Gå til innhold
  • Bli medlem

Din favorittprofil på TV - Friluftsliv


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Om jeg skulle gått ut og anbefalt folk om å styre unna enkelte Insta konto så ville jeg i hvert fall hatt en jævli mye bedre en selv gitt !

Ang. det TS spør om så liker jeg det Rune Gjeldnes har kommet med :)
Flirer godt i skjegget i klippa der han og Skog trener før kanoturen.
Han har samme stilen som Børge Ousland så der er det sjeldent noe stress. (Muligens ikke rart mtp de har samme utdannelse) 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
35 minutter siden, tubbs skrev:

Om jeg skulle gått ut og anbefalt folk om å styre unna enkelte Insta konto så ville jeg i hvert fall hatt en jævli mye bedre en selv gitt !

Ang. det TS spør om så liker jeg det Rune Gjeldnes har kommet med :)
Flirer godt i skjegget i klippa der han og Skog trener før kanoturen.
Han har samme stilen som Børge Ousland så der er det sjeldent noe stress. (Muligens ikke rart mtp de har samme utdannelse) 

Regner med du sikter til at jeg "kritiserte" enkelte instakontoer?  Det er vel lov å ha en mening selv om jeg selv ikke har noe behov for å publisere pene bilder av campen min med "riktig" og siste skrik i utstyr. 

Fine bilder, pent utstyr,....og inspirerer sikkert yngre mennesker, men jeg tviler på om de kunne ha bidratt til et villmarksprogram etter min smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, SiriTyb skrev:

Regner med du sikter til at jeg "kritiserte" enkelte instakontoer?  Det er vel lov å ha en mening selv om jeg selv ikke har noe behov for å publisere pene bilder av campen min med "riktig" og siste skrik i utstyr. 

Fine bilder, pent utstyr,....og inspirerer sikkert yngre mennesker, men jeg tviler på om de kunne ha bidratt til et villmarksprogram etter min smak. :)

Jeg selv hadde dødd om jeg måtte se en hel dag på fiskefilmer eller at en gubbe fyra opp et bål. Jeg hadde antagelig løpt rett i veggen etter en halvtime. Men jeg kan fint si at jeg liker Lars og Lars (eller hva de het) fordi de er fine fyrer, selv om vi ikke deler samme interesser. 

Det er også mange ganger jeg ikke er enig  i «de yngre influenserne» men jeg er veldig for at vi beveger oss og endrer oss og at det er plass til mange og at mangfold faktisk er jævli kult 😎 og det er faktisk verdt å kikke litt forbi egne interesser for litt ny vinkling på saker og ting. Jeg har fått sansen for mange av dagens yngre og det er også mange unge jenter/damer der ute som virkelig utfordrer seg selv og som jeg beundrer for det de gjør og det de står for 💪🏻 
 

btw - selv foretrekker jeg folk som pusher litt. Som leker mye og har en god energi. Og så foretrekker jeg alt som er bratt. Ikke flatt. Så her går det mest i YouTube. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriTyb skrev:

Regner med du sikter til at jeg "kritiserte" enkelte instakontoer?  Det er vel lov å ha en mening selv om jeg selv ikke har noe behov for å publisere pene bilder av campen min med "riktig" og siste skrik i utstyr. 

Ja, for etter min mening så er det feil tråd å ta det opp i samt at mange tenker vel på hvilken butikk og person(er) du anbefaler folk om å styre unna.
Selv om ikke du liker personen(e)/innholdet på de Instane så betyr vel ikke det at alle bør styre unna?
Jeg følger ikke mange på Insta men jeg går da ikke ut og ber folk om å styre unna de jeg ikke liker eller mener at ikke har samme verdiene som jeg selv har !  
Det har da jeg virkelig ikke noe med?
 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiriTyb skrev:

Har prøvd å se på amerikanske villmarksserier...men det er jo så ufattelig mye "drama" av noe som Monsen ikke hadde lettet et øyelokk for i sine serier...... alone Is feks. Sklir på en stein på stranda....masse klipp fra alle vinkler, drama, banning, kamera velter, cliffhanger.... og så reklamepause. 😃

Godt å se at det er andre og som har fått nok av det der.. 
Men du glemte å få med at vi må se ALT en gang til etter reklamepausen :D🤣

