Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan klare seg bedre alene på tur?


SondreW

Anbefalte innlegg

23 timer siden, nesning skrev:

Hvis man tenker andre veien så er det å være på tur med flere ikke nødvendivis en garanti for mere trivsel.

Hehe :) Bra! Litt sånn: går an å drikke uten å ha det gøy, også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være flere ulike årsaker til at man ikke trives alene på tur. Den ene årsaken kan være at man enkelt og greit kjeder seg på tur alene. Hvis det er tilfellet så er åpenbart løsningen å finne aktiviteter på tur som gjør at du kjeder deg i mindre grad. Da kan for eksempel fisking, podcaster, bøker osv være løsningen. Jeg tror også at det er sunt å kjede seg fra tid til annen. I dagens samfunn har vi tilgang til uendelig antall distraksjoner som fanger vår oppmerksomhet. Hvis det er følelsen av ensomhet du frykter så er det andre grep du kan ta. Jeg ville snudd om det til noe positivt og tenkt at du har en utrolig god mulighet til å lære mer om deg selv. Når man er alene på tur så får man virkelig reflektert over hvorfor du føler på ensomheten. For min egen del har mindfulness og en generell bevissthet rundt egne tankemønster vært interessant å observere. Dette kommer særlig fram når man er på tur alene siden man ikke har tilgang til netflix og alt annet som tar vekk fokus.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2020 den 14.32, virrma skrev:

Jeg går vanligvis med barn/ungdom. Når jeg en sjelden gang går alene, blir det en anledning til å gå på andre premisser. Jeg pakker relativt lett, går gjerne langt og vil kjenne at jeg presser meg. Med andre ord blir det lite tid i leir og kveldene går stort sett med på å spise, lese kart og sove. Ofte har jeg også med en notisbok for å skrible ned noen tanker. 

På sommeren funker jo dette fint. På vinteren kan kveldene fort bli en del lenger. Jeg trives alene på tur, men det er en spesiell opplevelse å være inne i et lite telt mens det blåser stiv kuling rundt deg og alt er mørkt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye flott i denne tråden ;-)

Hvis der er litt lys til overs er foto en interesse som gjør at timene blir små og går altfor fort. Krypefoto, sånn  macrofotografering er midt i blinken for meg. Vinterstid telter jeg bare under tregrensa og kan sitte ved bålet til jeg binger. Ellers vil jeg støtte meg til alle de som mener at en bør ta det litt av gangen og bygge stein på stein. Jeg lader mine batterier best når jeg er alene. Her er det bare å hive seg.  Lykke til @SondreW  :-)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Å fungere sammen med andre mennesker er viktig i et menneskeliv. Det er viktig i dette samfunnet.

Men det mange glemmer, som er vel så viktig; er å kunne være sammen med seg selv. Jeg synes bare du skal dra på lengre turer alene. Det gir deg muligheten til å se inn i deg selv, på en måte som du aldri får anledning til ellers. Dette er ofte en mangel hos mange mennesker og vanligvis ikke et problem. Ikke før man blir alene. Da oppdager man mange ting og egenskaper med seg selv som man eller aldri får vite noe om ellers. Men disse egenskapene er der, selv om du omgir deg med folk hele tiden. De skaper uforståelige følelser og behov. Mange sykdommer og psykiske problemer stammer der inne fra, man bare vet ikke hvor de kommer fra. Mennesker som opplever dette søker gjerne hjelp i helsevesenet et sted. Noen blir bedre, noen blir ikke det. Å kjenne seg selv er viktig for å få et godt liv. Men man oppnår ikke dette før man er alene over lang tid.

Hos indianerne var dette et krav. De ble satt ut i villmarka alene som ung. Der skulle de være sammen med seg selv over lang tid. På den måten ble de kjent med seg selv, og fikk en selvinnsikt som vi bare kan drømme om. 

