Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva ryker først?


Brian_D

Anbefalte innlegg

Et enkelt og unyansert spørsmål på en regnfull søndag: Hva ryker først i uvær: teltduken eller teltstengene? Hvis du hadde fått muligheten til å designe et nytt 4-sesongstelt hvor ville du lagt de ekstra grammene om du måtte velge, enten sterkere teltstenger eller sterkere teltduk?

Endret av Brian_D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvilket telt det er snakk om, men som regel legger stengene seg lenge før duken ryker.

Doble stenger hjelper som regel utrolig mye på stabilitet og er det jeg ville ofra ekstra vekt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anders_G skrev:

Kommer an på hvilket telt det er snakk om, men som regel legger stengene seg lenge før duken ryker.

Doble stenger hjelper som regel utrolig mye på stabilitet og er det jeg ville ofra ekstra vekt på. 

Eg tenkjer at duk og stenger må stå i stil. Doble stenger gir en meir rigid konstruksjon. Ein skal vite at duken toler dette.

Så, eg tenkjer at det er ein grunn for at duk og stangdimensjon i stor grad fyljer kvarandre, og at teltprodusentane seier noko om vurdering av kvalitet/alder på duk mtp bruk av doble stenger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill.

Ser at for eksempel på Fjellreven Abisko Dome og Keb Dome-teltene så har man mulighet for doble stenger.

Keb har i tillegg sterkere duk (pluss noen andre forskjeller) men den tynnere duken til Abisko skal da i følge det dere sier holde mål med eventuelt doble stenger?

Forutsetter da at Fjellreven har tenkt det samme som dere ellers blir jo doble stenger på Abiskoteltet bare en gimmick..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg tenkjer at duk og stenger må stå i stil. Doble stenger gir en meir rigid konstruksjon. Ein skal vite at duken toler dette.

Så, eg tenkjer at det er ein grunn for at duk og stangdimensjon i stor grad fyljer kvarandre, og at teltprodusentane seier noko om vurdering av kvalitet/alder på duk mtp bruk av doble stenger. 

 

Det er klart at man ikke ønsker en revnet duk, da er det nok bedre at stengene legger seg. Men både Hilleberg og helsport sine 4 sesongs telt kan brukes med doble stenger. Slike telt mener jeg doble stenger kan brukes for å oppnå mindre blafring og lyd samt bedre stabilitet når det blåser. Dette uten at man trenger å være bekymret for om stengene og duken står i stil til hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anders_G skrev:

 Men både Hilleberg og helsport sine 4 sesongs telt kan brukes med doble stenger. Slike telt mener jeg doble stenger kan brukes for å oppnå mindre blafring og lyd samt bedre stabilitet når det blåser. 

Ja dei er i utgangspunktet designa for å kunne bruke doble stenger, inkludert duken. Eg vil likevel betenke meg med å nytte doble stenger i mitt etterkvart godt brukte Keron, nettopp fordi duk vert svekka av alder og slitasje. Stenger og stangledd kan du bytte ut, svekka/slitt duk er det verre med.

Eg har velt ei mellomløysing nokre gonger, og nytta dobbel stang på bogen lengst vekk frå lemur (som eg bygger berre om det er orntli 'grisete), då det ofte er denne som får trøkket frå evt turbulens. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel ta med bardunering i samme regnestykke? Styrken avhenger av disse tre faktorene etter min mening; stenger, duk og barduner. Til et telt for hardvær er det å foretrekke gode muligheter for bardunering. Jeg har ikke det aller tøffeste teltet (Fjellreven AKKA3) siden jeg ikke tar de aller tøffeste turene, men har festet to barduner i hjørnene slik at jeg kan stramme opp skrått i to retninger i hvert hjørne. Dette føler jeg øker styrken. Et enda tøffere telt kunne hatt litt flere bardunfester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.