Gå til innhold
  • Bli medlem

Info om høydesyke


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg leste et sted at det er genetisk bestemt om man kan akklimatisere seg til høyde eller ikke. Ca 10% av oss klarer ikke å akklimatisere seg i høyden leste jeg et sted.

For min egen del akklimatiserte jeg ganske godt i høyden, men man er alltid i tvil om hvor godt man egentlig er akklimatisert. Jeg ser i en del turrapporter at man måler oksygenopptak i blodet(??), for å måle hvor godt man er akklimatisert etter hvert som man kommer opp i høyden.

Er det noen som har erfaring med det?

Trengs det medisinsk personell for å ta slike målinger?

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at det er genetisk bestemt om man kan akklimatisere seg til høyde eller ikke. Ca 10% av oss klarer ikke å akklimatisere seg i høyden leste jeg et sted.

For min egen del akklimatiserte jeg ganske godt i høyden, men man er alltid i tvil om hvor godt man egentlig er akklimatisert. Jeg ser i en del turrapporter at man måler oksygenopptak i blodet(??), for å måle hvor godt man er akklimatisert etter hvert som man kommer opp i høyden.

Er det noen som har erfaring med det?

Trengs det medisinsk personell for å ta slike målinger?

Kjell Iver

det er jo det som er vitsen med høydehustrening... at blodet skal kunne ta opp mer oksygen uten å bruke doping, husker at bjørn dælie eller en av de folka der lå i "faresonen" mtp. hvor mye oksygen blodet kunne ta opp før det ble klassifisert som doping til en eller annen konkuranse, nå er jeg ikke noe lege men kansje du kan måle hemoblogin-verdier i blodet hos en lege eller noe slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at det er genetisk bestemt om man kan akklimatisere seg til høyde eller ikke. Ca 10% av oss klarer ikke å akklimatisere seg i høyden leste jeg et sted.

For min egen del akklimatiserte jeg ganske godt i høyden, men man er alltid i tvil om hvor godt man egentlig er akklimatisert. Jeg ser i en del turrapporter at man måler oksygenopptak i blodet(??), for å måle hvor godt man er akklimatisert etter hvert som man kommer opp i høyden.

Er det noen som har erfaring med det?

Trengs det medisinsk personell for å ta slike målinger?

Kjell Iver

Måleren er en liten dings som settes på en av fingrene, og den har gjerne røde digitale tall som viser et tall i løpet av få sekunder etter at den er på plass. Vi brukte den flere ganger daglig under Ama Dablam ekspedisjonen. Litt artig å se svingningene, og vi fant etterhvert ut at man også kunne manipulere målingene med å ta noen ordentlige "magadrag" under måling. Husker jeg hadde rundt 95 i oksygenmetning i bascamp på 4600m høyde, men den droppet dramatisk i målingen jeg gjorde i C2 på ca 6000m høyde. Da var den langt ned på 80-tallet. Men ingen grunn til å fortvile. Det er først ved målinger langt ned på 60-tallet at det er grunn til å bli urolig i høyden....

PS! Ved havflaten skal man normalt ha 98-100, medmindre man ikke er syk (lungesykdom, hjertesykdom el.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviser til en side med mye legespråk (og derfor ikke like forståelig for almennheten). Les bare her:

"Morgenen etter var han like sliten og med cyanotiske lepper. Med pulsoksymeter ble SpO2 målt til 46%. Auskultasjon viste lette knatrelyder basalt bilateralt. Han var våken og klar men somnolent"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se f.eks her hvis du vil kjøpe en slik morsom dings..

Jo, det var spennende det der. Jeg har så utrolig mange dingser så en slik en kunne føyd seg fint inn i samlingen... Får følge med litt på e-bay. Det er i grunnen rart at dette ikke er mer i bruk.

Når man overanstrenger seg har man vel større muligheter for høydesyke. Det er vel derfor det er et poeng å gå sakte - vinneren er den som kommer sist til camp'en sies det. Er det så å forstå at om man overanstrenger seg, så går oksygenmetningen ned, eller er det andre mekanismer som settes i verk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fjellmedisin siden var jo helt topp, Parbat! Selv om det er noen få faguttrykk, er likevel mye av infoen forståelig for folk flest. Den virket også veldig seriøs, noe man ikke akkurat er garantert ved et google-søk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man overanstrenger seg har man vel større muligheter for høydesyke. Det er vel derfor det er et poeng å gå sakte - vinneren er den som kommer sist til camp'en sies det. Er det så å forstå at om man overanstrenger seg, så går oksygenmetningen ned, eller er det andre mekanismer som settes i verk da?