Blir irritert bare jeg hører om serier som "Ødemarkens menn", og de andre om tømmerhuggere, gullgravere, iceroad truckers og lign serier, der alt de gjør kan være det mest fatale de noen sinne har gjort. Og enda mer irritert blir jeg når de legger sååå mye vekt på at alt er så farlig, men å legge fekd ut på 10 mils snøscootertur med en utslitt scooter fra 70-tallet som så vidt starter når det er 20 kuldegrader, og er nesten tom for bensin fordi de ikke sjekket tanken før de dro, DET KAN DE!! ...Håpløst -_- 
Heldigvis er disse seriene kanskje bedre egnet for dumme amerikanere som ikke vet bedre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gold rush og Ice Road Truckers sesong 1 er mine guilty pleasures 😅 Du vet. Når du ikke orker å fokusere på noe. Da er det fint å ha.

Gold Rush White Water er det beste hittil. Jakte på gull i bunnen på små fosser i fjellbekker. Jeg liker den jakten. Men man må klare å la være å irritere seg over hvor dramatisk enhver hendelse blir fremstilt, eller at de kan bli rike, bare med noen få spadetak til så, eller at man hele tiden må gjennom alt enda en gang etter reklamepausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt opp allt av abonnement på TV for et par år siden her. Ikke savna det en dag.

Men profiler? Noen som har selvironi og evner å vise glede og mestring, men også by på det å komme for kort/feile, "glimt i øyet", jordnær, og god til å verbalt beskrive sine egne opplevelser av det som skjer ila programmet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forleden dokumenterte en av disse " insta-damene assosiert med en ikke navngitt oslobutikk." på insta at hun dro alene til Blefjell en sen kveld etter jobb og overnattet i hengekøye til dagen etter, fyrte bål, opplevde (for henne) småskumle ting, men kosa seg skikkelig. Ikke en bragd, men jeg syntes det var skikkelig artig og inspirerende. Ti tomler opp herfra! Enda jeg har lite til felles med henne,  er nærmere 50 enn 40, mann og egentlig liker lese og se tøffe ting ala Ousland, Kvernmo eller Monsen.

Min favorittprofil: Lars Monsen og Børge Ousland. Og Kagge. Kagge er kul, både da han var på tur men også hans betraktninger om livet og ymse,  og hans bøker (og klokka hans, men det er for oss klokkenerder). 

Endret av SnorreL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er nevnt; Monsen, Kvernmo, Gamme, Skog, Gjeldnes, etc (i ca den rekkefølgen). 

Men synes 4 til fortjener hederlig omtale: Først og fremst de 2 gutta i serien "Nordfor sola" som overnatta i den senere raserte Kvalvika i Lofoten. Fantastisk energi og holdning. Deretter Maria Grøntjernet. Hun prøver ikke å være barsk eller bedreviter, er bare på tur og forsøker å kose seg. Og til slutt han 16-årige trønderen fra sesong 2 av "Helt alene". Snakker om kompetent og positiv ungdom! Tror ikke nødvendigvis Monsen og Kvernmo var så mye hvassere som 16-åringer. 

EDIT: Nå er det vel ikke alle disse som kan kalles "profiler" så sånn sett er jeg sikkert off topic. Men syntes de fortjente å nevnes likevel :-) 

 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex Gamme har disse kvalitetene, mener jeg. Han er en åpen, morsom og inkluderende friluftskar som får andre til å åpne seg. 

Et innspill til avsporinga; vi søker alle etter noe eget i naturen. Jeg synes det er synd at noen har en tendens til å snakke ned de som finner en litt annen måte å komme nærmere seg selv eller naturen på. 

Jeg synes f.eks at friluftslivet har blitt mer inkluderende med Instagram. "Instadamene" har gjort mye for det nære og for noen, oppnåelige, friluftslivet. Og noen følger drømmer og viser oss glimt fra eventyr de fleste av oss aldri får gjennomført selv. Som regel er det ikke er helt slik jeg ville gjort det, men jeg får ikke et behov for å dømme noen for det ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls Svendsen! Neida. Joda. Neida. Men Cecilie Skog er bra. (Liker Truls Svendsen veldig godt altså, men på tross av to turer med Skog så vil jeg ikke kalle ham en villmarksprofil. Han er vel mer i sitt rette element med Hellstrøm)

