Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei, har noen tips om bra turmat på både korte og lengre turer


Feiten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal prøve å dra på lengre turer iløpet av våren sommeren og høsten men kan veldig lite om hvilken mat som egner seg på tur. 

Hittil har jeg tatt med primært grillpølser og kjeks på tur, men iogmed at jeg skal starte et nytt og sunnere liv vil jeg endre dette til noe bedre mat. Hvilken mat egner seg på helgeturer om sommeren i skogen uten å bli surt og dårlig? 

Jeg drømmer også om en lang tur på en uke eller 14 dager i Femundsmarka men må se an formen min, men vil starte å planlegge både mat og utstyr til turen. 

Håper å få noen gode tips om bra turmat, alt må ikke nødvendigvis være veldig sundt men at det gir bra med energi og ellers tåler å være en stund i varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Jeg er en av de som synes det kan være pes å planlegge og handle inn noe mer enn egg, bacon og en pose real turmat for en enkel natt i marka. Men på turer med litt flere netter så har jeg noen retter jeg sverger til for å gjøre det litt mer spennende enn real.

Du har jo selvfølgelig klassikern fisk med pose-postetmos, hvis du er en fisker. 

Finnes mange gode gryteretter hvor man kan steke opp kjøttet på forhånd, så slipper du å bære på fersk kjøttdeig feks. (Mine favoritter er meksikansk og italiensk fra Toro)

En ordentlig sunn en, men som veier litt: Hakka tomater, linser, kikerter, løk, hva du vil av grønnsaker og hva du vil av krydder - kok opp og ha oppi noen egg. Man kan vel putte oppi noe pølsebiter også hvis man vil. Gjerne noe brød til. Kalles visst Shakshuka, hvis du trenger oppskrift.

Jeg får ikke nok av skogsbacon og egg til frokost, ellers blir det havregrøt med safarikjeks. Og lunsj blir det gjerne polarbrød med smørost og rødvinspølse eller lignende. 

Jeg sparer gjerne real-posene til slutt, siden de er lettest å bære på. Håper jeg hadde noen tips du kan få bruk for! :) Det finnes også masse tips rundt på nettet. Lykke til med langtur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korte turer hvor vekt har lite å si, så er ikke Fjordland dumt. Halv pris av real turmat (som jeg forøvrig kun har spist to ganger siden jeg begynte med overnattingsturer, og begge gangene fikk jeg gratis. Forstår virkelig ikke hvordan folk har råd til å betale 100 kr per turmiddag), bare å koke plastposene i vann. Ellers er jo en real biff stekt med paprika, sopp og løk godsaker.

First Price har en pastagryte som kun trenger vann som koster 10-15 kr. Den har jeg spist mye av. Kan ha oppi løk sopp og bacon/pølser, eller spise som den er. Når jeg satser på fisket har jeg med hurtigris (kan koke plastposen med ris sammen med fisken) og/eller potetmos. Litt chili og løk er topp å steke med fisken. I tillegg til salt og smør får jeg mye glede av en god krydderblanding, som vegeta f.eks. Spekemat er fin erstatning om fisket slår feil.

Til frokost spiser jeg frokostblanding med tørrmelk, havregrøt eller risengrynsgrøt. Sistnevnte kan kjøpe sferdig på 450 g poser for korte turer. Én pose, én frokost. Favoritt på vinterturer hvor jeg driter i vekta. Går ellers å bruke toro hurtiggrøt eller vanlig grøtris og tørrmelk. Ved sistnevnte bør risen få ligge i vann fra kvelden før, det forkorter koketiden mye, men funker dårlig i kulda. Tørrmelk har du oppi tilslutt. Ellers funker alltid brød og knekkebrød, squeezy-syltetøy, brunost og tubeost er gode pålegg som varer lenge i sekken.

Til lunsj blir det sjokolade, kjeks, rosiner og el dorado mellombar. Posenudler er ok hvis man vil ha varm lunsj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på grønnsaker og litt variert næring. Derfor blir det en del real-turmat. Skal jeg ha potemospulver, eller en pastablanding, vil jeg helst supplere med noen grønnsaker.

Havregrøt er bankers.

Grove pannekaker. Tar med røre på thermos, eller tørt i en flaske. Tørt i en flaske kan jeg bare tilsette vann, ett egg, og riste :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett, billig og relativt næringsrikt. 

Koker opp en posesuppe, foreks tomatsuppe. Når denne har blitt ferdig, tilsetter jeg en pose med potetmos. 

