Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av fellefestet på Åsnes ski?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Noen som har bytta selve fellefestet på Åsnes ski? (FYI. Påse at hullet er fritt for voks før du setter på feller). Fikk to nye fester av Åsnes. 
 

Har antagelig bare mista en lille delen av det ene festet men er vel like greit å bytte begge delene. Men bør man sette på den største plata først? Skal det limes? Tips og triks jeg bør ta med? Sånn til opplysning så er jeg ikke akkurat noen tålmodig sjel... 


 

 

4FE57F77-B700-4480-A0C8-D61A0E6574F6.jpeg

B9B3F68C-EF43-4224-A153-78F108AF6CCF.jpeg

CF2CCC31-C6E5-43BB-BFC3-0D5290AF9D89.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør bytte hele festet ikke bare den ene delen. Vask med rødsprit og lim med 2-komponent som beskrevet over. Gni limen godt inn mot treverket i hullet i skien. Gjør tiltak for at ikke lim kommer inn i sporet der festet i fellen skal sitte.

VIKTIG: PASS PÅ AT DU SETTER INN FELLEFESTET RETT VEI! Mest sannsylig er fellefestet "høyere" enn skien, slik at du kanskje må file/slipe av festet litt etter limet er tørket for å få det til å flukte med skien. Det er den siden som peker mot høyre på de øverste 2 delene på bildet ditt du kan eventuelt slipe av.

Når jeg byttet feste satte jeg fellefestet flush mot sålen og slipte på oversiden av skien (det funket så det må ha blitt riktig). Prøvemonter festet og sett på fellen før du til slutt limer når du er sikker på at det blir riktig.

 

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Omnilite skrev:

 

VIKTIG: PASS PÅ AT DU SETTER INN FELLEFESTET RETT VEI! Mest sannsylig er fellefestet "høyere" enn skien, slik at du kanskje må file/slipe av festet litt etter limet er tørket for å få det til å flukte med skien. Det er den siden som peker mot høyre på de øverste 2 delene på bildet ditt du kan eventuelt slipe av.

Og da skal øvre kant på samme to deler peke bakover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20200207_111646.thumb.jpg.9d54aa936612e9e6a4cd1144fd2973a1.jpg

Den siden som den svarte dingsen peker på skal være frem og på undersiden av skien så vidt jeg kan se.

Ser du på festet som er i skien fra undersiden av skien. Ser du at sporet til fellen ikker er "midt i", det er litt mer trukket bakover. Sammenligner du det på det nye, så ser du orienteringen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.