Gå til innhold
  • Bli medlem

Download av kart til Garmin gps


Benhesten

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått en Garmin gpsmap 64s, og vil gjerne laste ned noen gode kart. Alternativt vil jeg gjerne kjøpe kart i områdene Hardangervidda øst/vest, Telemarkfjellene, Jotunheimen og Vestlandet (Sogn og Fjordane).

jeg har tenkt på frikart.no, og har lasta ned kartet fra den midlertidige server.

jeg har dessuten sett på norgeskart.no sine turkart, og er imponeret over dem.

Kjenner noen til hvor eller hvordan man kan laste ned kart av den nøyaktighet?

og ellers ser jeg frem til at udvide min horisont ved å høre dere om dette. Jeg kan jo kun bli bedre av meningsutvekslinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Garmin sine Topo Premium-kart har oppløsning omtrent som norgeskart.no (Topo Pro heter de muligens nå), men de er dyre. For terrengdetaljer er disse uovertrufne. Stier er derimot ikke så bra synes jeg. Der er min erfaring at kartene fra frikart.no er mer opdaterte og riktige. Så her kommer det vel an på hva man synes er viktigst. Jeg ville startet med frikart.no for å få innblikk i styrker og svakheter. Ingen kan slå disse på pris i hvert fall. Jeg har så vidt sett på kartmannen.no sine kart. Her kan du laste ned ett kart for å teste ut.Det ser veldig bra ut, men mer sammenlignbart med 1:50 000 kart vil jeg tro. Men under kartet ligger det en terrengmodell som gir relieff/skyggevirkning, noe som ser veldig fint ut. Nøyaktigheten på stiene vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om de bruker de samme stiene som OSM-kartene (altså frikart.no).

Stort sett tror jeg alle disse alternativene er fullgode for vanlig turgåing med telt og fiskestang på og utenfor stier. Topo Premium-kartene er nok bedre hvis man går i terreng der det er viktig med høy oppløsning i høyden, f. eks for å kunne finne veier opp eller ned i bratt terreng, finne fram i veldig ulendt terreng osv. Jeg har noen av disse (litt eldre versjon), men det blir alt for dyrt for meg å investere i hele Norge-serien. Hvis du først har ett sånt er det mulig å bruke stiene fra frikart.no da disse også kan lastes ned separat og legges over et hvilket sm helst kart. Man må bare passe på at man kun har aktivert dette laget akkurat når ruta skal beregnes så man er sikker på at det er disse stiene som brukes i ruta. I hvert fall er det slik på min GPS (Monbtana-serien).

Håper dette var til noen nytte. Hvis ikke, skriv det ut på papir, krøll det sammen og kast det i søppla (NB. Benytt containeren for papir!).

😉

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Slår dere av alle kart som ligger på gps og aktiverer det som skal brukes? Ser på min at det lå ca 6 forhåndsinstallerte kart inne og alle var aktivert. Går kanskje tregere? 
 

Hva anbefales på frikart.no av topo summer og topo summer 2 (evt winter og winter 2) vinterstid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonnH skrev (1 time siden):

Slår dere av alle kart som ligger på gps og aktiverer det som skal brukes? Ser på min at det lå ca 6 forhåndsinstallerte kart inne og alle var aktivert. Går kanskje tregere? 
 

Hva anbefales på frikart.no av topo summer og topo summer 2 (evt winter og winter 2) vinterstid? 

Jeg aktiverer kun de jeg bruker. Om det spiller særlig rolle ytelsesmessig vet jeg ikke, men det kan ha betydning når gps-en skal beregne ruter.

Det er vel kun fargene som skiller de to forskjellige variantene av kartene, så det blir en smakssak. Jeg selv bruker topo summer 2.

Være klar over at disse kartene stedvis kan inneholde feil. For eksempel har jeg sett at små tjern har manglet, eller ei lita myr. Høydekoter og stier/veier har jeg imidlertid ikke funnet feil på. Stier du finner i terrenget kan mangle på kartet, men generelt har jeg ikke sett andre kart som har vært like bra som disse på akkurat stier. De er ført riktig i terrenget og er det en sti på kartet er det også en sti der i virkeligheten, noe som ikke alltid er tilfelle med andre kart som for eksempel garmin sine og kartmannen sine (det kan se ut som de to sistnevnte har samme stier som norgeskart.no som også har sånne feil). Jeg har også lagt inn overlay trail fra frikart for å kunne vise stier mer riktig når jeg bruker garmins og kartmannens kart. 😁

😉

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade en 64 st nu i somras på tur (som snart kommer på turrapport)runt finse hard jökul och ner mot Haukeli.

Skärm är så liten att jag mest hade den för att se var man var och beräkna hur långt jag gått då jag la in varje tältplats.

Den drar mindre stöm med en eller så få kartor som möjligt aktiva men jag fick Aldrig kartan jag hade lagt in från någon gratiskarta som nämnts här på forumet men gick att få in den på telefonen men den jag använd på telefonen var från statliga kart verket men hade ej fått deras App att fungera med kartbladen.

Så på kvällen tills det blev mörkt fick jag sitta och jfr på 64 st med telefonens lösa kartblad var man var och det gick väl ej bättre än att ha analog karta och titta ut ur tältet var man var i verkligheten utifrån toppar och vattendrag osv.

Jag hade lagt in gpx spår i 64 och sedan ändrades rutten efter frågat en stugvärd om vilken av 2 alt som var bäst och jag gick ej efter gpx och hamnade nära uppe på HardangerJökul istället och jag saknade vattenfilter och fick Cryptosporidium/el Gardia som tack för gps strul och kart problem.

Jag provade hemma att ha olika antal av de kartor som är med gratis i köpet av 64 st och den fungerade ej med bara 1 av dessa,men enheten drar så mkt ström att jag nog ej kommer att anv den på någon mer tur över 10-15D,kanske nyare modeller eller klocka drar mindre ström jfr med telfonen så var GPS som en gammal Ericsson från 90- talet i strömförbrukning glad om den höll laddning en dag på jobbet.Telefonen klarade hela turen på en laddning fast den anv mer i timmar än gps som tog ca 15000 mah på 9D fast spårning var  avstängt och den ej anv mer än någon gång i timmen under ca 15 h som den var på per dygn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.