Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommertur 2020 - Bygdin, sørsiden, anyone?


ArveS

Anbefalte innlegg

Hei fjellforumvenner!

Fikk mange gode innspill til denne turen i 2018:

 I fjor ble Snøhetta vurdert men forkastet i denne tråden: 

 

Den turen endte opp med tur til Bygdin og jeg gikk to relativt korte og en veldig lang dagsetappe. Nå er jeg på jakt etter en ny tur i høyfjellet, fortrinnsvis et sted en kan reise kollektivt uten å bruke en full dag med reising til og fra, og hvor en får tre gode dager til fots (to-tre overnattinger).

Har holdt meg stort sett nord for RV7 over vidden siden eneste erfaringen har vært lett skuffende terrengmessig. På kandidatlisten er å gå Hardangerjøkulen rundt (motsatt vei denne gangen) og kanskje forsøke å gå rundt hele Bygdin. Er det noen som har forsøkt dette, eller som kjenner til turene på sørsiden av vannet?

EDIT:

  • Tenker å overnatte i telt begge nettene
  • Har gått Besseggen før, trenger ikke se den igjen
  • Har lagt in bilde av ruten i posten min under.
  • Går gjerne 25 km om dagen
Endret av ArveS
Kanskje viktig info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Istedenfor å gå Bygdin rundt kan du jo vurdere å gå langs sørsiden frem til Fondsbu, for så følge stien nordover 7i retning Gjendebu. 

Når du kommer til Gjendebu (god stemning på hytta) kan du velge om du skal opp på fjelltoppene til Memurubu/Gjendesheim, eller om du skal følge vannet. 

På Gjendesheim så er det helt uproblematisk å få buss eller haik dit du måtte ønske 😃 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, CarlHenrik skrev:

Hei

Istedenfor å gå Bygdin rundt kan du jo vurdere å gå langs sørsiden frem til Fondsbu, for så følge stien nordover 7i retning Gjendebu. 

Når du kommer til Gjendebu (god stemning på hytta) kan du velge om du skal opp på fjelltoppene til Memurubu/Gjendesheim, eller om du skal følge vannet. 

På Gjendesheim så er det helt uproblematisk å få buss eller haik dit du måtte ønske 😃 

Burde kanskje skrevet det eksplisitt i tråden, men i fjor sommer gikk jeg sørsiden av Bygdin til Torfinnsbu, en runde over fjellene nesten til Gjendebu og tilbake;

image.png.bc133bfd69083da8e431fa3825247850.png

Og jeg har gått Gjendebu-Memurubu-Gjendesheim, og vil helst ha mindre travle områder enn Besseggen. Og jeg tenker primært telt, ja... Skal se om jeg får redigert hovedposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Update: Har hatt en kort tur til Rondane i sommer, men må ha mer. Med litt flaks blir det runden rundt Bygdin om et par ukers tid. Ser DNT har arrangert runden som en firedages tur, men der første dag er kun fire timer. Da tenker jeg det går på tre med litt effektiv gåing og null øl i sekken.

Har klargjort pakkliste; ingen lettpakkertur men ikke særlig mye mer enn en bør ta høyde for når en går i høyfjellet i slutten av august.

bilde.png.1adca8194178e773ad7dc9c8cd1f603b.png

Endret av ArveS
Lighterpack-lenken gikk ikke særlig bra!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.