Gå til innhold
  • Bli medlem

Spænd på turski?


Per Nordentoft

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg har købt nogle nye Madshus BC 50 turski hos Skistart, og jeg er i tvivl om de har det rette spænd... 

Forhandleren siger at man ikke måler spændet på en turski på samme måde, som man måler spændet på en langrendski, da en turski er blødere. Han siger også at fæste er vigtigere end glid på en turski. Jeg synes at både glid og fæste er vigtigt. 

På den ene ski kan jeg ikke stikke et stykke papir under skien ved støvlen, når jeg har halv vægt på... 

Jeg har derfor fået målt skien med en skiselector, hos en anden forhandler, og jeg synes det ser forkert ud. Selv med halv vægt er skien presset helt ned under foden. Der er næsten heller ingen forskel på halv vægt og fuld vægt. Er det normalt for en turski, eller er der en fejl på skien, eller passer de bare ikke til min vægt? 

IMG_20200208_162445.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellski måles ikke på samme måte nei. Der det heller forskjellige modeller som har forskjellige spenn, typ Åsnes Amundsen har stivt spenn, Vs Ingstad har så godt som ingen spenn. Hvilke ifra madshus som har sterkere spenn vet e ikke. Madshus Voss er paddeflat og bløt til de grader. Når det kommer til gli vs feste på slike ski så gjør du det slik: smør lengre opp og lengre ned enn vanlig for bedre feste, eller smør svært lite hvis du må ha bedre glid. Har du mulighet for kortfeller så kan du fint kjøpe Feller som er 2/3 av skiens bredde for en god mix mellom glid og feste, så klippe av x antall cm av lengden for å få bedre glid.  For turer med tung last eller mye oppover så er feller i skiens bredde kanskje best. 

Dette er ingen fasit men heller mine erfaringer. Det at fjellski ikke måles på samme måte ER fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man måler ikke på samme måte, men det å måle med et ark kan likevel gi viktig informasjon. Sist gang jeg kjøpte fjellski (Oslo Sportslager) brukte vi ark under skiene og prøvde flere par før vi fant et som var riktig. Det virker som du har fått et par med to litt ulike ski. Det er ikke optimalt.  Nå kjenner jeg ikke den skien du har kjøpt, men hvis den er ment å ha litt smørelomme så vil du slite ut smøringen på den ene før den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lompa

Tak for svar! 

Jeg tænker også at de to ski er ulige... 

Jeg har fået tilbudt, at bytte skiene til et par Madshus Glittertind, der skulle have mere spænd... (jeg tror at forhandleren er træt af mig 😉

Jeg kan godt blive i tvivl, om det er godt at have spænd på en fjellski, eller om det er bedre at den er helt flad? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en smakssak om man ønsker spenn på fjellski. For meg handler det om hva den skal brukes til. Hvis det er turer i relativt flatt terreng med fokus på å gå, så ville jeg foretrekke spenn, mens hvis det er en ski for å gå på topper, hvor man bruker feller opp og skal ha mer glede av kjøringen ned igjen, så ville jeg foretrekke en flatere ski, som da vil ligge roligere på snøen. Jeg har ikke gått på noen av de aktuelle modellene, så det er vanskelig å uttale seg om dem, men innad i et skipar bør de i alle fall være relativt like i spennet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer for bruk. Jeg har brede jaktski og de har ikke noe spenn. de blir stabile og fine å kjøre nedover med. Skulle helst sett at det var litt spenn i de også men kan ikke få alt. De skiene brukes i marka mellom trær etc, da er det også ok at de ikke glir så bra nedover.
Skulle jeg gått mye på fjellet og slakere terreng ville jeg nok kjøpt et par ski med mer spenn enn jeg har. Eks Åsnes Amundsen. 
Fjellski er slik at det finnes i praksis et spenn pr lengde. Dyre langrennski har mange spenn innen en lengde så der er det lettere å velge.
Trenger du fjellski som er 190cm så er det et spenn. Trenger du mer spenn må du da gå opp i lengde på ski eller bytte til annen modell som har mer spenn. Dog vil noen av modellene ha så lite spenn at det ikke gjør noe forskjell å gå opp i lengde, annet enn at ski blir vanskeligere å styre. 
Så trenger man mer spenn i ski som er riktig lengde er det en ting å gjøre. Sørge for mindre vekt oppi sekken eller blit kvitt vekt selv. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.