merke du bør undersøke. De er viden kjent for sine varme, komfortable poser. Antageligvis må du gi 1 eller 2 føtter for en slik pose, men da kan du heldigvis kjøpe en kortere en og spare litt vekt. Kodiak skårer dessuten best i sammenligningen over.

Endret av Prebb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to dunposer.

- Warmpeace 600 med hel glidelås: Denne har èn dunklaff på innsiden. Slapp og dårlig fylt, dunet må fordeles perfekt om den skal fungere greit.

- Cumuls Alaska 1200 med 1/3 dels glidelås: Denne har en klaff på hver side innenfor glidelåsen. Klaffene er velfyllt og tetter meget bra. Minuset er at den er vanskeligere å tørke/lufte enn en med hel glidelås. Men en så god og «struttende» klaff får man ikke kuldebroer, men hvis klaffene hadde vert full lengde må man sikkert passe på å fordele duna godt der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mye å spare på å kjøpe i USA med dollaren slik den er nå. Jeg bodde i California 2017/18 og kjøpte endel utstyr via clearance salg på rei. Sparte ikke mange kronene sammenlignet med salg på fjellsport eller XXL. Sjelden de hadde utstyr inne på North face outlet eller andre outlet I samme gate.

 

Kjøpte denne mest for morro. https://www.climbing247.no/no/friluftsliv/soveposer/exped-deepsleep-system.html?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Exped%2BDeepSleep%2BSystem

Tore

Endret av torese
La ved link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i statene hadde jeg seriøst sett på mulighetene til å fått meg en pose fra spesialistene i WesternMounteneering!

Posene har livstid garanti å det er få poser som har en temprating som stemmer så bra som dems rating av posene, de tar heller litt lite i mistenker jeg.

Legger ved lenke til backcountry Outdoor som gir deg 15% avslag på første kjøp, å da blir ikke soveposene noe særlig dyrer(dog litt) en den du har sett på. WM Lynx med minus 23 i rating havner på 695$ og Puma modellen med 32- minus i ratingvil havne på 760$. Denne koster 15800kr på Oslo spprtslager😉

Hvis du har mulighet så unnd deg en WM pose,dette er poser som varer i 10år,  posene er også lette å selge vidre seinere eventuelt
 

Fikk ikke lagt til lenken til Backcountry Outdoor, men klikk deg inn der å se, er sjelden salg på WM poser så 15% er ikke så ille😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Stenseth skrev:

Er du i statene hadde jeg seriøst sett på mulighetene til å fått meg en pose fra spesialistene i WesternMounteneering!

Posene har livstid garanti å det er få poser som har en temprating som stemmer så bra som dems rating av posene, de tar heller litt lite i mistenker jeg.

Legger ved lenke til backcountry Outdoor som gir deg 15% avslag på første kjøp, å da blir ikke soveposene noe særlig dyrer(dog litt) en den du har sett på. WM Lynx med minus 23 i rating havner på 695$ og Puma modellen med 32- minus i ratingvil havne på 760$. Denne koster 15800kr på Oslo spprtslager😉

Hvis du har mulighet så unnd deg en WM pose,dette er poser som varer i 10år,  posene er også lette å selge vidre seinere eventuelt
 

Fikk ikke lagt til lenken til Backcountry Outdoor, men klikk deg inn der å se, er sjelden salg på WM poser så 15% er ikke så ille😎

UH ja, venninna mi har en sånn VM pose til 12 frognerlaken (kjøpt i Norge) og den er intet mindre enn magisk. Må nok sjekke de ut, det eneste jeg lurer på er om jeg får klaus siden jeg foretrekker stretchposer. Får stikke bort på Rei og sjekke (har en Rei butikk i nabolaget, hvilket er m.a.g.i.s.k for en nerd som har gått og geeket seg igjennom telt og soveposelageret deres mange ganger😅). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk innom Rei på veien hjem i dag (det er veldig rart hvordan den hjemveien nesten alltid går forbi Rei, sånn helt tilfeldig..) og prata med de om Nemo Sonic posen. Det viser seg at de har 365 dagers åpent kjøp, så jeg kan kjøpe, teste den og levere den tilbake innen ett år og få pengene tilbake om jeg er misfornøyd. Så det er jo helt supert, da kan jeg faktisk teste alt vi har diskutert her og se om posen funker 😎😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Stakk innom Rei på veien hjem i dag (det er veldig rart hvordan den hjemveien nesten alltid går forbi Rei, sånn helt tilfeldig..) og prata med de om Nemo Sonic posen. Det viser seg at de har 365 dagers åpent kjøp, så jeg kan kjøpe, teste den og levere den tilbake innen ett år og få pengene tilbake om jeg er misfornøyd. Så det er jo helt supert, da kan jeg faktisk teste alt vi har diskutert her og se om posen funker 😎😎😎

Nice 👍 blir spennende å høre hva du synes 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fun fact: Kjøpte Nemo Sonic posen for noen uker siden og i mellomtiden har kronen ramlet så mye at jeg faktisk kan levere den tilbake ubrukt og tjene rundt 1000 dask. Hvem skulle tro at en enkel friluftsnerd skulle bli ufrivillig valutaspekulator? 😆

Jeg fikk tak i long modellen, de andre er utsolgt over hele fjøla. Nå vurderer jeg å beholde den, siden den kan doble som vinterpose for mannen sånn at hele gjengen kan dra på tur sammen. Så får jeg leve med at den er litt for lang for meg (20cm) når jeg er på alenetur, hva tror du @Tessatroll er det et dårlig valg? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.