GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Feller til tur med pulk


Even VĂŠrnes

Anbefalte innlegg

Hei igjen!😁 har Ă„snes amundsen ski (56mm brede) og fikk med noen mohair kort feller pĂ„ 35mm. Holder dette?. Eller burde jeg kjĂžpe 58mm brede kortfelle istedenfor?.

Syntes langfeller virker dyrt, og har lite bruksomrÄde?... 

Skal pÄ en 14 dagers tur med pulk i rondane/Dovrefjell.

Mvh Even VĂŠrnes:)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

De gangene jeg bruker feller til mine Amundsen bruker jeg jeg er rimelig sikker pÄ er 45mm syntetiske kortfeller. Har aldri hatt bruk for noe annet, men har ogsÄ da gÄtt nedoverbakkene. De sklir ikke fantastisk for Ä si det pent. Mohair er noe bedre der. SÄ jeg foretrekker Ä smÞre med mindre det blir bratt pÄ turene, men det gjÞre det ikke pÄ de fleste turene jeg er pÄ. 

Verken jeg eller noen av mine turvenner har vÊrt pÄ turer sÄ bratte at vi har hatt behov for noe annet enn kortfeller. Er det sÄpass bratt mÄ vi stort sett uansett traversere for Ä fÄ med oss pulken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Klarer meg med kortfeller til det meste. Kun i veldig krevende forhold har jeg trengt Ä ta fram langfellene, men da snakker vi dyp snÞ, ujevnt betongfÞre eller skikkelig hard skare. SÄnt drittfÞre er det mye av langs vestlandskysten.

Bruker nÄ kun mohair feller, syntet glir betydelig dÄrligere. VÊr litt obs pÄ lange nedkjÞringer pÄ is, det kan slite godt pÄ mohairfellene.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kommer litt an pÄ hvor tung du er etter min subjektive erfaring. Er selv overvektig og opplever at 45 mm kortfeller bremser vel mye i smÄkupert terreng, syntes det ble lettere Ä gÄ etter at jeg skiftet til 35mm. Da vel Ä merke syntetisk, gÄr mer pÄ fuktige vÄren enn tÞrre kaldvinteren og da heter det seg at syntet er Ä foretrekke 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Even VĂŠrnes skrev:

SkjÞnner :) hva tenker du anngÄende bredde pÄ kortfeller da? 

PrĂžv det du har fĂžrst tenker jeg, gjerne fĂžr du skal pĂ„ langturen 😉

Skal du kante skiene pÄ hardt underlag kan det glippe litt med smale feller.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har du Amundsen er det 45mm som gjelder. Impregnerte mohairfeller er veien Ä gÄ, da sikrer du at du opplever litt turglede pÄ flate strekk og nylonfeller gir alt for mye motstand spÞr du meg. om du skal ha lange eller korte kommer an pÄ vekten du drar og vekten din. Erfaringen min fra Ä trekke sÞskenpult med unger er at kortfeller blir helt udugelig om du skal oppover brattere partier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PÄ pulkturer bruker jeg alltid to fellesett. Korte feller, mohair, 35mm for litt glid, fast underlag og lett terreng. Lange feller, syntetiske (45mm) utenfor spor pÄ mykt underlag, bratte stigninger eller om pulken er veldig tung.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.