Gå til innhold
  • Bli medlem

En enda mer funksjonell ovn - tror jeg.


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Nok en stilig brenner der altså! Jeg så selv lyset i fjor sommer og kvistbrenner er nå med på alle turer. Har dog ikke turt å reise uten noen form for backup enda, så jeg har enten en bra brenner eller rødsprit med på tur i tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, uteturen skrev:

Nok en stilig brenner der altså! Jeg så selv lyset i fjor sommer og kvistbrenner er nå med på alle turer. Har dog ikke turt å reise uten noen form for backup enda, så jeg har enten en bra brenner eller rødsprit med på tur i tilfelle.

Du har jo skikkelig backup., og det er bra.  Men når det er sagt, har jeg bare brukt gass en gang, men da var jeg skikkelig ille ute  Til nå har jeg brukt kvistbrenner påHardangervidda fra 2014 til 2019 med unntak av 2018.  Når det gjelder ved,  alle kvister som er uten bark, er praktisk talt alltid tørre, så gå på vedsanking selv om det sprutregner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte selv å bruke kvistbrenner i fjor høst til enkel kaffekoking, men har også erfart at det er mye lettere til matlaging. Gryta står stødig oppå, og flammene blir såpass konsentrerte at det blir ikke ubehagelig varmt å røre under hele kokingen, på samme måte som kan bli utfordrende på bål.

Jeg er imidlertid ikke fornøyd med aliexpress-brenner som ikke er hengslet. Denne ser topp ut. Jeg må kanskje prøve å lage en. Hvilke erfaringer har du gjort deg om én eller to luker for å mate inn ved?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, foroll skrev:

Jeg begynte selv å bruke kvistbrenner i fjor høst til enkel kaffekoking, men har også erfart at det er mye lettere til matlaging. Gryta står stødig oppå, og flammene blir såpass konsentrerte at det blir ikke ubehagelig varmt å røre under hele kokingen, på samme måte som kan bli utfordrende på bål.

Jeg er imidlertid ikke fornøyd med aliexpress-brenner som ikke er hengslet. Denne ser topp ut. Jeg må kanskje prøve å lage en. Hvilke erfaringer har du gjort deg om én eller to luker for å mate inn ved?

Mine ovner har alltid to ilegg.  Ett stort og ett noe mindre.  Hensikten med to ilegg er for å plassere veden på tvers slik at den brenner optimalt.  

Jeg bygger også ovnene med Trangias stormkjøkken som modell, hvor den ene "siden" har mange luftehull, mens en ann

dre siden har ingen.  Dermed kan man snu stormkjøkkenet med den tette siden mot vinden - om det blåser mye. 

På samme måte har jeg designet alle ovner.  Motsatsen til side 1 eller 2 (ileggsider) er side 3 som har mange luftehull.  Disse sørger for god gjennomstrøning av luft.   Imidlertid, når det blåser mye plasserer jeg side 4 mot vinden.  Denne siden har få luftehull og er derfor lite eksponert for vind. 

En god regel er at jeg alltid setter ovnen på en flat stein slik at den er lett å snu etter vinden.  I tillegg når ovnen står på en stein setter den ikke noe avtrykk i naturen

  

image.png.1b1f4fe388a48bcc3525ae84b7ee9f90.png

Fra høyre  mot venstre side 2, 1, 3 og 4.  Her har jeg gjort en feil og byttet side 1 og 2 uten at det har noe praktisk konskvens

image.png.bc497bdb367f15b731223e6ad9aede31.png

Om det er andre ting du vil spørre om vennligst send meg en PM, men gjør det fort fordi jeg blir borte fra fra landet i tiden 13 februar og til 1 april.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tom42 skrev:

Om du vil kan du få alle tegninger, og nødvendig metall

Takk tom, det var generøst av deg, som vanlig! 🙂 

Jeg gir en lyd om jeg bestemmer meg for å lage. Akkurat nå har jeg tegningene til en kajakk liggende på bordet. Der snakker vi prosjekt! 😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2020 den 21.46, Tom42 skrev:

Mine ovner har alltid to ilegg.  Ett stort og ett noe mindre.  Hensikten med to ilegg er for å plassere veden på tvers slik at den brenner optimalt.  

Jeg bygger også ovnene med Trangias stormkjøkken som modell, hvor den ene "siden" har mange luftehull, mens en ann

dre siden har ingen.  Dermed kan man snu stormkjøkkenet med den tette siden mot vinden - om det blåser mye. 

På samme måte har jeg designet alle ovner.  Motsatsen til side 1 eller 2 (ileggsider) er side 3 som har mange luftehull.  Disse sørger for god gjennomstrøning av luft.   Imidlertid, når det blåser mye plasserer jeg side 4 mot vinden.  Denne siden har få luftehull og er derfor lite eksponert for vind. 

En god regel er at jeg alltid setter ovnen på en flat stein slik at den er lett å snu etter vinden.  I tillegg når ovnen står på en stein setter den ikke noe avtrykk i naturen

  

image.png.1b1f4fe388a48bcc3525ae84b7ee9f90.png

Fra høyre  mot venstre side 2, 1, 3 og 4.  Her har jeg gjort en feil og byttet side 1 og 2 uten at det har noe praktisk konskvens

image.png.bc497bdb367f15b731223e6ad9aede31.png

Om det er andre ting du vil spørre om vennligst send meg en PM, men gjør det fort fordi jeg blir borte fra fra landet i tiden 13 februar og til 1 april.

 

 

Høres ut som veldig smart og gjennomtenkt konstruksjon. Nå skjønner jeg tankegangen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Takk tom, det var generøst av deg, som vanlig! 🙂 

Jeg gir en lyd om jeg bestemmer meg for å lage. Akkurat nå har jeg tegningene til en kajakk liggende på bordet. Der snakker vi prosjekt! 😨

OK.  Men jeg drar den 13 mars og kommer ikke tilbake før 1 april.  Sukk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du deler dette flotte prosjektet med oss! Har aldri seriøst vurdert kvist/pinnebrenner, hovedsakelig fordi det i høyfjellet på våre kanter tar mye tid å finne nok tørt brensel hvis det har regnet en uke. (og det er ikke sjeldent hos oss) Hvis man ikke går for høyt, har man riktignok dvergbjørka, som alltid brenner. Tror derfor jeg skal lage meg en sånn, og prøve når det blir sommer igjen. Hvis du alltid setter den på en flat stein, trenger du da bunn? Jeg har blitt skikkelig minimalist etter at jeg ble dårligere til beins, og prøver å unngå unødvendig vekt, spesielt i sekken. (jeg syr turtøy selv, og synes det er lettere å bære ting i lommer fordelt rundt omkring, enn i sekken). Nok engang: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Hvis du alltid setter den på en flat stein, trenger du da bunn? Jeg har blitt skikkelig minimalist etter at jeg ble dårligere til beins, og prøver å unngå unødvendig vekt, spesielt i sekken. (jeg syr turtøy selv, og synes det er lettere å bære ting i lommer fordelt rundt omkring, enn i sekken). Nok engang: Takk!

God tanke.  Jeg prøvde akkurat å sette den opp uten bunn - på plant underlag og det  gikk bra.  På den andre siden, en flat stein er likeve ikke flat, men jeg skal prøve det også.  Men jeg ser for meg at dette kan bli et sjansespill.  Trasig om kjelen velter.  Tross alt veien den komplett under 150 gram. 

Gøy at at vi er flere som syr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.