Gå til innhold
  • Bli medlem

Ansiktsmaske


rhammervik

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne en god kombinasjon av dekkende maske til ansiktet sammen ved bruka av goggles. Enten blir det glippe mellom googles og maske, eller så blir det så tett at gogglesene dugger og fryser til.

Har brukt forsvarets balaklava sammen med goggles og en neoprenmaske fra Scott. Har klipt av halsen på masken så den ikke blir så trang og enklere å ta på. Fungerer ok, men det blir en glippe mellom maske og goggles.
Har også et par goggles der jeg har limt på neoprene under slik at dekker kinn og nesten ned til haken. Fungerer ok, men noe upraktisk når en skal drikke / spise og om en ønsker å parkere gogglesene oppe på hjelmen.

Så har jeg hørt flere snakke om Siknnarmomaska. Flere som har hørt om denne, om den selges, ev om det finnes noen gode bilder? Er visstnok laget av svensken Ola Skinnarmo.

Jeg bruker ansiktsmaske på fjellet når været tilsier det, og når jeg kiter. Noen som har gode forslag på kombinasjoner goggles ansiktsmasker som fungerer? Gjerne noe som er enklet å ta av / på uten å måtte fjerne andre plagg.

 

 

 

Scott maske: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Scott-Face-Heather-Facemask/SubProducts/Scott-Face-Heather-Facemask-0005&Currency=NOK&Locale=no_NO&utm_source=Kelkoo.no&utm_medium=productlistings&utm_campaign=Kelkoo_NO&utm_term=Scott Face Heater Facemask Svart XS&iccm=KEL_NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutter siden, Tessatroll skrev:

Nyttar ein vindtett balaclava med hol for nase og munn frå Lowe Alpine ved middels forhold, og ColdAvenger Pro ved heftigare temperatur/vindforhold. 

Hvordan fungerer ColdAvenger Pro sammen med Goggles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, rigotta skrev:

Hvordan fungerer ColdAvenger Pro sammen med Goggles?

Kjem vel litt an på ansiktsstorleik, fasong og Goggles, men for meg og mine turkameratar har det funka bra. 

Veit ikkje kva som er av bileter der ute av maska på eit faktisk menneske, så legg ved eit. Turvennine med aktuelle maske, dog har ho her pause og maska heng nok litt på snei etter eit forsøk på matinntak (å ete når alt har frose saman er ikkje beinkløyd). 

FB_IMG_1581261364146.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig at Balaclavaen frå Lowe også fungerar godt saman med Goggles. 

Eg har klipt opp materialet som er perforert framfor munnen for å få skikkeleg hol, og tilpassa passform under nasen. Veldig greit. 

Dog lite hjelp dersom poenget er å unngå kaldluft i lungene. Dersom det er for å beskytte huda for frostskader funkar det dog supert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere goggelsen utenpå ansiktsmasken, så det ikke blir noen glipe?

Ser nå at jeg kunne tenke meg en maske som en fester med borrelås på en balaklava, og som en ikke trenger å feste bak nakken. En balaklava med borrelås på sidene, der en bare kan feste en ansiktsmaske. Enkel å ta av når en skal spise / drikke osv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukar Goggles utanpå ja. Hvis ikkje vil ein puste doggen rett opp i ventilasjonsopningane under. 

Eg tenker at maske festa på sida vil vere fint til sin bruk, kanskje spesielt når det er aktuelt med solbriller eller ingen briller, og ein kan ha "litt luft". 

Maske som vert festa på sida har eg dog vanskeleg for å forstå at ein kan få til å sitte godt nok over nasen, og øvst på kinn, i dei tilfella der ein absolutt ikkje har råd til å ha ein cm bar hud og/eller gjerne vil ha Goggles. Dersom ein får glipe oppover, vil pusten igjen gå opp og skape dogg. 

Men, det vert mest synsing, sidan eg førebels ikkje har prøvd det. 

Eg veit at @Sig Man har leita etter den gamle Lill - sport Finse vindlua som hadde slik "maske" integrert. Og iflg den siste podcasten med Børge Ousland er det mogleg det kjem ei i marknaden frå Norrøna som har slik funksjon. 

Eg tippar den har sitt soleklare bruksområde. Om den kan erstatte ei meir tettsittende maske på alle turar er eg dog ikkje sikker på. Gjenstår å sjå koss dei greier utforme den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tessatroll skrev:

Kjem vel litt an på ansiktsstorleik, fasong og Goggles, men for meg og mine turkameratar har det funka bra. 

Veit ikkje kva som er av bileter der ute av maska på eit faktisk menneske, så legg ved eit. Turvennine med aktuelle maske, dog har ho her pause og maska heng nok litt på snei etter eit forsøk på matinntak (å ete når alt har frose saman er ikkje beinkløyd). 

FB_IMG_1581261364146.jpg

Dette bildet illustrerer godt hvor effektive disse maskene er til å lede fuktigheten bort fra "brilleområdet"  Synes forøvrig det var et bilde som ga meg godfølelsen. Ser at det er mange blå og hovedpersonen ser ut til å ha det i overkant fint  ;-)image.png.54063246e97b3881831118f026362438.png

 

Endret av TomWithoutVom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.