Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirplasser? Padletur fra Ålesund til Bergen mai 2020.


Anbefalte innlegg

Da er billettene bestilt!

Vi tar Hurtigruten fra Bergen til Ålesund i slutten av Mai, og skal padle hjem til Bergen! :D Det blir en skikkelig ekspedisjon, ihvertfall etter min målestokk! Vi har bestilt medvind hele turen.

I forbindelse med planleggingen lurer jeg på om noen vet om leirplasser, hytter, campingplasser, åpne fyrtårn eller andre overnattingsmuligheter underveis. Vi tenker å bruke telt, men vi tar gjerne å tørker opp i hytter underveis også. Foreløbig har vi kun ett planlagt stopp på veien, og det er Kinn Bryggeri i Florø. Noen tips til overnattingssteder? Jeg tenker å markere alle gode leirplasser av på kartet, så ser vi hvor vi stopper.

Når det gjelder å padle rundt Stad er dette svært væravhengig. Vi har med sammenleggbare traller, og tar vikingenes vei over Dragseidet hvis været ikke tillater padling rundt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei god venninne som padla frå Ålesund til Askvoll (trur det var Askvoll) i fjor sommar. Og gode venner som har langt fleire epadledøger enn meg og som har hovudtilhald kring Stadten og i farvatna mellom Ålesund og sør om Stadt.

Skal spørje dei og evt sende deg ein pm om eg får nokre gode svar.

Sjølv har eg campa med telt I Hellandsvåg på Sandsøy og på Haugsholmen. Grasøyane alt etter fredningstid eller ei. 

Runde Fyr er DNT - disponert og verdt eit besøk. 

På austenden av Riste er det fint og fint å lande. 

Sjå også på Kråkøy fyr.

Når ein kjem så langt sør som Bremangerlandet er det mykje idyll å finne. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak i forhold til sånne lange padleturer er å få kartlagt de områdene hvor det er lengre strekk der det ikke er mulig å gå i land. Å få dette inn på kart sammen med gode leirplasser/overnattingssteder er verdifullt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

En annen sak i forhold til sånne lange padleturer er å få kartlagt de områdene hvor det er lengre strekk der det ikke er mulig å gå i land. Å få dette inn på kart sammen med gode leirplasser/overnattingssteder er verdifullt.

Ja, det er sant! Skatesundet er ett slikt område, men jeg TROR ikke det er så mange flere områder hvor det er vanskelig å gå i land. Men mangel på egnete teltplasser kan det nok være store deler av området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kart. Jeg tenkte å skrive ut A3 kart på laserprinter på jobben. Da bli blekket vannfast, men papiret er vanlig.

Det må vel være en grei løsning i vanntett kartmappe? GPS og mobiler som backup.

Ser vannfaste kystkart (A3 perm med plastkart) og tyvek-kart kan bli ganske dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha veldig mange kart er det jo en ide å laminere dem. 500 kr for A3 lamineringsmaskin (hvis ikke jobben har) og 300 for 100 A3 lommer. (Første googletreff, Clas Ohloson)

Jeg har god erfaring med A4-kart laminert og brettet. De går akkurat ned i lårlommen på turbuksen. I kajakk kan det nok være greit med A3. (A4 lamineringsmaskin er en god del billigere.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminering var ikke akkurat billig det heller, og engangs, så jeg gikk for aloksak i A3 format. Har svært god erfaring med aloksak til mobil og a4 kart fra før. 

De kom i 2 pakninger, og er blank på begge sider, så da kan jeg ha 4 kartblad klar uten å pakke om kartene 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.