Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei, har noen tips om bra turmat på både korte og lengre turer


Feiten

Anbefalte innlegg

Annonse
På 13.2.2020 den 20.43, Skogens Stønn skrev:

Blir sulten av å lese den tråden her jo 😄

Ha ha. Kjært barn har mange navn! Ellers utrolig bra beskrivelser du gir. Egg og bønner må jo bare prøves!

Smerteklinikken.  En kneoperason gikk noe galt,  ikke med selve protesen med de var bort i en nerve som gav utrolig sterke smerter over to år etter operasjonen, og ofte nå også.  Når smertene vekket meg om natten og sterke smerestillende var som pastiller å regne gikk jeg ofte ut i snekkerboden.  Og der når jeg kunne lage noen stekespader og vedovner kom tankene på avveier, og etter et par timer kunne jeg legge meg igjen -  rimelig smertefri.  Og dette har jeg holdt på med , nå på tredje året.  Men så har det blitt mange stekespader og ovner.  Og hva var vel mer naturlig å kalle snekkerboden for nettopp - Smerteklinikken

DSC_0007.JPG.18d04873b860c330fec8d4022a2ecb19.JPG2.jpg.0cc4b7bc19d03daeaa759df190ad499e.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tom42 skrev:

Smerteklinikken.  En kneoperason gikk noe galt,  ikke med selve protesen med de var bort i en nerve som gav utrolig sterke smerter over to år etter operasjonen, og ofte nå også.  Når smertene vekket meg om natten og sterke smerestillende var som pastiller å regne gikk jeg ofte ut i snekkerboden.  Og der når jeg kunne lage noen stekespader og vedovner kom tankene på avveier, og etter et par timer kunne jeg legge meg igjen -  rimelig smertefri.  Og dette har jeg holdt på med , nå på tredje året.  Men så har det blitt mange stekespader og ovner.  Og hva var vel mer naturlig å kalle snekkerboden for nettopp - Smerteklinikken

DSC_0007.JPG.18d04873b860c330fec8d4022a2ecb19.JPG2.jpg.0cc4b7bc19d03daeaa759df190ad499e.jpg

Det er ingen rettferdighet her i verden. Jeg har to hofteproteser , det er snart 4 år siden jeg fikk den siste. Og mens det var årene før operasjonene som gav meg smerter og hindret meg å gjøre ting som jeg syntes var kjekke, har jeg de siste fire årene kunnet både jakte og ta fjellturene med huset på ryggen. Helt uten smerter. Jeg glemmer at stålprotesene er der helt til jeg kommer i sikkerhetskontrollen på flyplassen.  Jeg håper ting kan bedre seg for deg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tom42 skrev (På 13.2.2020 den 19.43):

Tørrlng av egg.  Knekk så mange egg du mener du spiser.  Rør hvitte og plomme godt sammen.  Hell blandingen i en form og sett den inn i stekeovnen.  Temp 50 grader.  Etter hvert begynner de å tørke.  Ta en stekespade og vend blandingen en gang i blant.  Når eggene er ferdig tørket er de som flak.  

La blandingen tørke litt og hell det hele opp i en hurtigmixer -og kjør - lenge, slik at blandingen blil fin -  som sukker.  

På forhånd har jeg veide eggene og nå veier jeg det tørkede og putter "2 egg"  eller hvor mange du  vil i en plastpose.  Disse har meget lang holdbarhet.  Jeg har spist tørket egg som har vært over ett år gammelt.

Tørker du i stekeovn, sett en tresleiv i dråpningen slik at fuktigheten slipper  ut.

Nå har jeg testet tørkede egg, og resultatet ble veldig bra. Jeg rørte de tørrede eggene ut i vann, lot det stå en times tid mens jeg rørte av og til, og stekte dem så i stekepanne med litt krydder på. Det var ikke mulig å merke på smaken at det var tørkede egg. Dette blir et bra innslag i turmaten framover.

