Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 2020


Kjetil E.

Anbefalte innlegg

Skal bare... skrev (2 timer siden):

Mi meining er at det er alt for seint på sesongen for så lange dagsturar. Sjølv om snøforholda kan sjå brukbare ut, kan ein verte seriøst forseinka av åpne vassdrag, eller lengre bæringar. Allereie no er det veldig flekkete sør for Lågen.

Satelittbilete frå Sentinel 31. mai:

sentinel-2020-05-30.thumb.jpg.bd92dede9f01ffa7c897186d3cd212f7.jpg

Hehe, glemte å skrive at turen er 8 dager og det er en fottur. Men må nok se ann smeltingen i juni.

Endret av MathiasK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2/11/2020 at 8:25 PM, Bjarne H.S. said:

Jeg har H.vidda som ett av alternativene til sommeren, etter et par uker i Femundsmarka som er rimelig spikret. Jeg kunne godt tenke meg å ta med Ally på vidda. Trolig da med utgangspunkt på Tinnhølen.

Mon tro om det blir mulig å få parkert der i år. Jeg ser for meg en armada med hjemmeferiende nordmenn, og det er jo fornuftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (6 minutter siden):

Mon tro om det blir mulig å få parkert der i år. Jeg ser for meg en armada med hjemmeferiende nordmenn, og det er jo fornuftig.

Det er en høy sjanse for at akkurat det blir en flaskehals i sommer. For egen del, ja så er ikke det veldig viktig. Jeg har mange alternativer i bakhånd i fjell-Norge, selv om H.vidda alltid lokker... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (På 5.6.2020 den 9.11):

Satelittbilete frå Sentinel 31. mai:

Hvordan får man tilgang til oppdaterte bilder fra Sentinel? Er det tilgjengelig gratis på nettet? 

Jeg skulle gjerne sett noen oppdaterte bilder. 

Forøvrig ser langtidsvarselet nå lovende ut, og jeg har sett en del bilder av bl.a. Tinnhølveien nylig, hvor den ser ut til å være ganske fri for snø.

Endret av uendelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (2 minutter siden):

Hvordan får man tilgang til oppdaterte bilder fra Sentinel? Er det tilgjengelig gratis på nettet? 

Jeg skulle gjerne sett noen oppdaterte bilder. 

Forøvrig ser langtidsvarselet nå lovende ut, og jeg har sett en del bilder av bl.a. Tinnhølveien nylig, hvor den ser ut til å være ganske fri for snø.

Tinnhølveien åpner ikke før den åpner, det nytter lite å se på satelittbilder. Sjekk Eidfjord kommune sine nettsider/fb-sider så får du info der om akkurat det. Normalt er det ca. 1. juli veien åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (2 minutter siden):

Tinnhølveien åpner ikke før den åpner, det nytter lite å se på satelittbilder.


Sant at den åpner når den åpner, men bildene jeg siktet til derfra var altså mobilbilder (på Facebook) folk tok på bakken for en drøy ukes tid siden, hvor man ser at veien i stor grad begynte å bli fri for snø flere steder. Akkurat nå er det kaldt, men hvis værmeldingen slår til kan det vel ihvertfall ligge an til åpning rundt 1. juli, ja. Får vi håpe. 

Satellittbilder er et greit supplement for å holde seg oppdatert. Men takk for tipset! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Eidfjord kommune som er ansvarlig for veien inn til Tinnhølen. Derfor er det ikke helt dumt å følge med på kommunens hjemmesider og/eller fb-sider om akkurat dette temaet. Man kan selvsagt komme seg innover langs veien til fots eller på sykkel før veien offisielt åpner hvis man ønsker. Det er i overkant av en mils vei inn til Trondsbu og Tinnhølen fra R7.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salget av utstyr til friluftsliv har virkelig tatt av første halvdelen av 2020, og med regjeringens oppfordring til «hjemmeferie», så trur jeg det skal bli unormalt folksomt på vidden i år. Det kommer nok mye «pent brukt» på Finn.no etter ferien! 👍😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Meldt varmt denne uken. Har fremdeles troen på Finse-Rjukan med start neste onsdag. Det som kan gi utfordringer er Finse-Krækkja. Noen som er lokalkjent i område? Kamera på Finse viser jo store mengder snø ennå. På Vegvesenet sitt på Dyranaut ser det jo bra ut.

Endret av MathiasK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøver nå å bestemme meg for rute, og hadde tenkt å ta utgangspunkt i Dyranut (eventuelt Halne). Er det noen som har noen favorittruter herfra? Vurderer blant annet Dyranut - Nybu - Halne - Krækkja - Kjeldebu - Dyranut. Vil helst unngå retning Lågaros, Tuva, Rauhelleren da jeg gikk der i fjor. 

Ser for meg ca 7 dager. Skal telte. Vil helst ikke gå mer enn en mil om dagen, gjerne mindre. Jeg liker å ha mulighet til å bli en ekstra dag et sted jeg liker uten at jeg må stresse videre for å rekke frem.

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (På 6.6.2020 den 21.00):

Det er Eidfjord kommune som er ansvarlig for veien inn til Tinnhølen. Derfor er det ikke helt dumt å følge med på kommunens hjemmesider og/eller fb-sider om akkurat dette temaet. Man kan selvsagt komme seg innover langs veien til fots eller på sykkel før veien offisielt åpner hvis man ønsker. Det er i overkant av en mils vei inn til Trondsbu og Tinnhølen fra R7.

Hei.

Til info så kontaktet jeg Eidfjord kommune istad for å høre om veien er åpnet, og fikk følgende svar:

Hei,

Bilvegen til Tinnhølen er open. Den opna 26. juni.

Venleg helsing

Eidfjord kommune


Så da er det bare å ta på seg sekken :)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaldevass skrev (51 minutter siden):

Er det noen som har vært på Litløs de siste dagene som kan forteller om snø forhold i fjellet ?

Ikke vært der, men tipper sjefen Jarle kan gi deg den infoen. Ring dem eller sjekk FB-siden til Litlos turisthytte. Der kan du også kontakte dem. Verdens triveligste folk jobber der! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (24 minutter siden):

Ikke vært der, men tipper sjefen Jarle kan gi deg den infoen. Ring dem eller sjekk FB-siden til Litlos turisthytte. Der kan du også kontakte dem. Verdens triveligste folk jobber der! :)

Takk, hadde ikke tenkt at dem hadde en FB page engang, mer godt info det. 

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.