Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått en Garmin gpsmap 64s, og vil gjerne laste ned noen gode kart. Alternativt vil jeg gjerne kjøpe kart i områdene Hardangervidda øst/vest, Telemarkfjellene, Jotunheimen og Vestlandet (Sogn og Fjordane).

jeg har tenkt på frikart.no, og har lasta ned kartet fra den midlertidige server.

jeg har dessuten sett på norgeskart.no sine turkart, og er imponeret over dem.

Kjenner noen til hvor eller hvordan man kan laste ned kart av den nøyaktighet?

og ellers ser jeg frem til at udvide min horisont ved å høre dere om dette. Jeg kan jo kun bli bedre av meningsutvekslinger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garmin sine Topo Premium-kart har oppløsning omtrent som norgeskart.no (Topo Pro heter de muligens nå), men de er dyre. For terrengdetaljer er disse uovertrufne. Stier er derimot ikke så bra synes jeg. Der er min erfaring at kartene fra frikart.no er mer opdaterte og riktige. Så her kommer det vel an på hva man synes er viktigst. Jeg ville startet med frikart.no for å få innblikk i styrker og svakheter. Ingen kan slå disse på pris i hvert fall. Jeg har så vidt sett på kartmannen.no sine kart. Her kan du laste ned ett kart for å teste ut.Det ser veldig bra ut, men mer sammenlignbart med 1:50 000 kart vil jeg tro. Men under kartet ligger det en terrengmodell som gir relieff/skyggevirkning, noe som ser veldig fint ut. Nøyaktigheten på stiene vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om de bruker de samme stiene som OSM-kartene (altså frikart.no).

Stort sett tror jeg alle disse alternativene er fullgode for vanlig turgåing med telt og fiskestang på og utenfor stier. Topo Premium-kartene er nok bedre hvis man går i terreng der det er viktig med høy oppløsning i høyden, f. eks for å kunne finne veier opp eller ned i bratt terreng, finne fram i veldig ulendt terreng osv. Jeg har noen av disse (litt eldre versjon), men det blir alt for dyrt for meg å investere i hele Norge-serien. Hvis du først har ett sånt er det mulig å bruke stiene fra frikart.no da disse også kan lastes ned separat og legges over et hvilket sm helst kart. Man må bare passe på at man kun har aktivert dette laget akkurat når ruta skal beregnes så man er sikker på at det er disse stiene som brukes i ruta. I hvert fall er det slik på min GPS (Monbtana-serien).

Håper dette var til noen nytte. Hvis ikke, skriv det ut på papir, krøll det sammen og kast det i søppla (NB. Benytt containeren for papir!).

😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiene fra rikart.no kan lastes ned separat, og brukes som eget lag på GPS (dersom din GPS støtter dette). Da kan du velge kart og stier som du selv prefererer.

Frikart og stier finner du her Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.