Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken Spica Winter Camp bedding


Brian_D

Anbefalte innlegg

Annonse

Problemet med en slik løsning er at man får altfor mye vekt høyt opp. Jeg pakker teltet i pulkpose under beddingen, selv om det ikke er optimalt mtp etablering av leir, så forhindrer det mye pulkvelt.

uten at jeg har sett spicaen i levende live så føler jeg at det er en skrivebordsteoretikerløsning...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp anskaffet meg lillebror Fjellpulken Sleeper 200SF. Har hittil kun rukket å bruke den på en tur/en natt. Førsteinntrykket er meget godt. Solid utførelse, gode glidelåser. God plass til to oppblåste Exped 9 cm underlag, to vinterposer (en syntet og en dun). Ble dog litt topptung med dette oppsettet. Vanligvis vil jeg kun ta med mitt eget pose/underlag. 

Sittefunksjonen, som var årsaken til at jeg kjøpte akkurat denne beddingen, er helt eksemplarisk. Liggeunderlaget legges i en lomme i bunnen og gir god beskyttelse. I motsetning til Expeds stoltrekk, som er så glatt at du ligger som et såpestykke, har denne antiskli. Her kan du sitte i påsan og kose deg med en bok uten å konstant skli nedover. Og snurre rundt i soveposen hele natta uten at posen er vridd 720 grader rundt kroppen eller at du havner utenfor. Slipper også å eventuelt bre fjellduken utover teltgulvet for økt komfort. Men å bruke denne som bivuakk blir for trangt for min del, men kjekk sikkerhetsfunksjon hvis teltet skulle blåse bort.

Noe av de bedre kjøpene innenfor kategorien "ting jeg ikke visste jeg trengte"...

Spicaen tror jeg bommer på vektfordelingen. Bedre å ha teltet i egen pose under beddingen.

Forøvrig er både Spicaen og 200SF tilpasset LW-liggeunderlag. Exped 9 LW går som hånd i hanske. 

Endret av Aleksander Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne gjennomgangen av Spicaen; https://www.tur1.net/2019/12/12/fjellpulken-sleeper-gjennomgang/

Mener det er et medlem her i forumet som har skrevet den? Noen plusser og minuser på utførelsen og løsningene men han har ikke skrevet så mye om vektfordelingen.

Skal teste spicaen på en tur i mars, så får vi se hvordan vektfordelingen vil utarte seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med Spicaen, men blir skeptisk til egenvekten på 2,3 kg. Her er en oversikt over de ulike valgene i kategorien:

  • Fjellpulken sleeper 200 - 1400g
  • Fjellpulken sleeper 200 SF - 1900g
  • Fjellpulken Spica - 2300g
  • Rab polar bedding - 800g
  • Piteraq Arctic bedding HD XL - 720g

Exped stoltrekk veier 495g hvis det skal tas med i betraktningen. Kvalitet på de ulike må også regnes på, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enormt stor forskjell på vekten mellom Fjellpulken sine produkter og Rab/Piteraq! Hvordan er slitestyrken på disse lette kontra Fjellpulken?

Hvis man legger til chairkit og separat teltpose på FP sleeper så kommer man fort opp i Spica-vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Brian_D skrev:

Enormt stor forskjell på vekten mellom Fjellpulken sine produkter og Rab/Piteraq! Hvordan er slitestyrken på disse lette kontra Fjellpulken?

Hvis man legger til chairkit og separat teltpose på FP sleeper så kommer man fort opp i Spica-vekt..

75 gram mer.

sleeper 1400g chairkit 575g telpose 400g= 2375g

spica=2300g

Vet ikke noe om slitestyrken på Piteraq kontra Fjellpulken.

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 13.14, Brian_D skrev:

Ser i denne tråden at det er mange som klager på at både Rab og Piteraq er utrolig skjøre og revner lett. Litt kjipt hvis beddingen plutselig revner på høyfjellet i dårlig vær.

 

Eg har hatt min Piteraq sidan 2013'ish. 

Den har definitivt sine bruksdøger, og har lagt bak seg fleire veker kvar vinter her heime på "berget" og også lengre turar lenger nord og vest. Tippar den har ein stad mellom 120 og 150 bruksdøger. Redigert: ved gjennomgang turdagbok har den fleire bruksdøger enn 150. Og heng framleis saman! 

No er den lappa saman på fleire stader, men den har vore utsett for knallhard handtering, isøkser, skistav som bommar når eg skal skubbe/flytte på pulk, knivar på avveie, skarpe kantar på knekte ting osv. Eg er særs imponert over at den i det heile framleis heng saman.

Skal seiast at min er utan lommer og alskens dilldall. Mogleg den er av anna kvalitet enn dagens modellar (som etter min smak er overengineered så det held, med en masse pjåt som truleg ville gitt meg tålmodssvikt). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg hadde Piteraq HD og Exped Chair Kit. Byttet til Spica. Digger friksjonsunderlaget som forhindrer soveposen fra å skli. Liker også å ha en ting mindre å huske på med å ikke måtte ha et separat Chair Kit. Plastspennene som holder ryggen oppe når du sitter er imidlertid for svake og røk på andre dagen, -dette burde Fjellpulken ha sett med en gang. Ser noen mener at tyngdepunktet blir for høyt fordi at teltet er på toppen; -Da er det jo mulig å bare snu Spica på hodet? Ulempen da er at du mister litt tilgang til lommer og spade. Forøvrig pakker jeg alltid beddingen først på pulken, og deretter er teltet det siste jeg pakker på, så for min rutine så fungerer Spica veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.