Favoritten er imidlertid helt uten tvil Monsen. Ingen over, ingen ved siden. Han er så «til stede» i seriene sine. Autentisk. Der hvor andre lager bra program hvor de viser meg at de kan dra på tur og hvor de drar, så blir jeg med på tur når Monsen er på skjermen. Jeg vet ikke hvorfor, for andre gjør jo tilsynelatende det samme, men jeg tror de er mer selvbevisste enn Monsen. Det virker mer regissert når andre gjør det. Og så liker jeg typen, likanes kar. Og når han forteller noe, så får han det alltid til å høres interessant ut. Han løfter ethvert program, til og med sjakksendingene på NRK. Vel, så lenge han ikke begynner med det der ånde-kjøret sitt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2020 den 11.34, Fjellfilmeren skrev:

Jeg holder på å utvikle en tv-serie for et norsk publikum med fokus på humor, friluftsliv, og det å møte folk langs veien. Men jeg sliter litt med å velge en tv-profil, så kanskje du kan hjelpe meg? Her kommer muligheten til å påvirke ditt eget friluftsprogram!

Hvem er din favoritt i norske frilufts-programmer, og hvorfor liker du ham eller henne? 😃

Men altså, hvorfor kopiere eller bruke profiler som allerede finnes? Til tross for at noen av disse gjentatte ganger leverer gode konsept?

Hva med f.eks profiler som ikke allerede er brukt i tv-sammenheng og som f.eks allerede har en stor følgerskare som ikke nødvendigvis er de som ser slike programmer fra før? En litt ny innfallsvinkel? Ta f.eks "Johanne med soveposen" som både har oppegående og flinke turkompiser og gode refleksjoner om alt fra turlivet til livet ellers i tillegg til god personkunnskap. Det hadde vel vært forfriskende? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Monsen og Kvernmo er ambassadører for de lange turene. Insta-jentene derimot er fantastiske representanter for nærturlivet.  Den engelske friluftsskribenten Alastair Humphreys har fått "æren" for å konseptualisere fenomenet microadventures, små turer på opptil 24 timer i den alltid nærmeste skog for hvermansen. Her til lands har Marius Nergård Pettersen og Mikkel Soya Bølstad tatt dette til seg og vist det frem i både blogg- og bokform.  At Insta-jentene viderefører og i enda større grad alminneliggjør dette er helt topp. At de da på veien gjør dette til levebrød sier bare sitt om dedikasjon og vilje som vi alle kan ta læring av. 

I siste utgave av DNT sin podcast utestemmer er Christine Danke gjest. Hun krediterer nettopp de nevnte jentene som sin største inspirasjon og innflytelse på det å lære seg om friluftsliv og det å komme seg ut. 

Kanskje ligger det noe i svaret til TS der, vi liker ofte best de som starter som turfolk for så å presentere sitt turliv, i motsetning til de som prøver å presentere noe som fremstår som regissert.   

Endret av ost
endret konklusjonen litt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SiriTyb skrev:

Har prøvd å se på amerikanske villmarksserier...men det er jo så ufattelig mye "drama" av noe som Monsen ikke hadde lettet et øyelokk for i sine serier...... alone Is feks. Sklir på en stein på stranda....masse klipp fra alle vinkler, drama, banning, kamera velter, cliffhanger.... og så reklamepause.

Discovery. Selv det å bevege seg i steinete terreng er "livsfarlig" og egnet til å lage "drama". Og så reklame. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hege P. skrev:

Discovery. Selv det å bevege seg i steinete terreng er "livsfarlig" og egnet til å lage "drama". Og så reklame. ;)

kjenner jeg blir irritert bare av å tenke på de seirene xD tenkt at et land som har så masse flott natur  må lage så horribel tv :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hege P. skrev:

Discovery. Selv det å bevege seg i steinete terreng er "livsfarlig" og egnet til å lage "drama". Og så reklame. ;)

Og ett område fullt av kram snø på MINST 10 cm, er arktiske forhold.

