Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan du anbefale en fjellski til mitt bruk?


fjelltrolla

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tråla rundt i trådene her etter tips på fjellski, men er fortsatt usikker på valget mitt. Har heller ikke fått noe særlig hjelp fra butikkansatte..
I utgangspunktet står det mellom Ingstad, Fischer e109 eller Nansen, men MÅ ikke være disse.

Ønsker å bruke skia til følgende:
- Dabbe rundt hytta uten å synke langt gjennom snøen
- Dagsturer i marka, gjerne i vekslende skog og flatmark
- Må ikke være håpløse å gå flatt med på vidda.
- Gjerne litt lekne å kjøre med

Jeg er en dame på 60 kg. Tenker å bruke super telemark 75 mm binding.

På forhånd, takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kanskje også vurdere Cecilie Skog - skia. Blir visstnok betegnet som "dameversjonen" av Nansen. 

Til ditt bruk tror jeg faktisk de fleste fjellski vil passe relativt greit. Av de nevnte har jeg kun erfaring med Nansen, det er en veldig god allround - ski men blir av kjennere ikke betegnet som særlig rask å gå langt med. Til ditt skisserte bruk tror jeg ikke dette vil være til stor hindring. 

Ingstad betegnes av mange som tung å gå flatt / langt med da den ikke er spesielt retningsstabil (laget for å svinge lett). 

Dersom du innimellom skal bevege deg i preparerte trikkeskinner ville jeg sjekket hvilke av skiene som går nedi spora. Nansen går greit, er i større grad binding / sko som subber enn skia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Du kan kanskje også vurdere Cecilie Skog - skia. Blir visstnok betegnet som "dameversjonen" av Nansen. 

Til ditt bruk tror jeg faktisk de fleste fjellski vil passe relativt greit. Av de nevnte har jeg kun erfaring med Nansen, det er en veldig god allround - ski men blir av kjennere ikke betegnet som særlig rask å gå langt med. Til ditt skisserte bruk tror jeg ikke dette vil være til stor hindring. 

Ingstad betegnes av mange som tung å gå flatt / langt med da den ikke er spesielt retningsstabil (laget for å svinge lett). 

Dersom du innimellom skal bevege deg i preparerte trikkeskinner ville jeg sjekket hvilke av skiene som går nedi spora. Nansen går greit, er i større grad binding / sko som subber enn skia. 

Takk for innspill 😊 Skal vurdere Cecilie og. Dog litt redd jeg blir for tung for skia..? Får høre hva de sier i butikken om det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fjelltrolla skrev:

Takk for innspill 😊 Skal vurdere Cecilie og. Dog litt redd jeg blir for tung for skia..? Får høre hva de sier i butikken om det og

Eg ville ikkje kjøpt Cecilie om eg var deg, den er skrekkeleg mjuk, Nansen i 180 vil gi deg meir enn den berre i kraft av spennet. 

Var eg deg ville eg også vurdert Gamme. Ei meget god allroundski, hakket rankare enn Nansen og slik litt lettare å få på kant for dei med BC og/eller mjuke støvlar. For deg med 75 mm har det nok mindre å sei, men den har smørjelomme, så ved bruk av festesmurming vil du nok oppleve at den sitt lenger enn på Nansen.

For meg ville det stått mellom dei to, til ditt bruk. Viddegåing med Ingstad eller e109 og 75 mm står for meg som noko som hadde gjort meg nokså heit i toppen, likeins hardt/isete føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.