Personlig kutter jeg ut musikk, radio og alle andre stimuli "utenfra" når jeg er på tur. Alt jeg opplever er det som kommer innenfra, og selvsagt alle lydene fra naturen rundt. Disse lydene er opprinnelige, og man stenger dem ute med radio, ørepropper og musikk. Ta inn det som er rundt deg i naturen. Det er en enorm kraft i dette livet som er der. Men du må se det, føle det og høre det. Da kan du la denne kraften komme inn i deg selv, og du blir trygg på omgivelsene. Denne kraften kan du ta med deg hjem der du er sammen med andre mennesker. Du får et annet syn på det som er noe verdt i livet og du blir et bedre menneske.

Jo, dra på tur alene, og helst bli der ute lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil oppmuntre deg til å dra på tur alene, det er en helt spesiell opplevelse. Ikke bare opplever du naturen og omgivelsene bedre men du opplever deg selv på en ny måte uten yttre påvirkninger. Jeg er kvinne, bedriftseier og  mor som til tider har behov for å slippe å ta hensyn til alle rundt meg, og den eneste plassen for å tilfredstille slike behov er på vidda uten dekning :) 

Husker godt den følelsen før jeg dro på min første egotripp på vidda, suget i magen, spenningen og usikkeheten på hvordan dette ville gå. Jeg gikk på vinteren i Mars på 5 dagerstur over Vestfjellet fra Alta i Finnmark til Troms. Dette fjellstrekket er vilt og vakkert, uten hverken telefon eller internett dekning. Den dagen jeg startet var det ikke spesielt bra vær og værre ble det. Etter milevandring oppover i vind og nysnø måtte jeg slå leir 5 kilometer før planlagt da sikten ble dårlig og endte opp å slå leir i det verste fjellpartiet på turen med tanke på værharde forhold. Etter å ha fått opp teltet alene med vindstyrke på 25, rigget meg til og fått mat i kroppen og en liten portvin kjente jeg en mestringsfølelse og en tilfredshet som jeg hverken har opplevd før eller etter. Denne følelsen unner jeg alle å oppleve, men den kan selvfølgelig for noen opplves ved en tur i skogen. Etter dette har det blitt flere turer og jeg begynner jeg å glede meg til neste egotripp allerede når den ene avsluttes. Om noen uker starter jeg på ny tur over samme fjellparti, flere har spurt om å få være med, men fordelene ved å gå alene er flere. Å dra på egotur krever mere forberedelser og respekt for naturen og været. Viktig å ha tenkt gjennom hvordan du skal handle i ulike situasjoner som kan oppstå, lag deg gjerne en liten beredskapsplan for slike turer. Prøv å slå opp teltet alene i sterk vind,  jo bedre beredt jo morsommer blir turen. Selv har jeg laget stormsikring på teltet som er festet til pulken hele tiden, det siste jeg har lyst til er å bli uten telt.  Om det kan bli ensomt, er svaret nei, hender også at jeg etter en god høylytt diskusjon med meg selv ender opp med latterkramper. Jeg skriver turlogg og pleier å ha med en god bok som jeg forøvrig ikke har had tid til å lese :)Det hele handler faktisk bare om å være, ...og nyte det! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (På 7.2.2020 den 15.45):

Det kan være flere ulike årsaker til at man ikke trives alene på tur. Den ene årsaken kan være at man enkelt og greit kjeder seg på tur alene. Hvis det er tilfellet så er åpenbart løsningen å finne aktiviteter på tur som gjør at du kjeder deg i mindre grad. Da kan for eksempel fisking, podcaster, bøker osv være løsningen. Jeg tror også at det er sunt å kjede seg fra tid til annen. I dagens samfunn har vi tilgang til uendelig antall distraksjoner som fanger vår oppmerksomhet. Hvis det er følelsen av ensomhet du frykter så er det andre grep du kan ta. Jeg ville snudd om det til noe positivt og tenkt at du har en utrolig god mulighet til å lære mer om deg selv. Når man er alene på tur så får man virkelig reflektert over hvorfor du føler på ensomheten. For min egen del har mindfulness og en generell bevissthet rundt egne tankemønster vært interessant å observere. Dette kommer særlig fram når man er på tur alene siden man ikke har tilgang til netflix og alt annet som tar vekk fokus.  

Godt å høre at jeg ikke er alene om å mene noenlunde de samme tingene. Jeg tror at slike oppfatninger, kommer først når man er alene på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.