Og etter hver reklamepause går de 5 minutter tilbake i programmet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et navn som plutselig slo meg, da jeg har tenkt en del på denne tråden og de fleste godt kjente er nevnt, nemmelig Lars Krempig.
Har alltid hatt sansen for film og fortelling som kommer derifra :)

_____________________
En ting jeg ikke er så glad i når det kommer til programledere er de hyperaktive ADHD-folka der hvilepulsen ligger på 120..
Humor er jo selvsagt greit, men det kan fort blir litt vel mye, slik som "Jar Jar Binks" i Star Wars, eller "
Skids" & "Mudflap" i Transformers-filmene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein friluftsprofil som eg ikkje ser at er nevnt enno, er Stein P. Aasheim. Av nolevende profilar innan denne sjangeren, er han den einaste eg gidd bruke tid på å lesa eller høyre på.

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Og ett område fullt av kram snø på MINST 10 cm, er arktiske forhold.

yr.no er ikkje betre. No er det farevarsel dersom det kjem 5cm snø.

 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det flotte med Monsen og Kvernmo er at de gjør både koseturer og til dels tøffe turer i nordlige deler av Norge og Sverige, som stort sett ligger maks en dags kjøring herfra. Så da får man inspirasjon til "ordentlige" villmarksturer som er oppnåelige for de fleste av oss, uten å måtte bruke minst 3-4 uker på å oppleve villmark. Når jeg ser de små kartutsnittene tenker jeg ofte at "det er jo rett borti her". 

Deler ellers frustrasjonen rundt krisemaksimering på Discovery, har sett bittelitt et par ganger og hadde i grunnen nok med det. 

Som en bisetning kan man jo også føye til Ragnar Torset, som rodde alene til Shetland. Blei ei bra bok av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 16.12, Kristian J. Vabø skrev:

Et navn som plutselig slo meg, da jeg har tenkt en del på denne tråden og de fleste godt kjente er nevnt, nemmelig Lars Krempig.
Har alltid hatt sansen for film og fortelling som kommer derifra :)

_____________________
En ting jeg ikke er så glad i når det kommer til programledere er de hyperaktive ADHD-folka der hvilepulsen ligger på 120..
Humor er jo selvsagt greit, men det kan fort blir litt vel mye, slik som "Jar Jar Binks" i Star Wars, eller "
Skids" & "Mudflap" i Transformers-filmene..

Hvorfor sier du adhd-folka? Har det blitt laget en serie av folk med disse utfordringene? Hvor kan den i så fall sees, for da kan Jeg og min sønn på 7 , som har ADHD ,se på sammen. Han er veldig glad i naturen, og kan bruke lang tid på å lage bål og spikke pinner. 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SiriTyb skrev:

Hvorfor sier du adhd-folka? 

Fordi det finnes tilfeller der programledere er såpass overivrige, hyperaktive og gira at de lar nesten ikke gjester fullføre setninger når de blir stilt spm, eller får lov å fortelle noe ferdig før programlederen skal finne på noe annet. Noen deler av Monsen - minutt for minutt hadde slike tilfeller, men det gjaldt ikke Monsen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian J. Vabø skrev:

Fordi det finnes tilfeller der programledere er såpass overivrige, hyperaktive og gira at de lar nesten ikke gjester fullføre setninger når de blir stilt spm, eller får lov å fortelle noe ferdig før programlederen skal finne på noe annet. Noen deler av Monsen - minutt for minutt hadde slike tilfeller, men det gjaldt ikke Monsen selv.

Herman Flesvig som var medprogramleder på Monsen - minutt for minutt har faktisk ADHD. :-)

Men jeg tror poenget til SiriTyb er at det ikke er så kult for de som faktisk har diagnosen at folk bruker diagnosen i nedsettende betydning. 

Endret av SnorreL
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg og guttungen veldig begeistret for Lars Monsen. Han har en evne til å underholde som er langt forbi en del andre. 
 

Selv er jeg glad i å lage video, nå redigerer ikke Lars filmene sine selv, men han filmer alt! Å dæven for en fortellingsteknikk han har med kamera! Her har vi mye å lære alle sammen! 
 

det å sette opp kamera, gå opp en topp eller renne utfor en bakke, vel viten om at du må tilbake å hente kamera! Nydelig! Slik skaper underholdning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 15.49, SnorreL skrev:

Herman Flesvig som var medprogramleder på Monsen - minutt for minutt har faktisk ADHD. :-)

Men jeg tror poenget til SiriTyb er at det ikke er så kult for de som faktisk har diagnosen at folk bruker diagnosen i nedsettende betydning. 

Korrekt. 

Blir rimelig provosert, og trist,  på vegne av gutten min. 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.