I samme slengen prøvde jeg å tørke en boks med hermetisk brun lapskaus. Det tok sin tid før det var knusktørt, men gikk faktisk veldig bra. 800 g ble til 150 g. Jeg testet det etter tørking, blandet inn tilsvarende mengde vann som var tørket ut og gav det ett oppkok, lot det stå i 1 t 20 min i vannet før jeg kokte det opp igjen og lot det småkoke i noen minutter. Jeg synes resultatet ble bra, minst like bra som frysetørket turmat. Dette blir nok også et innslag i turmaten framover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (27 minutter siden):

Nå har jeg testet tørkede egg, og resultatet ble veldig bra. Jeg rørte de tørrede eggene ut i vann, lot det stå en times tid mens jeg rørte av og til, og stekte dem så i stekepanne med litt krydder på. Det var ikke mulig å merke på smaken at det var tørkede egg. Dette blir et bra innslag i turmaten framover.

I samme slengen prøvde jeg å tørke en boks med hermetisk brun lapskaus. Det tok sin tid før det var knusktørt, men gikk faktisk veldig bra. 800 g ble til 150 g. Jeg testet det etter tørking, blandet inn tilsvarende mengde vann som var tørket ut og gav det ett oppkok, lot det stå i 1 t 20 min i vannet før jeg kokte det opp igjen og lot det småkoke i noen minutter. Jeg synes resultatet ble bra, minst like bra som frysetørket turmat. Dette blir nok også et innslag i turmaten framover.

Godt tips.  Bare jeg kommer hjem fra Spania skal jeg også prøve det.  Muligheten er jo så mange mht tørking, og man sparer mange penger i forhold til Real.  Nå tar jo tilbakeføringen en tid, men ved litt planlegging - fylle blandingen på et beger før man er ca 1 time fra planlagt leirplass. 

Når det gjelder tomatbønner er de klar eetter ca 1 time og 15 minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 2/11/2020 at 3:01 PM, Bjarne H.S. said:

Ris, potetmos og pasta som tilbehør til fisk på litt lengre turer. Får jeg ikke fisk så steiker jeg noen skiver av en pølsesnabb f.eks. fra Grilstad og har i risen, potetmosen eller pastaen. Velsmakende og enkelt. En pakke skogsbacon er også ofte med.

spacer.png

Pasta med stekt chorizopølse og sprøstekt løk

spacer.png

Stekt Chorizopølse i ris

spacer.png

Stekt abbor i ris

spacer.png

Stekt skogsbacon til pasta i ostesaus (pastapakken her så jeg på tilbud nå til 9,90 på Spar her jeg bor)

Jeg er ikke kresen i matveien. Det er et poeng hos meg at middagene er snarkokt, at det går lite drivstoff/gass i tilberedningen.

Ulike frokostblandinger iblandet tørrmelk overtar når brødmaten er spist opp på litt lengre turer over en helg. Litt syltetøy på er ekstra godt.

spacer.png

Frokostblandinger med tørrmelk og ekstra nøtter

spacer.png

Frokostblandingene pakkes i ziplock-poser

spacer.png

 

Hvor mye melkepulver bruker du i frokostblandingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (På 25.2.2020 den 11.51):

Godt tips.  Bare jeg kommer hjem fra Spania skal jeg også prøve det.  Muligheten er jo så mange mht tørking, og man sparer mange penger i forhold til Real.  Nå tar jo tilbakeføringen en tid, men ved litt planlegging - fylle blandingen på et beger før man er ca 1 time fra planlagt leirplass. 

Når det gjelder tomatbønner er de klar eetter ca 1 time og 15 minutter.

Tomatbønner er jo digg, har ikke tenkt over at det kan tørkes. Men har tørket brune bønner, det funker supert. Høres i grunnen logisk ut at det meste av hermetikk og ferdigprodukter kan tørkes, og til en tur på 1-2 uker kan man få både økonomisk gevinst og variasjon ift. Real. Tror kanskje jeg skal teste ut bogskinke, det har jo lav fettprosent og burde i så måte funke bra. Er dog litt skeptisk til at konsistensen kan bli gummiaktig men verdt et forsøk. 

Frokostblanding med tørrmelk skal også prøves 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (10 timer siden):

har tørket brune bønner

Brune bønner er da helt alminnelig handelsvare i tørket tilstand. Dog krever de lang bløtleggings- og koketid. Får du andre "rehydreringsegenskaper" når du tørker slike som er ferdig oppbløtt?

Når jeg tenker meg om, så tror jeg jeg kan svare meg selv:mrgreen: Det gjør du helt sikkert, siden disse jo, nødvendigvis, må være kokt også, før pakking. De er jo spiseklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.