Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til solcellelading


fjellkaren

Anbefalte innlegg

Nå som det er vinter og snø i fjellet og lite sollys, og dertil dårligere ladeforhold for solcellelading av utstyr som trenger strøm (mobil, nettbrett, batterier etc), tenkte jeg på mulige andre lademuligheter. Er det noen som bruker andre ladere enn solcellelading og powerbank?

Tenkte kanskje det kunne finnes en slag dynamoløsning som kan festes på pulken med en slags mekanisme/dynamo som lader batterier mens en går? Som f.ex et hjul som roterer bak pulken med dynamo påmontert.

Eller kanskje et slags vindmøllesystem som kan monteres på pulken (det blåser ofte på fjellet)?

Noen som har kjennskap til slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Anders G, takk for tips. Fin episode med Børge, selv om det blir litt overkill for meg. Men han klarte seg i 3 mnd på tur med bare batterier. 

@Marius Engelsen, blir nok ikke lengre enn ukesturer med pulk, uten mellomlading.

Tror ut fra dette at det holder med en powerbank eller 3. Trenger da en powerbank som kan lade iPhone kanskje daglig, AA (2700mAh) batteri for GPS annenhver dag, og kamerabatteri  (1800mAh) hver 3 dag. Men kamerabatteriet er på 7.4V, litt upraktisk for de fleste powerbank har vel kun USB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fjellkaren skrev:

fleste powerbank har vel kun USB.

Det finnes alternativer, men vekta går vel gjerne noe opp. Jeg vil tro at enkelte av de powerbankene som også kan brukes som booster til bilbatteri vil funke. Sjekk for eksempel:

https://www.felleskjopet.no/maskin-og-redskap/maskinrekvisita/tilbehoer-og-rekvisita/startbatterier-og-ladere/tilbehoer/booster-12000-mah-34850165

https://www.komplett.no/product/1146448/mobiler-klokker/tilbehoer-til-mobiltelefoner/powerbank/4smarts-jumpstarter-ignition-sortroed

Eller noe i ala den @Terka linker til.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Larix, har faktisk jump-starteren du linker til, men forrige modell. Ikke så fornøyd, den kan kun lade iPh7 ca 1,5 ganger, den mister effekt bare få dager etter at den er fulladet, klarer ikke lade iPh mer enn 80%. Sente butikken en email og de sa den er ment å lades opp og brukes umiddelbart til å jump-starte en bil etc. Den er ikke primært lagd som powerbank for smålading av småbatterier, men til å gi mye strøm i kort tidsrom slik at bilen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 12.04, fjellkaren skrev:

lite sollys, og dertil dårligere ladeforhold for solcellelading av utstyr som trenger strøm

Da har man kanskje for lite solcellepanel? Hva har du nå?

Løsningen kan jo da være større panel, som vil lade bedre under dårligere forhold og dager med lite dagslys.
Men en batteribank eller lign er jo uansett smart i tillegg. Bruker både solcelle(21w) og 20.000mah batteribank selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjellkaren skrev:

...

Da har du mer erfaring med dem enn jeg har. Jeg har den fra Fk, men har brukt den fint lite. Både som jump-starter og som powerbank. Ble kjøpt utelukkende fordi det er en utgang som går rett på laderen til jaktradioen. Men behovet for å lade har vært forsvinnende lite. Når jeg har to batterier, holder det over ei uke uten lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.