Venter i 2 minutt og eter rett ifra kjelen, skyller godt etterpå for og slippe at det setter seg. Blir stappmett og får i meg mye karbohydrater, noe som er det viktigste av energi, proteiner får jeg gjennom selv fanget fisk, evnt beef jerky. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt kjøttdeig er lett å tørke over natten  i steikovn med døra litt på gløtt, ca. 50 grader C.  Mener 300 gram rå kjøttdeig da ble til ca. 80 gram stekt og tørket kjøttdeig. Det kan du ha i en gryterettbasis tilsatt krydder etter smak. Sammen med eggnudler blir det en enkel gryterett som blir minst like god som real turmat, men mye billigere. Jeg koker det først opp og lar det (alt sammen inklusive eggnudlene) ligge og trekke vann i ca. 15-20 minutter før jeg igjen gir det et oppkok. Tørker du grønnsaker kan du ha det også oppi.

Havregryn blandet med tørrmelk gir en solid frokostgrøt som varer mange timer. Jeg pleier å lage såpass at jeg skal ha i 1/2 liter vann. Da rekker frokosten til mange timer. Pakker også en liten smørklatt og en skje brunt sukker (ca. 30 gr av hvert) i samme posen som jeg har på til slutt.

Polarbrød med pålegg. Jeg kjøer de frosne fra butikken og tar de opp samme dag som turen starter. Jeg pakker de i glidelåsposer der jeg tar ut mest mulig luft, og pakker så mange i samme pose som jeg spiser opp til ett måltid, typisk 4. Uåpnet varer posen minst ei uke uten problem, og uten å smule eller bli kjedelig i smaken. Til pålegg bruker jeg prim og fenalår (ikke på samme skiva da).

På enkle overnattingsturer (f. eks. helgetur) synes jeg man kan dra med seg noe ordentlig godt, f. eks. biff, løk, saus, poteter og tomater. Klarer man ikke å bære det har man heller ikke fortjent det. Ofte tar jeg med noe sånt til første og kanskje andre middagsmåltidet på en lengere tur også. Og et par bokser eller tre med godt drikke.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Viking Helmelkspulver selges ikke lengre

Nei, men du får kjøpt Nido helmelkspulver (Nestle, gule bokser) som er minst like bra, kanskje til og med bedre. Butikker drevet av våre nye landsmenn selger ofte disse i metallbokser av forskjellig størrelse.

Nido kan du også bruke til å lage melk til drikke. Bland det med vann i en flaske, rist kraftig og la stå i minst en halv time. Helst over natten. Da blir smaken best og du har god melk til frokost, noe jeg er avhengig av ved siden av havregrøten eller polarbrødet.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Skogens Stønn skrev:

Nei, men du får kjøpt Nido helmelkspulver (Nestle, gule bokser) som er minst like bra, kanskje til og med bedre. Butikker drevet av våre nye landsmenn selger ofte disse i metallbokser av forskjellig størrelse.

Nido kan du også bruke til å lage melk til drikke. Bland det med vann i en flaske, rist kraftig og la stå i minst en halv time. Helst over natten. Da blir smaken best og du har god melk til frokost, noe jeg er avhengig av ved siden av havregrøten eller polarbrødet.

;-)

Det er ikke over alt de selger tørrmelk , men i de siste årene har jeg konsekvent brukt morsmelk erstatning de gangene jeg har hatt lyst å ha med melk på tur . Den er av super kvalitet ,den er jo ment for sarte babymager , og har fin fettprosent . Man kan til og med finne den på bensinstasjoner . Og for ordens skyld , morsmelk erstatning kommer ikke fra pupp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Robinson skrev:

kommer ikke fra pupp...

Søren og! Ha ha. Nei, det er vel vanlig tørrmelk laget av kumelk håper jeg,  der en del protein er erstattet med sukker av noe slag (laktose?) for å etterligne morsmelkas sammensetning. Jeg har ikke smakt det, men antar at den er en god del søtere enn vanlig melk.

Greit å vite at det duger da. Den er jo, som du sier, lettere å få tak i. Men her i Osloområdet hvor jeg bor er Nido enkelt å finne da. Noen fordeler må jo vi ha som må reise så langt for å finne skikkelige fjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode forslag i tråden her👍

Vi lager en del gryter basert på kokosmelkpulver. Her kan du bruke ferske ingredienser eller tørkede. Alt etter lengde på tur. Da kan du bruke ingredienser som ingefær, curry, chilli, hvitløk, salt, pepper, vårløk, sellerirot, paprika, pastinakk, løk, gulrot, etc. I tillegg kjøtt eller fisk etter smak og behag. Selvfanget fisk er naturligvis lettest på tur😊 Bruker gjerne ikeapannen på bildet på tur. Lager gjerne pannebrød som tilbehør.

Til årets sommerturer har jeg tørket en del grønnsaker som skal brukes sammen med vann, krydder, buljong og egenfanget fisk. 

NB! På bildet - lammegryte

CF86E5A9-4753-4D17-B8E9-BC871A34149E.jpeg

Endret av Jofa19
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Skogens Stønn skrev:

Jeg har ikke smakt det, men antar at den er en god del søtere enn vanlig melk.