Definitivt! Når du øser ut med energi, klarer ikke kroppen å holde metningsnivået oppe, og det kan være avgjørende i høyden. Dette skaper dessuten nok et stressmoment på kroppen, i tillegg til en hel del andre faktorer. MEN det er egentlig kroppens evne til å justere pustefrekvens under søvn, som er den avgjørende faktoren for hvor godt man akklimatiserer. Hvis man fortsetter å puste med samme frekvens og volum som ved havnivå, kan man fort nå kritiske grenser på metningsnivå i løpet av natten. Og har metningsnivået først kommet i ubalanse, blir det vanskeligere å ta seg igjen, spesielt når kroppen begynner å ansamle væske og avfallstoffer i cellene. Det blir man ikke så lett kvitt uten å ta seg ned i lavere høyde....

Ved å holde pusten LENGE, kan målinger droppe fra 99 til 70 i løpet av 1-2 minutt. Alle vet jo at det er ubehagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviser til en side med mye legespråk (og derfor ikke like forståelig for almennheten). Les bare her:

"Morgenen etter var han like sliten og med cyanotiske lepper. Med pulsoksymeter ble SpO2 målt til 46%. Auskultasjon viste lette knatrelyder basalt bilateralt. Han var våken og klar men somnolent"

Det er ikke alle her inne som er endel av "allmennheten".... :wink: Synes det var en fin link.

Jeg kan forklare litt;

cyanose sees ofte som blåfarging av lepper, neglebånd, nese, ører og andre utstikkende deler av kroppen og er et tegn på at kroppen har for lite oksygen. Blåfargen skyldes at kroppen prioriterer de vitale organene når det er manko og dermed får ikke disse kroppsdelene nyte godt av oksygenet.

Spo2 - 46% -- pulsoksymetri viser hvor stor andel av de røde blodlegemene i blodet som er "fyllt opp" med oksygen. 46 er forholdsvis stusslig da man normalt ligger på 98-100.

Auskultasjon - lytting med stetoskop.

knatrelyder - ofte et tegn på lungebetennelse

bilateralt - betyr noe slikt som nedenfor.

somnolent - søvnig

----

Når det gjelder bruken av pulsoksymetri for legfolk så vil jeg bare gjøre dere oppmerksomme på at det er en god del feilkilder.

Den største av dem er nok at en dårlig sirkulert kropp eller noe så enkelt som eks. kalde fingre kan gi svært variable utslag på målingene.

Derfor må man overhodet ikke stole blindt på slike dingsbomser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommelun, du har tydeligvis greie på en del, men pass på at du ikke feilinformerer! Knatrelyder trenger absolutt ikke å bety en vanlig lungebetennelse, i dette tilfellet som stod beskrevet var det lungeødem som følge av at han ikke tålte høyden. Og bilateralt betyr begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
men resultatene fra dette eksperimentet kan jo være interessante.

Ja, enig. Leste nå en rapport fra en tidligere lignende forskingstur, og resultatene av forskingen blir ofte lite spennende siden det brukes mye medisinske uttrykk.

For medisinske magasiner er det for så vidt greit at man legger seg på latin, men for publikum må man legge seg på et annet språk.

Jeg tenker nå på http://folk.ntnu.no/steffeng/medex/acon2003/

Bare overskriften "Endring i autonom nerveaktivitet under gradvis akklimatisering til hypobar hypoksi" gjør at man stopper der. Det er kanskje nyttig stoff for de som skjønner det :wink:

For øvrig veldig bra at det forskes på dette området, for det er mye "synsing" om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er jo kjempespennende at det blir forsket mer så sånt! Gleder meg til å se hva de kommer fram til! Er det forresten noen som vet når de regner med å ha resultatene klare? Fant ikke det på siden deres.

De kommer hjem fra Argentina ca 19. januar. Resultatene kommer antakelig ikke samme dag, de er vel slitne :wink:

Rapportene deres ligger på

http://www.hoydemedisin.no

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.1542192

http://www.dagbladet.no/magasinet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.