Jeg tror ikke det.Men så har jeg jo aldri drukket den som melk heller. Når jeg har med slikt er det utelukkende for å bruke til grøt og  til frokostblanding. Men da bruker jeg jo litt sukker likevel , så om den er søtere merker jeg det kanskje ikke. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor den skulle være søtere. Jeg trodde ikke menneskers morsmelk var søtere enn kuens morsmelk. Men hva vet jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Robinson skrev:

Men jeg kan ikke skjønne hvorfor den skulle være søtere

Innholddeklarasjon for morsmelk er ikke en av de tingene jeg har lagt ned uhorvelig mye ressurser i å studere (jeg vil tippe mindre enn 5 minutter av mitt 61-årige liv), men jeg så på innholdsdeklarasjonen til Nan morsmelkerstatning i forhold til Nido helmelkspulver, og det beskrivelsen av Nan sa om at sammensetningen skal etterligne morsmelk. Når man bruker det sammen med annet vil nok forskjellen bety mindre ja.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv vært ganske stor og tenkt mye på mosjon og sunnmat, bortsett fra når jeg var på tur! der bruker man mye energi og trenger mye energi :)

som nevnt over så bruker jeg selv mye mat som trenger kort tilberedningstid. Real mat burde jo være midt i blinken, men syns de er overpriset og smaker strengt talt middels. så med mindre jeg skulle tratt på måneds tur så sløyfer jeg de. bruker my potetmos poser gjerne sammen med en sauspose som trenger kun vann eller en suppe. spekepølse snabb som
Chorizo eller lignende. stekt pølse og stappe med litt grillkrydder smaker kjempegodt etter en dagsmars :D  en ting jeg er veldig glad i å ha med meg på tur er Snurring. men orker ikke dra med boksen, så jeg fordeler den i 2 vakumposer (brukte zipposer før jeg fikk vakummaskin) sammen med stappe så blir det en sikkelig middag.

eller så er det jo veldig masse gode forslag oppover :) men tenker man vekt og enkelhet, så er vell den nevnte real maten det letteste og enkleste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 6.31, Skogens Stønn skrev:

Hei @Tom42. Her var det mye spennende. Kan jeg spørre hvordan du tørker disse matvarene? Bruker du steikovn eller har du en egen tørkemaskin? Og hvordan i all verden tørker man egg?

;-)

Jeg har en tørke som jeg kjøpte hos Jula, kostet ca kr 200.  Den bruker jeg mye, særlig til grønnsaker som lukter.  Jeg gjør alt klart på kjeøkkenet, og så bærer jeg alt ut i Smerteklinikken (snekkerboden i garasjen) og lar prosesen foregåder.  Dehydratoren har tenmperaturregulering med termoset, men jeg sjekker ofte med et steketermometer at  temperature ligger på ca 50 grader. 

Se på bildene jeg har lagt ut av ferdig tørkede grønnsaker.  For å sjekke om de er helt tørr legg de i en plastpose.  Utvikles kondens er de ikke helt tørre.  Jeg har tørket mat fra i fjor - like god

-------------------

Tørrlng av egg.  Knekk så mange egg du mener du spiser.  Rør hvitte og plomme godt sammen.  Hell blandingen i en form og sett den inn i stekeovnen.  Temp 50 grader.  Etter hvert begynner de å tørke.  Ta en stekespade og vend blandingen en gang i blant.  Når eggene er ferdig tørket er de som flak.  

La blandingen tørke litt og hell det hele opp i en hurtigmixer -og kjør - lenge, slik at blandingen blil fin -  som sukker.  

På forhånd har jeg veide eggene og nå veier jeg det tørkede og putter "2 egg"  eller hvor mange du  vil i en plastpose.  Disse har meget lang holdbarhet.  Jeg har spist tørket egg som har vært over ett år gammelt.

Tørker du i stekeovn, sett en tresleiv i dråpningen slik at fuktigheten slipper  ut.

------------

I samme momanget tørrer jeg også tomatbønner.  Hell et par bokser i et fat.  Og sett det i stekeovnen på 50 grader.  Rør stadig i blandingen.  Når tørkt vei det hele - hell i plastposer. 

Når maten skal brukes må du regne ca fem kvarter tibakeføring.  Vanmengden (en tommelfingerregel) er lett å finne ut.  Vei alt du før du tørker før og etterpå.  Differansen er vann som skal tilsettes.  

Egg og tomtbønner nam nam.  Om du frekventerer MC Donald spar på ketsupen. 

Lykke til

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbetjente hytter har mye godt man kan kjøpe, så det kan være en ide å legge turer i områder der det er sånne hvor man kan kjøpe hermetikk eller frysetørret mat underveis. Da slipper man å bære så veldig mye. Akkurat i Femundsmarka er det vel ikke så mange sånne hytter. Bare Røvollen, tror jeg. Mulig man kan få kjøpt noe på hyttene på svensk side?

Ellers er det jo mye fisk der ute i naturen, men det fordrer jo litt interesse for - og kunnskap om fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.